bölcs – 422
bölcs
bölcs – 270

szállana, és mindenik hellyes. és bölcs okokkal igyekezik vala egyik a (TL 88)

jovunkot tekinti, de az ö bölcs itélete más képen tekinti a (TL 160)

bujdosoknak,? édes nénékám. a kéd bölcs, és okos levelire hogy lehetne (TL 175)

nap bé tellyesedik, mert ez bölcs. ha pogány volt is. de (TL 222)

sáfár kitsoda azért hiv, és bölcs szolga (É 46)

{…} A bölcs mitsoda félelemröl szól midön azt (É 74)

meg tartani, ezt is hija abölcs, jól tselekedésnek, és azt ugy (É 74)

{…} Mitsoda modot ád nékünk abölcs, hogy bölcseséget nyerhesünk (É 75)

{…} Miért mondgya abölcs hogy az igaz meg nem (É 76)

az Isten elöt, mert a bölcs szerént, a szent Lélek nem (É 99)

nékik, hozájok valo igasságos. és bölcs rendelésit, és hogy lehetetlen néki (É 205)

{…} Hogy mondhattya tehát azt abölcs, hogy az Isten meg nem (É 222)

{…} Mert abölcs azokrol szól akik tsak nyelvekel (É 222)

valo tsudát. hogy ha tudos, bölcs, vagy hatalmas embereket választot volna (É 229)

az özvegy aszszonynak, az Isten bölcs rendelésiböl, apogányokbol fel álitatot Anyaszent (É 275)

nem kárhoztatá, és olly mértékletes bölcs feleletet ada, amely eleget tészen (É 352)

nevelte volt fel, a kinek bölcs, és okos tanácsi. meg tartoztatták (MN 171)

magdtol. {…} hanem a mint a bölcs mondgya, az ur igazgattya az (KKU 253)

hogy valamit, olyan jó. és bölcs Isten tselekeszik. vagy meg enged (KKU 272)

vigyáznak arra, hogy azok egy bölcs, kegyes, és mértékletes atyátol jönek (KKU 279)

melyben ditsérni fogják. az illyen bölcs bolondságot, és valoságos bolondságnak fogják (KKU 294)

valo nézve is mondgya egy bölcs, hogy a természet nem adot (KKU 299)

vagy nékem. mivel nem vagy bölcs. az Isteni dolgokban {…} ez a (KKU 334)

ellen is. mert a teremptönek. bölcs rendeléséböl. agyakorta történik, hogy a (KKU 353)

azt mondgyuk valamit egy régi bölcs mondot, el vesztünk volna, ha (KKU 358)

magára vigyázon., látodé azt.? David bölcs vala. salamon bölcs vala, de (KKU 379)

azt.? David bölcs vala. salamon bölcs vala, de mint hogy jó (KKU 379)

nemesi titulusokal. hol vagyon olyan bölcs, aki tsak bölcseségével meg foghassa (KKU 387)

bünököt azoknak., kik hozád folyamodnak, {…} abölcs nem mondgyaé, hogy az Isten (KKU 404)

azoknak eleit veszik, azért mondgya abölcs. hogy a mettzés, meg gyogyittya (KKU 405)

büntöl fuss, valamint akigyotól. mondgya abölcs, mert ha ahoz járulsz meg (KG 480)

I A bölcs fél, és el tér agonosztol (KG 500)

abolond által ugordgya és bizakodik. abölcs üsmervén amaga gyengeségit, tudgya honnét (KG 500)

Ne légy bölcs te magadnál, félyed az Istent (KG 502)

erre abizodalomra is int minket abölcs szája által, mondván, tudgyátok meg (KG 519)

volt az ö gondolattyok mondgya abölcs, de el tévelyedtek, mert a (KJÉ 582)

a bölcs azt mondgya, hogy vannak igazak (VKT 830)

követi. mivel az alázatoság mondgya abölcs, követi a kevélységet. valamint, a (VKT 851)

az alázatosokra., vagyon mondgya a bölcs. olyan meg kissebülés, mely a (VKT 852)

jakab azt mondgya. kitsoda köztetek bölcs és tudos, mutassa meg a (VKT 853)

bé ajándekodot.: mivel. mondgya a bölcs. igasságosé az. hogy egy ember (VKT 856)

a ditsérö szaja által. a bölcs azt mondgya, hogy tsak az (VKT 865)

az arany, és az ezüst. abölcs azt mondgya. hogy atürés sok (VKT 872)

a bünösök pokolban. mondgya a bölcs (VKT 925)

mit mond a szent lélek abölcs által. Fiam, keresed abölcseséget, és (IK/A 48)

Isteni félelem., se az annyának bölcs intési, se a rosz tselekedetért (IK/A 59)

kinek hoszu életét, a mint abölcs mondgya, kárhoztatni fogja az igaznak (IK/A 69)

meg holt embert sirasad mondgya abölcs, mert el vesztette a világosagot (IK/A 70)

A bölcs Salamon. hasonlo igazságra tanit, mondván (IK/A 85)

fiam mit mond ez iránt abölcs a hatodik részben. Hogy a (IK/A 86)

A bölcs Salamon jól élt ezel a (IK/A 88)

azis annak a kezdete a bölcs mondása szerént. abölcseségnek kivánsága. atudománynak (IK/A 90)

és ha akaratodot arra alkalmaztatod. bölcs lészesz. hameg hajtod ate füledet (IK/A 90)

