természet – 735
termeszet
termeszet – 23

hertzeg, a franczia regens. akinek termeszet szerént kelletet volna a spanyolal (TL 61)

erdélyi. a bizonyos. hogy ót. termeszet szerént. Csak az idö fejeriti (TL 160)

vagyon ugyan egy kis anyai termeszet benne. de idövel talám el (TL 161)

szolgálna. solimán, akiben valoságos fejdelmi termeszet volt; örömel látá benne azt (TL 179)

országban más szokás. mert a termeszet is más szokást tart. ha (TL 259)

mert ö ami urunk nemzettségit atermeszet szerént valo fiusága szerént irja (É 232)

szavait, a magok együgyü, és termeszet szerént valo értelmek szerént értette (É 665)

a mit kivánsz. mivel a termeszet szerént valodolog. hogy meg irjam (MN 155)

Isten ö benne. 1 {…} se atermeszet, se akivánság, se az akarat (KKU 397)

nagy viaskodásban let volna a termeszet. és a kegyelem közöt, az (IK/A 63)

azért is mert, az ifiak termeszet szerént hajlandok lévén a szeretetre (IK/A 262)

azon rendel, mellyet maga az termeszet szabot. adván az élet ezen (IK/B 398)

az, hamaréb. mint sem kéne termeszet szerént meg halnod (IK/B 430)

rosz példa, mivel az ember termeszet szerént hajlando azt cselekedni, az (IK/B 475)

1 Haromszor termeszet szerént valo vizben kel mártani (C/A 505)

minden féle viz jó. tsak termeszet szerént valo legyen. ugy mint (C/A 506)

{…} Termeszet szerént valo okokból kezdödének, 1 (C/A 892)

parancsolat. a törvénynek, és a termeszet szerént valo. okoságnak parancsolatit foglallya (C/B 1181)

külömben mondá erre apáter; talám termeszet szerént valo okát is lehetne (IJE 48)

már meg mutattuk., és a termeszet köteledzi erre a szüléket. nagy (IJE 135)

valo beszélgetés. Hogy a munka, termeszet szerént. minden renden levö személyeket (IJE 165)

siros, és kövér, illyen formában termeszet szerént valo okát lehet adni (ISZ 206)

jobban el távozának. arégi izraélitaknak., termeszet szerént valo közönséges életek formájátol (ISZ 279)

termeszetböl – 2

az idegenhez, nem tudom ha termeszetböl cseleksziké, vagy pedig nem mérnek (TL 241)

akará mutatni. mint hogy ö termeszetböl valo Fia az Istennek, az (É 484)

termeszete – 3

más, a mi urunknak pedig termeszete a, hogy kéretlen nem ád (TL 33)

ö az Istennek formája, és termeszete volt; azért is mondgya az (É 26)

ez is vala a sidok termeszete, hogy magokot ugy tekinttsék, mint (É 747)

termeszetiért – 1

az vigg, nyájas, és tréfás termeszetiért, minden kis aszonyok szeretik. és (MN 8)

termeszetnek – 6

noha anehéz légyen is a termeszetnek, tsak arra vigyázon hogy tudgya (É 34)

lévén. a szeretetnek, és a termeszetnek nyelve meg nyilék. a szép (MN 95)

szabad a, mojses elött, és atermeszetnek törvényekor., azt el hihettyük. hogy (C/B 1450)

embernek. állatnak, és az egész termeszetnek is szükséges az nyugodalom. mivel (IJE 29)

fosztani az örökségtől ez a termeszetnek törvénye ellen volna, a mely (IJE 120)

lábai alá akará tapodni a termeszetnek, baráttságnak. és az egyeségnek köteleségit (SUT 841)

termeszetté – 1

tudgya kegyelmed hogy a szokás termeszetté válik, nem hiszem hogy nékem (IJE 28)

természet
természet – 378

ha még igy leszünk sokáig. atermészet azt is el felejteti velünk (TL 75)

nálánál. micsoda szép dolog ajó természet,! nem kel (TL 77)

tudgya kéd. hogy a selyem., természet szerént sárgás, és ha meg (TL 105)

az illyen cselekedettöl, irtozik a természet, mivel az oktalan állatok közöt (TL 112)