és hogy ha szeretz halgatni. bölcs lészesz. az okos vének gyülekezetiben (IK/A 90)

uttyát. ezért is mondgya a bölcs, hogy ha egy értelmes embert (IK/A 90)

ki egyedül vagyon. mondgya a bölcs. mert ha el esik senki (IK/A 91)

magának hiszen az esztelen., a bölcs pedig meg halgattya a tanátsokot (IK/A 91)

a fiát hogy mindenkor a bölcs ember tanátsát kerese. a bölcs (IK/A 91)

bölcs ember tanátsát kerese. a bölcs ide fellyeb azt a tanátsot (IK/A 91)

volna ugyan azon orvoságal. a bölcs tanátsa szerént. {…} abetegséget elözd meg (IK/A 100)

a nap fényel., azért mondgya abölcs. hogy minden ember meg tudgya (IK/A 106)

olyan formában legyen., valamint a bölcs adgya elödben, a ki is (IK/A 106)

buzgoságal. azt mondgya, hogy a bölcs regel. az ö teremtöjéröl valo (IK/A 106)

találod a bölcseséget, valamint a bölcs mondgya. akik regel vigyáznak ream (IK/A 107)

Halgass fiam engemet mondgya a bölcs. és meg ne ves engem (IK/A 111)

hanem maga a szent lélek abölcs által. fiam életedben probáld meg (IK/A 113)

Illyen formában. abölcs szerént. még az ifiuságban kel (IK/A 113)

magadot el veszted; akár minémü bölcs légy. ha magadnak bölcs nem (IK/A 114)

minémü bölcs légy. ha magadnak bölcs nem vagy., bölcseség héjával vagy (IK/A 114)

A bölcs ember, az öregek bölcseségit fogja (IK/A 115)

és a proféták olvasását gyakorolya, abölcs meg ezt a más modot (IK/A 115)

Erre valo nézve a bölcs. minek utánna azt mondotta volna (IK/A 116)

Erre a bölcs is eszerént oktat tégedet, A (IK/A 120)

ifiaknak. Mitsoda hasznos az ifiaknak, abölcs embereket követni (IK/A 120)

is adnak jámborsagokrol., az ifiak abölcs emberekel társalkodván., meg mutattyák. azal (IK/A 121)

mind, mind igen hü. igen bölcs. és igen hatalmas (IK/A 127)

az. azüdveségre valo oktatása, a bölcs azt mondgya, hogy a hol (IK/A 142)

ezeket a szép szavait. A bölcs elme, azt keresi hogy tanittsák (IK/A 144)

adni., hogy ha az Isten bölcs, és jó erkölcsü szüléket adot (IK/A 146)

ö szemei elöt. aki pedig bölcs. enged atanácsnak A ki szivében (IK/A 149)

fogadd meg az oktatást. hogy bölcs légy végtire (IK/A 150)

mindent tanátsal tselekedni. ezt a bölcs jovallya néked, fiam ne tselekedgyél (IK/A 151)

Ezért is int abölcs ezekre tégedet. hogy ne ingadozz (IK/A 152)

az Isteni szolgálat. mondgya a bölcs., utállyák abolondok azokot. a kik (IK/A 155)

söt meg ezekel ditsekednek valamint abölcs mondgya. hogy örülnek. rosz tselekedeteknek (IK/A 161)

aluszol. ó rest. ? mondgya a bölcs. mikor kelsz fel álmodbol; reád (IK/A 163)

jó oktatásokra. azért is mondgya abölcs, atudos ember ha valamely bölcs (IK/A 171)

abölcs, atudos ember ha valamely bölcs igét hall, azt meg ditséri (IK/A 171)

melyel meg veti vala Annyának bölcs intésit, noha nékie köszönheti üdveségit (IK/A 171)

azt okoza. azért is int abölcs erre., hogy az aszonyok közöt (IK/A 181)

lelkedet a kisértetre ezekre a bölcs int. és ezeket mindenkor elmédben (IK/A 186)

az örök kárhozatot erre a bölcs int tégedet. Emlékezél meg minden (IK/A 192)

bizokot, A nyomoruságok. mondgya a bölcs. környül vettek engem minden felöl (IK/A 195)

a melyekel a mint a bölcs mondgya. valoságos gazdagságokot nem szerezhetz (IK/A 203)

légy. hogy nemes vagy. a bölcs szerént. mennél nagyob vagy, alázd (IK/A 207)

mint sem másokot, valamint a bölcs mondgya (IK/A 208)

az urat féli mondgya a bölcs. tiszteli a szüléit. és mint (IK/A 220)

dorgálásokot., halgasad fiam. mondgya a bölcs, az atyád oktatásit, és elne (IK/A 222)

az áitatoság. ezért is mondgya abölcs, hogy az igaznak elméje. az (IK/A 224)

embereket. fö képen az ifiakot. abölcs azt mondgya. hogy az engedelmes (IK/A 225)

bé menni. vigyáz magadra. mondgya abölcs, a midön az Isten házában (IK/A 231)

valo, Ne ditsekedgyél aköntösödben mondgya abölcs. mert a hivalkodo ditsöség. szent (IK/A 231)

okosan tud szollani, és valamint abölcs mondgya. az embernek okoságát. a (IK/A 232)

aki rosz dolgokrol beszél. mondgya. abölcs. el nem rejtheti magát. és (IK/A 232)

elmének. ezért is mondgya a bölcs. hogy ha olyan embert látz (IK/A 233)

Ezt a három dolgot a bölcs hagya néked. Minek elötte meg (IK/A 233)

elö kellö emberekel beszélgetz. a bölcs ezeket hagya néked. A te (IK/A 233)

arosz indulattyokra, ezért is mondgya abölcs. hogy a sokat esküvö férfiu (IK/A 235)

az emberek elött. ezért mondgya abölcs. hogy az ember szóló. utálatos (IK/A 237)

A bölcs azt mondgya. hogy ha valamely (IK/A 237)

a mi követi a veszekedést, abölcs azt mondgya. hogy az Isten (IK/A 238)

ennél. azért is int igy abölcs. ne kivány minden féle hazugságot (IK/A 240)

veszti mind azokot. akik hazugok. abölcs azt mondgya hogy gonosz gyalázat (IK/A 240)

pirulás nélkül, Az igaz, mondgya abölcs. utállya a hazugságot, kérjed az (IK/A 241)

és a mértékleteségel. halgasad a bölcs mely szép letzkét ád elödben (IK/A 243)

vagyon igyekezél el hagyni azt, abölcs azt mondgya., hogy a ki (IK/A 243)

vagyon. mint sem okoság. a bölcs azt mondgya. hogy az esztelen (IK/A 245)

ki szenvedheti el mondgya a bölcs, a könél, és a fövenynél (IK/A 245)

sok száz vétkek. ezert mondgya abölcs. hogy a ki könyü a (IK/A 245)

azt ne tselekegye, mert a bölcs mondása szerént ha szomoru ortzát (IK/A 246)

kerüllyed anyughatatlanok. és aharagosok társaságát. abölcs jovallása szerént. netégy baráttságot aharagos (IK/A 248)

után járnak. ezért is mondgya abölcs. hogy abolondnak ajaki versengésekben egyelednek (IK/A 249)

emberre haragot tart. mondgya a bölcs, és az Istentöl keres orvoságot (IK/A 252)

hogy ötet magadrol itéllyed. valamint abölcs mondgya, Magadrol itéllyed . . a felebaratod (IK/A 256)

rosz természeteket, mert valamint a bölcs mondgya Az esztelenek jó akaroja (IK/A 263)

az illyen baráttságokrol mondgya a bölcs. Hogy a hü jó akaro (IK/A 264)

a régi barátodot mondgya a bölcs, mert az új nem lészen (IK/A 264)

abölcs. Másodszor te légy elsö a (IK/A 265)

szükségiben. A bölcs arra int hogy el ne (IK/A 271)

oh! föld, oh! hamu, mondgya abölcs. aleg hatalmasabnak is az élete (IK/A 277)

véghetetlen roszat okoz, hogy ha abölcs azt hagya az ifiaknak, hogy (IK/A 283)

midön aválasztásnak idejét el érték, abölcs arra tanyit, hogy a midön (IK/A 288)

kel meg visgálnod. valamint a bölcs mondgya., hogy a szivedben állittsad (IK/A 289)

3 A bölcs még egy harmadik modot teszen (IK/A 289)

kért világoságtol. mert valamint a bölcs mondgya. kitsoda az. aki meg (IK/A 294)

okoságát, és szokásoknak szenttségit, valamint abölcs mondgya, hogy az embernek öregsége (IK/A 311)

nagyob vagy, annál inkáb tarthatz. abölcs mondása szerént, mentöl nagyob vagy (IK/A 323)

ökis magoknak arosz erkölcsre. valamint abölcs mondgya. hogy a biró mitsodás (IK/A 325)

keresed biro lenni, mondgya a bölcs. hogy ha elegendö bátorságod nintsen (IK/A 332)

láttyuk a Jethro Mojsesnek adot bölcs (IK/A 333)

az Izrael népének igazgatására. választana. bölcs embereket, Isten félöket, igasság szeretöket (IK/A 334)

házaságok idejéig. mert ha a bölcs azt mondgya. hogy az Isten (IK/A 343)

azIsten adhat okos feleséget. a bölcs azt mondgya. hogy boldog ember (IK/A 344)

Ezért is mondgya. a bölcs, hogy a ki változo, olyan (IK/A 362)

tsak kevés ideiig is, erre abölcs int minket. és mindenkor az (IK/A 373)

nyomoruságra. jaj azoknak. mondgya a bölcs. a kik el vesztették abékeséges (IK/A 377)

kerülésében foglalatoskodol. igazán mondgya egy bölcs tanyito. hogy az kik iffiukorokban (IK/B 399)

mit mond néked erre az bölcs. fiam keresed az bölcseséget. és (IK/B 412)

hét esztendeig tarto éhségtöl nagy bölcs elméjivel meg menté. ugyan azért (IK/B 414)

hozájok valo szeretetit. valamint az bölcs mondgya. az igaz pedig ha (IK/B 429)

erkölcsökben, valamint daniel mondgya. {…} * az bölcs is azt mondgya., karhoztattya az (IK/B 429)

sokal közönségeseb, és veszedelmeseb. az bölcs mondgya. hogy az meg holtat (IK/B 431)

Az bölcs Salamon arra tanyit. hogy az (IK/B 445)

fiam, halgassad mit mond az bölcs néked ez iránt. hogy az (IK/B 446)

micsoda módót kereset iffiuságában az bölcs. hogy az jó erkölcsöt meg (IK/B 447)

az jó erkölcsnek. valamint az bölcs mondgya. az bölcseség kezdeti, az (IK/B 449)

halgassad fiam, mire int az bölcs. ha kivánod fiam, meg tanyitatol (IK/B 449)

figyelmetes lészesz az te füleidel, bölcs lészesz. az vén embereknek sokaságában (IK/B 449)

sokaságában álly. és az ki bölcs, ahoz adgyad magadot. minden Isteni (IK/B 449)