hanem azt mondhatni, hogy a természet parancsolattyábol vagyon a szüret. csak (TL 115)

mint az atya afiát, talám természet szerént nem érzik a fiak (TL 149)

iffiu, eszes, és értelmes. de természet szerént, mert a tudomány azokot (TL 150)

arrol. ha hasznos., avalo hogy atermészet. igen közönséges orvoságot adot., gondolom (TL 152)

vak szeretetem okozta, így mondhatni természet szerént. de keresztenyi modon szolván (TL 156)

szegény legényt. e valoságos olosz természet. azt igen nevettem édes neném (TL 172)

görög aszszonyok. mert a görög természet szerént kevély. az aszszonyok annál (TL 172)

mely jó magában. és aztot atermészet oltotta belénk. vagyis inkáb atermészetnek (TL 173)

kárt, amelyet tett nekünk a természet: formáltatásunkor vagy a melyet okoz (TL 186)

szeretet fógy benne. mindenik a természet munkája, az anyai szeretet szükséges (TL 197)

többé nem gondolnak, mindenikében a természet munkálodik ezt láttyuk közönségesen az (TL 197)

valamely belsö baja, az ö természet szerent valo. mindenkori jó kedve (TL 200)

természet szerént mindenkor piros lévén. ugy (TL 202)

mindenben szabadá hagyták. és a természet rendeletlenné. változová. és álhatatlanná lett (TL 216)

arra soha sem tanitották., a természet sem vitte reá hogy azon (TL 216)

de azis bizonyos hogy a természet azokot néki hasznára adta; az (TL 218)

el magátol akéröt. enem jó természeté. igen jó, nem ugy mint (TL 257)

a szeretsenek közöt 570ben, neki természet szerent valo értelme volt, azt (TL 268)

légyek Őtsém Uramtol rekesztve, a’ természet arra ősztönőz, hogy kivánnyam meg (ML 309)

látást, és foglalatoságot. sem a természet, és rend szerent valo moddal (É 24)

egyszers mind, és az Isteni természet az ö személyében meg egyezet (É 35)

örökösön, mert ez a két természet meg válhatatlan egy mástol (É 35)

bünökböl, hogy pedig a két természet ki tessék., ezt a két (É 90)

{…} Érti azt a természet felet valo tudományt, amellyel meg (É 104)

szent pál, {…} mert ha Isten atermészet szerént valo ágaknak nem kedvezet (É 117)

Lélek óltót asszivben. mivel a természet magánoson nem örül a szenvedésen (É 131)

hogy meg mutassa azoknak kik természet felet valo ajándékokot vesznek, hogy (É 146)

aleg nagyob kisértetben, ha szinte atermészet meg romlot is, és ha (É 147)

mértékben meg legyenek. mint egy természet szerént követik ezek aszeretetet, a (É 154)

képen, hanem hogy ellenkezöt tselekedgyünk atermészet rosz kivánságival, a kevélységet, alázatoságal (É 164)

a kik minket szeretnek, akor atermészet hajlandoságát kovettyük. aki tsak ahaszonért (É 170)

6. nézük meg ha vagyoné természet szerént valo hajlandoságunk, melyet Isten (É 227)

fiát atörvény szerént, de nem természet szerént, atörvény azt parantsolta hogy (É 232)

is mondgya szent lukáts, noha természet szerént, jákob fia volt, valamint (É 232)

övélek, hogy mi légyen a természet, a szent Lélek kegyelme nélkül (É 283)

{…} Mert a természet szerént valo dolog hogy a (É 310)

adni, mint a mely leg természet szerént valobb, és illendöbb., hogy (É 325)

hogy közönséges, és mint egy természet szerént valo, az emberek nem (É 358)

tanitani, hogy a közönséges, és természet szerént valo modokal éllyünk, és (É 358)

hogy ha pedig a népnek természet felet valo erött adot volna (É 358)

másra magyarázták volna, vagy a természet joságának, tulajdonitották volna, vagy más (É 358)

joságának, tulajdonitották volna, vagy más természet szerént valo okoknak, és nem (É 358)

okát keresni, valamely nyomoruságnak. hanem természet szerént valo okát, mind azon (É 376)

alá vagyon vettetve. az egész természet. az Istennek vannak különös rendelési (É 376)

dolgokban is. amelyek közönségesek. és természet szerént valok. eztet (É 376)

láttyuk ebben az emberben, atermészet szerént valo okok, és atesti (É 377)

az ollyanok, akik jó erköltsüek, természet szerént, és jól neveltettek, szégyenleni (É 407)

képére teremtettünk. minnyájunkban egy emberi természet vagyon., tsak avétket kel másokban (É 416)