üdveségnek igaz uttyát. valamint az bölcs mondgya. hogy ha valamely értelmes (IK/B 449)

nem üsmér. azt mondgya. az bölcs. hogy jaj annak az ki (IK/B 450)

de az ki tanácsal éll, bölcs az. * tobias az fiat az (IK/B 450)

arra inti. tanácsot mindenkor az bölcs embertöl kérj. * az bölcs ide (IK/B 450)

az bölcs embertöl kérj. * az bölcs ide fellyeb arra inte, hogy (IK/B 450)

valo nézve, válasz magadnak. olly bölcs. és jó erkölcsü gyóntato attyát (IK/B 451)

hogy ha lehet. valamint az bölcs mondgya (IK/B 457)

reggeli imádságon kezdem el. az bölcs is ezt néked igen jovallya (IK/B 463)

akarod érni az bölcseséget. az bölcs adgya az ö szivit reggel (IK/B 463)

az képpen cselekedgyed, valamint az bölcs adgya elödben. mivel nem erövel (IK/B 464)

és mint egy kelletlennek., az bölcs arra adgya szivit hogy gondolkodgyék (IK/B 464)

meg itéled magadot. valamint az bölcs mondgya. az itélet elöt visgáld (IK/B 465)

foglalni, halgasad mit mond az bölcs (IK/B 468)

hanem az sz lélek az bölcs által, fiam az még élsz (IK/B 470)

Az bölcs az jovallya tehát az iffiaknak (IK/B 470)

de ha magadnak nem vagy bölcs, semi bölcseséged nincsen, bár jól (IK/B 471)

{…} Fiam néked erre az bölcs meg felel. az bölcs ember (IK/B 472)

az bölcs meg felel. az bölcs ember az regieknek bölcseségit keresi (IK/B 472)

az modot adgya néked az bölcs az jó erkölcsre (IK/B 472)

Mert minek utánna az bölcs azt mondgya. hogy az ki (IK/B 473)

azt mondgya. hogy az ki bölcs akar lenni, szükséges az bölcsek (IK/B 473)

Halgassad mit mond néked az bölcs. az bölcsekel, és az ertelmesekel (IK/B 475)

az ki jár az bölcsekel, bölcs lesz (IK/B 475)

Elöször. Azoknak az bölcs embereknek, kik tégedet mind az (IK/B 475)

haladnak, ezt az tanácsot az bölcs adgya. az vén embereknek sokaságában (IK/B 475)

sokaságában álly. és az ki bölcs, ahoz adgyad magadot. * Szent ambrus (IK/B 475)

hogy az értelmes és az bölcs embereket kövessék. az nagyon szolgál (IK/B 475)

jámborságoknak, az iffiak kik az bölcs emberekel társalkodnak, meg mutattyák hogy (IK/B 475)

ö egyszersmind, mind hiv, mind bölcs, és igen hatalmas (IK/B 481)

és üsmerettsége. az üdvesegre. az bölcs meg azt mondgya. hogy az (IK/B 494)

szegény az. * . meg másut. az bölcs azsziviben veszi az parancsolatot. az (IK/B 501)

ki az ö szemei elöt, bölcs volt volna, az bolondról. job (IK/B 501)

de az ki tanácsal él, bölcs az. * . az ki bizik ö (IK/B 501)

dolog mindent tanácsból cselekedni ? az bölcs azt jovallya, tanács nélkül semmit (IK/B 503)

valo nézve adgya néked az bölcs ezt az intést. ne ingadoz (IK/B 504)

követik, ez iránt mondgya az bölcs. hogy az (IK/B 506)

az ki jár az bölcsekel bölcs lészen, az ki pedig magát (IK/B 510)

még dicsekednek ezekben. valamint az bölcs mondgya. kik örülnek rosz cselekedeteknek (IK/B 511)

láthatatlan képen, azt mondgya az bölcs, az Istenteleneknek gyülekezetekben tüz gyulad (IK/B 512)

elöt, hogy nem mint hét bölcs, kik az okoságra intenék ötet (IK/B 512)

kénszerittessenek aztot el hadni. az bölcs mondgya. oh! te rest, meddiglen (IK/B 513)

jó intésnek bé vételire. az bölcs azt mondgya. az bölcs ember (IK/B 520)

az bölcs azt mondgya. az bölcs ember, az beszédet halgattya. dicséri (IK/B 520)

inkáb fel gerjeszti azt. az bölcs azért is adgya ezt az (IK/B 529)

lelked az kisertetre. * erre az bölcs int tegedet. az bizonyos hogy (IK/B 534)

az örök kárhozatrol, valamint az bölcs mondgya. minden cselekedetidben emlekezél meg (IK/B 539)

kik ö benne biznak. az bölcs mondgya. környül vettenek vala engemet (IK/B 543)

az mellyel, az mint az bölcs mondgya. * igazán valo gazdagságot nem (IK/B 551)

hogy nemes vagy. valamint az bölcs mondgya hogy mentöl nagyob vagy (IK/B 555)

keresék az oktatást azoknál az bölcs embereknél. az kiknek gondviselések alá (IK/B 558)

igen kedves dolgot. mert az bölcs azt mondgya. hogy az ki (IK/B 564)

oktatásokot. intéseket. azt mondgya az bölcs. halgasad szerelmes fiam. az te (IK/B 566)

szeretettel légy hozájok. valamint az bölcs mondgya. tisztellyed tellyes szivedböl az (IK/B 566)

okoson tudgyon beszélni. valamint az bölcs mondgya. hogy az bölcs embert (IK/B 572)

az bölcs mondgya. hogy az bölcs embert. az beszédiböl üsmerik meg (IK/B 572)

is botránkoztatására fele barátodnak., az bölcs azt mondgya. hogy az ki (IK/B 572)

kevélységtöl is vagyon. valamint az bölcs mondgya. láttálé dolgaiban és beszédében (IK/B 573)

Ezt az három dolgot, az bölcs adgya elödben. minek elötte meg (IK/B 573)

ez iránt azt mondgya az bölcs. iffiu akor szoly, mikor szükség (IK/B 573)

is az káromkodora szál. az bölcs is azt mondgya. hogy az (IK/B 574)

és kine mondgyad. mivel az bölcs azt mondgya. hogy ha halottál (IK/B 576)

mellyek. az veszekedést követik. az bölcs azt mondgya hogy hat dolgot (IK/B 577)

az hazugságnál. azért mondgya az bölcs, hogy ne (IK/B 578)

egésséget. és az életet. az bölcs azt mondgya. hogy az sok (IK/B 580)

tartoztasd meg magadot. emlékezél az bölcs mondására, hogy szükölködö ember lészen (IK/B 581)

is el távoznak tölle. az bölcs azt mondgya. ki lehet az (IK/B 583)

haragos ember társaságát. valamint az bölcs jovallya, hogy ne társalkodgy az (IK/B 585)

magadrol itélly mást. valamint az bölcs mondgya. nézd meg az te (IK/B 593)

is ollyan lehetz. valamint az bölcs mondgya. hogy az ki magát (IK/B 599)

meg intenek szabadoson. valamint az bölcs mondgya. hogy job az nyilván (IK/B 600)

az illyen baráttságrol szol az bölcs. hogy az embernek hiv baráttya (IK/B 600)

hadd régi barátodot. mondgya az bölcs, mert az uj, nem leszen (IK/B 600)

segitvén ötet minden szükségiben. az bölcs pedig arra int hogy az (IK/B 605)

mint sem kivántatik. valamint az bölcs mondgya. hogy ne fuvalkodgyál fel (IK/B 608)

föld, és hamu. mondgya az bölcs. az leg hatalmasabnak is rövid (IK/B 611)

ahoz nincsen, azt jovallya az bölcs az iffiaknak, hogy ne legyenek (IK/B 617)

Az bölcs meg tanyit mit kel cselekedni (IK/B 622)

Harmadszor. az bölcs arra int, hogy imádságal forduly (IK/B 623)

az maga ertelmiben, valamint az bölcs mondgya kicsoda tudhattya meg az (IK/B 626)

ember igazgattya öket. valamint az bölcs mondgya. hogy mikoron uralkodnak az (IK/B 651)

is követni fognak. valamint az bölcs mondgya, hogy valaminemü, az kössegnek (IK/B 652)

igazságtalanságot nem cselekszel. valamint az bölcs mondgya. mind holtig viaskodgyál az (IK/B 657)

mert aval tartozol. mivel az bölcs mondgya. hogy ne igyekezél biro (IK/B 658)

igazgasák az Isten népit. ollyan bölcs embereket az kik az Istent (IK/B 659)

házasodnak., mert mivel hogy az bölcs azt mondgya, hogy az Isten (IK/B 669)

az szent lélek tanyit az bölcs által. hogy az, aki jó (IK/B 670)

Azért mondgya az bölcs. hogy az ki változtattya szándékát (IK/B 681)

is. azért is adgya az bölcs ezt az nagy intést, hogy (IK/B 691)

az Istenben. azért mondgya az bölcs, hogy hejában valoságnak, hejában valosága (IK/B 693)

nyomoruság ez. azt mondgya az bölcs. jaj tinéktek kik el vesztettétek (IK/B 694)

mulatod., halálosra vezet. valamint az bölcs mondgya. hogy az ki az (IK/B 697)

{…} A bölcs, az Angyalnak egyiptumban valo meneteléröl (C/A 158)

légyen is alkalmatos amély, és bölcs gondolatokra (C/A 691)

{…} A bölcs az angyalnak egyiptumban valo meneteléröl (C/B 1035)

mind azon által a pápa bölcs itéletinek szabadságára hagyá. hogy meg (C/B 1316)

is alkalmatos a mély, és bölcs gondolatokra (C/B 1418)

és ez a tudomány oly bölcs, oly szent, és oly tsudálatosan (IJE 68)

mit parantsol. a szent, és bölcs, mert ugyan azon törvény, magátol (IJE 68)

egy férfiunak. mondá egy régi bölcs, mint ollyan aszszonyt venni, a (IJE 81)

vétekröl. a melybe eshetik. mivel abölcs azt mondgya, hogy a bolondság (IJE 92)

szabaditod az ö lelkét, mondgya abölcs, {…} ollyan szükséges ötet meg inteni (IJE 92)

lélek azt mondgya, hogy a bölcs fiu, az attyának örömére vagyon (IJE 93)

abölcs, és vigasztalásodra leszen. és gyönyörüségére (IJE 96)

tellyeségel az Isten törvénye szerént. abölcs azt mondgya, hogy aki az (IJE 104)

alkalmatosab azoknak végbe vitelekre, mivel abölcs azt mondgya. hogy minden dolognak (IJE 159)

tartották erejeket, azért is mondgya abölcs, hogy anépnek sokasága, akirálynak ditsösége (ISZ 190)

valo meg haladtak, azö törvények bölcs volt. egy szoval. a mi (ISZ 243)

volt meg öletni gyermekeket., valamint abölcs mondgya, fenyisd meg gyermekedet., de (ISZ 249)

az erejekben áll mondgya a bölcs, és az öregeknek tisztelete. afejér (ISZ 250)

nagyob meg türtöztetéssel volnánk agyönyörüségekben abölcs salamonnál,? aki is annyira el (ISZ 262)

tanyitotta öket, de a vallásnak bölcs tudománya. a sok féle elmékben (KSZ 290)

bölcsé – 2

beszédekben. mert aki abölcsekel társalkodik. bölcsé lészen (IK/A 120)

kövesed. A ki bölcsekkel társalkodik. bölcsé leszen. az esztelenek baráttya. hozájok (IK/A 159)

bölcseb – 6

valamint mások. és míert kivánt bölcseb lenni az isteneknél. a kik (TL 156)

szokásában bizonyosab; az idönek haszaságáért bölcseb, és ifiuságában valo régi munkainak (IK/A 46)