2. mint hogy az emberek természet szerént változok, és álhatatlanok szükséges (É 419)

midön amagunk gyengéségét, és a természet szerént valo félelmét érezük ahalálnak (É 470)

mely fiu azt el mulatná. természet ellen tselekednék (É 478)

külömbözök, és mint hogy oly természet szerént valo dolog az emberben (É 529)

lévén a menyekben az ö természet szerént valo. és láthato formájában (É 550)

férfiuhoz hasonlittatik, aki meg tekénti természet szerént valo ábrázattyát atükörben, mert (É 556)

amásikával ne ellenkezék, a mely természet szerént lehetetlen lett volna. anyi (É 568)

vagynak, a melyek ellenkeznek a természet törvényével, a mely törvényt az (É 587)

és imádásal tartozunk, mert egyenlö természet, és Istenség, azt is meg (É 608)

szükséges foglalatoságtol, e mind a természet, mint Isten szerént valo törvény (É 655)

{…} Az, arendeletlen természet, aroszra valo hajlandoságunk, amely velünk (É 695)

uralkodás, és más egyéb ilyen természet, mely az ollyanokban szokot lenni (É 704)

a menyiben lehet, az ö természet szerént valo rendiben. azért hogy (É 706)

irás félelem lelkének nevezi, mind természet szerént valo, mind igaságos az (É 709)

{…} Azt lehet természet szerént abbol ki hozni, hogy (É 720)

a mely néki, mint egy természet szerént valo volt (É 735)

is azt mondgya, hogy a természet gyönyörkodik abban. hogy betsültessék. és (É 768)

a tiszteletet, és aditsöséget, a természet szereti ahenyélést, és a nyugodalmat (É 768)

meg öleli a munkát, a természet, a teremtet állatokhoz vonszon., és (É 768)

test kedve bé töltésire, a természet szereti ahejában valo mulattságot, a (É 768)

mivellyük, a melyek ellenkeznek a természet hajlandoságival., illyenek a szeretet, az (É 770)

ahazugságnál. és a véteknél, a természet rendi szerént az Isten a (É 777)

voltának látása. mert mi még természet szerént is szeretnök ötet ditsöségében (É 845)

ö, a mi Urunk nemzettségit, atermészet szerént valo fiusága szerént teszi (É 870)

a törvény szerént, de nem természet szerént, a törvény azt parantsolta (É 870)

is mondgya szent lukáts. de természet szerént Jákob fia volt, valamint (É 870)

egyeznek minnyájan. de ez a természet szerént valo hajlandoság bennek nagy (É 891)

igaz volna. dom válesco. akinek atermészet más féle gondolatokat sugarlot. és (MN 17)

meg szabaditásomon. hogy ha a természet el felejtet engem az atyám (MN 17)

tselekedni valamint mások, de a természet nem öntöt mindenikünket egy aránt (MN 23)

volna magadnak. és hogy a természet. tégedet minden féle szépségel fel (MN 31)

eset vala a szive. a természet pedig jobban meg nyitván szemeit (MN 42)

kezdé. és noha maga is természet szerént vér ontó volt. mind (MN 63)

hasonlitván a maga nemzetéhez. a természet minden jó erkölcsökel meg áldotta (MN 67)

nem ditsekedheték., más felöl a természet minden féle jovaival meg áldotta (MN 79)

az öröm, a szeretet. a természet, és a félelem. okozák köny (MN 92)

ujjab eröt vett szivében. a természet., a mely némelykor ellene fel (MN 93)

De mint hogy ö természet szerént kevély. volt, és nagyot (MN 114)

meg szogtam volt tégedet szeretni.; természet szerént valo dolog azt néked (MN 133)