Mit mondgyunk Salamonrol. fiam, aki bölcseb volt minden embereknél, az Isten (IK/A 174)

a nagy elme, a mely bölcseb volt minden halandoknál, az aszszonyok (IK/A 379)

fiam salamonrol. az ki mindeneknél bölcseb vala, az Isten ötet szerette (IK/B 522)

és hogy egy nehány {…} után, bölcseb, és okosab szokásokot találhattak volna (KSZ 290)

bölcsebekké – 1

erösebbek vagyunké sámsonnál,? szentebbeké dávidnál? bölcsebekké salamonnál,? az apostolok közül az (KG 501)

bölcsebnek – 2

vetnök a kristust, és magunkot bölcsebnek és okosabnak tartanok lenni, hogy (É 97)

azt mondgya az irás, hogy bölcsebnek láttatik az rest az maga (IK/B 512)

bölcsek – 17

lehetneé ennél jobban okoskodni ahét bölcsek közül akármelyiknek is. édes néném (TL 39)

teheti öket,.? solon, a hét bölcsek közül valo. a cresus udvarában (TL 72)

{…} Kitsodák azok a proféták, bölcsek, és Doktorok akiket akristus külde (É 72)

{…} Azok pogány bölcsek valának., kik a tsillagok járásit (É 94)

Azt tilttya hogy ne legyünk bölcsek, tsak a magunk értelme szerént (É 111)

szenveditek az eszteleneket, mivel ti bölcsek vattok, mert el türitek. ha (É 144)

{…} kicsodák. azok a bölcsek, és okosok kik elöt el (É 251)

tanyit minket, hogy a világi bölcsek, és okosak el hagyatattak az (É 252)

melyeket el rejtette. a világi bölcsek. és okosak elött, az után (KJÉ 689)

el titkoltad azokot a világi bölcsek. és okosak elött, amidön láttya (VKT 850)

bölcseség el nyerésire. szükséges a bölcsek tanitásit halgatni., azt is mondgya (IK/A 116)

bölcs akar lenni, szükséges az bölcsek oktatását halgatni, azt is hozzá (IK/B 473)

az iffiaknak, hogy ne legyenek bölcsek. az magok itéletek szerént, * és (IK/B 617)

irás kettöröl szól. akik igen bölcsek, és Istenesek valának, ugy mint (C/A 141)

irás kettöröl szol., akik igen bölcsek. és Istenesek valának. ugy mint (C/B 1023)

hogy tudnák, mitsoda itélettel vannak abölcsek az ö resttségek iránt., azt (IJE 44)

kövesse. halgassuk mit mondanak arégi bölcsek eziránt. és ugy kell azt (IJE 122)

bölcseké – 2

és ezen világoságban valo részesüles, bölcseké, és igazaká tészi ateremtet lelkeket (É 66)

valo részesülés tészi a lelkeket bölcseké, és igazaká. mivel azö igazságok (KJÉ 610)

bölcsekel – 5

a példa beszédekben. mert aki abölcsekel társalkodik. bölcsé lészen (IK/A 120)

mond néked az bölcs. az bölcsekel, és az ertelmesekel tanácskozál. és (IK/B 475)

mert az ki jár az bölcsekel, bölcs lesz (IK/B 475)

ki ötet feddi, sem az bölcsekel valo társalkodást nem keresi, * hogy (IK/B 502)

utait * az ki jár az bölcsekel bölcs lészen, az ki pedig (IK/B 510)

bölcseket – 3

én küldök hozátok profétákot és bölcseket, és iras tudokot, és azok (É 72)

a biráknak, mert meg vakittya abölcseket; és meg ronttya az igazakot (IK/A 331)

végy. mert az ajándék az bölcseket meg vakittya. és el fordittya (IK/B 657)

bölcsekké – 1

a filosophusok kevélységit, azokat valoságos bölcsekké tette, mivel meg üsmervén a (KSZ 310)

bölcsekkel – 1

ö példdját kövesed. A ki bölcsekkel társalkodik. bölcsé leszen. az esztelenek (IK/A 159)

bölcseknél – 1

kövessed az urat. arégi görög bölcseknél. igen nevezetes mondás vala., ezt (KKU 337)

bölcsektöl – 1

is eszerént oktat tégedet, A bölcsektöl, és az okosoktol kérj tanátsot (IK/A 120)

bölcsen – 11

sem segitették ötet. Ezek a bölcsen beszéllök. meg ijednek. és oda (VKT 892)

szegény szolgának gondviselésire. és amint bölcsen mondgya szent Bernárd, aki meg (IK/A 126)

bizik bolond az, aki pedig bölcsen jár. meg szabadul Halgasd (IK/A 149)

alá vethese., és a mint bölcsen mondgya szent Hieronimus, tud élni (IK/A 167)

szolgájának. valamint szent bernárd mondgya bölcsen, aval meg nem elégedet hogy (IK/B 480)

bölcsen, ez meg szabadittya ö magát (IK/B 502)

az beszédiböl üsmerik meg, az bölcsen valo beszéd két dologban áll (IK/B 572)

az okoságal ellenkezik, de hogy bölcsen lehesen végezni arrol az hivatalrol (IK/B 617)

Ö pediglen ollyan. bölcsen viselé magát. hogy nem kére (IK/B 695)

Szent Agoston nagy bölcsen mondgya. hogy az aki nem (C/A 286)

szent Agoston nagy bölcsen mondgya, hogy az aki nem (C/B 1115)

bölcset – 1

Halgassad az bölcset, mely attyai modon int téged (IK/B 509)

bölcsnek – 17

az. meg kissebitti némelyek elmejiben. abölcsnek mondása szerént, hogy ki az (VKT 862)

nem ragaszkodik. esziben tartván. a bölcsnek ezt a mondását. hogy jóbb (VKT 879)

meg elözik, és igy követik abölcsnek ezt a szép intésit. Az (IK/A 107)

ne távozam, el ne felejttsed abölcsnek ezeket a szép szavait, a (IK/A 153)

Halgasad a bölcsnek. Atyai intésit (IK/A 158)

ez a szép szava a bölcsnek, hogy egy kegyes felelet el (IK/A 250)

szeretettel. ezen szép mondása szerént abölcsnek, hogy ajó akarotol vett sebek (IK/A 264)

magadot inkáb. mint sem kivántatik., abölcsnek ezen szép mondása szerént. magadot (IK/A 275)

és szeretesed vélek magadot. a bölcsnek ezen szép tanitása szerént, légy (IK/A 277)

se senkiért igaságtalanságot nem tselekeszik., abölcsnek ezen szép mondása szerént., viaskodgyál (IK/A 331)

szent lélek maga tanyit. a bölcsnek szája által. mondván. Hogy a (IK/A 344)

Mindenkor az elmédben legyen az bölcsnek ez az szep intése. fiaim (IK/B 502)

hogy kine hágjanak lábaim. * . az bölcsnek tarsd meg ezeket az szép (IK/B 505)

az bolond is mikor halgat, bölcsnek itéltetik * nem azt az halgatást (IK/B 573)

és az mértékleteségel. halgasad az bölcsnek szép oktatását. mikor asztalnál ülsz (IK/B 581)

ezt az szép intésit az bölcsnek. szabadisd meg azt, az ki (IK/B 658)

aszonyt tart a szent lélek bölcsnek, és emberségesnek. a ki is (IJE 153)

leg bölcseb – 3

is el mondhatod a leg bölcseb emberel. hogy ifiuságodban kerested abölcseséget (IK/A 10)

{…} Eleinte mindgyárt leg bölcseb és leg tudosab vala az (C/A 119)

{…} Eleinte mindgyárt. leg bölcseb, leg tudosab vala az emberek (C/B 1004)

bölts
bölts – 37

ne légy félelem nélkül mondgya abölts. {…} lehet, és kel is bizodalmunknak (É 208)

Isteni böltseség öröktöl fogva valo, bölts, ezeket a szokot mondattya magával (É 230)

tölle. el hagyatatot volna. mondgya abölts (É 350)

martyrokot. ö mindeneket, az ö bölts rendelése szerént rendel el. a (É 350)

valamit ö érette tselekeszünk, mivel abölts azt mondgya. {…} ha az ember (É 447)

valami rajtunk történhetik, az ö bölts gond viselése alat (É 449)

adolog, azért is mondgya a bölts, hogy ideje vagyon a szollásnak (É 473)

meg vettettek bánása, akikröl mondgya abölts. 5. 3. hogy azoknak akárhozattaknak (É 474)

{…} A bölts azt mondgya, hogy nintsen keserüség (É 485)

{…} mit Mond még abölts (É 486)

böltseségnek a melyekröl szól a bölts (É 486)

meg visgálván. mit tselekeszik a bölts (É 486)

hejában valoságban forog, melyet a bölts szem fény vesztésnek nevezi, {…} {…} és (É 558)

minden világi dolgok nehezek mondgya abölts, és az ember. szoval, azokot (É 606)

félelem magában téritti a bünöst., abölts azt mondgya, hogy a ki (É 612)

közöt valo békeségedet, vezérelvén azokot bölts rendelésed szerént, enged meg anyaszent (É 634)

kitsid fogyatkozásokot el mulattya, mondgya abölts, nagyokban esik, erre valo nézve (É 648)

{…} Mitsoda oktatást ád nékünk abölts. ennek a letzkének akezdetin (É 656)

meg maradnak az igasság szeretetében, abölts szerént. akor is fognak fel (É 656)

a ki aveszedelmet szereti, mondgya abölts. el is vész abban, az (É 700)

a szegényeknek az ö segittségekre. abölts azt mondgya., hogy a gazdag (É 712)

találtatot meg. ate gyümöltsöd, kitsoda bölts, és érti ezeket, értelmes és (É 755)

anyomoruságokot, a melyek az ö bölts itéletiböl vannak, de söt még (É 773)

tenni anépnek ellene, de ollyan bölts, és okos feleletet ada nékik (É 822)

{…} Miért mondgya abölts hogy Jérusálemben helyheztette hatalmát (É 856)

fogva valo., valamint azt a bölts mondattya magával. aböltseségel. mondván. az (É 867)

{…} Mit mond abölts Énokrol (É 899)

{…} Mit mond abölts Noérol (É 900)

tsalárdságal ne bányanak, Ezek a bölts feleletek, az ö tiszta és (KJÉ 619)

se magát nem oltalmazá, hanem bölts oktatásokal., és irásokal bizonyittyák vala (C/A 218)

lehesen kerülni. 1. okos és bölts gyontato atyát kel keresni, és (C/A 542)

mind azon által a Pápa bölts itéletire hagyá, hogy meg engedhese (C/A 549)

se magát nem oltalmazá; hanem bölts oktatásokal. és irásokal bizonyitták meg (C/B 1070)

1. okos, és bölts gyontato atyát kel keresni. és (C/B 1311)

mivel ha eszembe jút, a bölts azt mondgya. hogy az ö (IJE 154)

volt., azért is mondgya a bölts, jaj annak a földnek, a (ISZ 250)

egy másal. de ez a bölts Generalis azt felelé nékik. hogy (SUT 829)

böltsek – 15

rejtette titkait. avilági tudosok, és böltsek elött, és azokot ki nyilatkoztatta (É 197)

halgassátok az oktatást és legyetek böltsek és vessétek el azt, boldog (É 230)

a férfiak, és aszszonyok. és böltsek elött, és az egész nép (É 748)

ugy mint esztelenek, hanem mint böltsek, meg váltván az idöt, mert (É 808)

halgasátok az oktatást, és legyetek böltsek, és ne vessétek el azt (É 867)

gyalázattyokra vagyon., kik a testiekben böltsek. {…} tudé miért ellenségi a keresztnek (KKU 289)

ugyan ezért is azok akik böltsek, és akik meg világositattak. hálakot (KKU 376)

el vannak rejtve. a világi böltsek elött, és ki vannak nyilatkoztatva (KKU 387)

ugy mint esztelenek, hanem mint böltsek, meg (KG 512)

mondgya, hogy vannak igazak, és böltsek. és azö munkájok. az Isten (VKT 830)

ugy mint esztelenek, hanem mint böltsek. meg váltván az idöt. mert (VKT 895)

azok közöt. tsak egy nehány böltsek tudták ezeket a valoságokot. de (ISZ 228)

meg testesült ige, ezek avilági böltsek, meg nem visgálván, a profétiákot (KSZ 451)

hogy meg nem szegte a böltsek rendét, annak idejében fogunk beszélleni (SUT 523)

meg mutattya, hogy a pogány böltsek, és filosofusok, az Isten igazságát (SUT 697)

böltseket – 2

bolondnak állitatnak evilágon. hogy a böltseket meg szégyenittse. és azokot választotta (KKU 294)

reájok. hozátok fogok küldeni. profétákot, böltseket, és doktorokot. némelyeket azok közül (KJÉ 692)

böltseknek – 2

mondá szent pál, midön magokat böltseknek vallák lenni, balgatagoká lettenek, {…} mert (É 111)

kitsodák azok, akiket az Apostol. böltseknek nevezi (É 808)

böltseknél – 1

ád neki. Ésádnak, aki minden böltseknél leg böltseb. minden tudományokba,: leg (TL 272)

böltsektöl – 1

hogy el rejtetted ezeket a böltsektöl és az okosoktol., és meg (É 259)

böltsen – 8

és azért is vegezte el böltsen, hogy még akisdedeket is meg (É 665)

mivel szent bernárd. aki oly böltsen meg külömböztette atiszta szeretetet, az (VKT 810)

Tridentinumi gyülés követé. a Constantiainak böltsen tsinált decretumát., de mind azon (C/A 549)

az irás magyarázok közül azt böltsen tarttyák, hogy a szent lélek (C/A 753)

atridentinumi gyülés. követé a Constánciainak böltsen tsinált decretumát., de mind azon (C/B 1316)

az irás magyarázok közül, azt böltsen tarttyák, hogy a szent lélek (C/B 1463)

Ezt böltsen mondgya kegyelmed páter uram. mondá (IJE 82)

saeculumok béli szent püspökök, igen böltsen tudtak élni mind azal, a (KSZ 415)

böltsnek – 2

ideje akeresésnek, hanem atanitásnak, a böltsnek olyannak kel lenni mint egy (SUT 547)

fö rendenségiért, és akit mindenek böltsnek tartották, A népet esze gyüjté (SUT 823)

böltstöl – 1

vész atörvény apaptol. sem atanáts böltstöl, sem abeszéd aprofétátol, jertek, és (É 432)

bölttsek – 4

foghatnak, amelyeket el rejti avilági bölttsek, és kevély tudosok elött; és (É 667)

a hitre hivut., kevesen vannak bölttsek test szerént. kevesen hatalmasok, és (KKU 293)

illyen szövettségekböl, azért, aközöttök lévö bölttsek, jobban szereték. a törvént illyen (ISZ 266)

ha pláto, és atöb görög bölttsek. nem a sidoktol hallották is (ISZ 268)

bölttsektöl – 1

tanitanak, hogy ezektöl a nevezetes bölttsektöl vették (KSZ 346)

bölttsen – 1

világban lévö. külömbözö rendek. igen bölttsen vannak el rendeltetve. szükséges hogy (VKT 880)

leg böltseb – 1

Ésádnak, aki minden böltseknél leg böltseb. minden tudományokba,: leg felyeb halado (TL 272)

leg böltsebbek – 1

láthato dolgokrol beszéltenek, még aleg böltsebbek is közöttök (ISZ 240)

bőlts
bőlts – 1

hogy ő Excellentiája el-olvasván levelemet, bőlts itéletivel, a’ szivemnek igaz voltát (ML 312)