él vala, és tsak a természet urának lábainál kereste minden vigasztalását (MN 138)

volt is. de sokal nemeseb természet volt benne. mint sem belizában (MN 146)

hattya a bört. hogy a természet szerént valo szinét el veszi (MN 153)

nem volt szükséges. mivel. a természet jób lettzkét ada erre álvárénak (MN 156)

okozá. és a mely oly természet szerent valo. egy jó szivünek (MN 166)

Elvirt. és elö vévén azö természet szerént valo elöbbeni maga viselésit (MN 169)

fel mászni. mivel helyel, helyel természet szerént valo lyukak voltanak rajta (MN 224)

eppen illettek reájok., mivel hilária. természet szerént szerette a gyönyörüséget. és (KKU 251)

kezdetén., a mikor az egész természet meg ujul: a fák leveleznek (KKU 251)

mit tehetek én többet. a természet a mitsodásnak tett, ollyannak kel (KKU 287)

mondgya egy bölcs, hogy a természet nem adot az embereknek veszedelmeseb (KKU 299)

gyönyörüségért. meg foszttya magát. a természet szerént valo szabadságtol., és a (KKU 304)

által nem holtam meg a természet szerént. és élek alélek szerént (KKU 310)

nékie, de mint hogy a természet kerüli mind azt. a mi (KKU 323)

vennök el tölle anyomoruságot is. természet szerént valo dolog a tagnak (KKU 338)

igen szeretnek valamit, mint egy természet szerént gondolkodnak arrol (KG 475)

szükséges a lélegzet vétel a természet szerent valo életnek, az el (KG 508)

erkölcsü példákot adván, az embereknek természet szerént szükséges atársaság. de annak (KG 514)

az ollyan vétkeket. amelyektöl irtozik atermészet, és azt nem kel csudálni (KG 546)

Evangyéliumban az illyen igasságos. és természet szerént valo kivánságnak elég tételére (KJÉ 568)

lenni, akivel. egyaránsu. állapotban tett atermészet (KJÉ 583)

a bizonyos. hogy az emberi természet., amelyet az Isten fia a (KJÉ 585)

oktassa azokot akik eröszakos, vagy természet szerént valo halálal halnak meg (KJÉ 590)

magában azt azirtozást, amelyel vagyon atermészet a szenvedéshez. hogy ha a (KJÉ 590)

beszédek., ki gondolt historiák, vagy atermészet szerént valo dolgokbol vett hasonlatoságok (KJÉ 655)

a melyekre öket tanittya a természet szerént valo dolgoknak nevek, és (KJÉ 672)

nekik. hogy vannak olyanok, kik természet szerént valo tehetetlenek. meg mások (KJÉ 704)

példa beszédet, ugy tettzik. hogy természet szerént. el mondhattyuk hogy ö (KJÉ 715)

szerent indit az emberekben. a természet. a halál közelgetésekor, azt is (KJÉ 747)

és barabás közöt valo valasztásra, természet szerént, inkáb fog kegyelmet kémi (KJÉ 755)

után is életben volt. és természet szerént valo halálal holt meg (KJÉ 770)

tudomány. továb nem ment a természet törvényének parantsolattyánál. amelyet tobiás a (VKT 799)

parantsolat. tsak rövideden. elönkben adgya atermészet szerént valo igasságot, amelyet minden (VKT 799)

elmének fel háborodása nélkül, vezetik természet szerént a keresztényt arra, hogy (VKT 808)

Sokat kel küszködni atermészet ellen. amég ezt el érhesék (VKT 873)

valamint ajóban, és noha a természet érezeis külömbségit, ezeknek a változásoknak (VKT 879)

nyavalya. avigaságnak szeretete, ez oly természet szerént valo hajlandosága az embereknek (VKT 898)

tölteni, tsak a menyit a természet szerent valo szükség kiván. más (VKT 899)

által. mert a mi gyengeségünk természet szerént sohajtoz az olyan terhek (VKT 900)

a szabad életért. némellyek a természet szerént valo bátorságért. nem válalhatván (VKT 913)

gyermekeket ohajtanak. vagy abbol a természet szerént hajlandoságbol. ohajttyák. a melyel (VKT 919)

a házasági szeretetnek abban a természet szerént valo gyümölcsiben, azt nem (VKT 919)

és mind mások. mint ha természet szerént valo hajlandoságokra hagyták volna (VKT 921)

jó tulajdonságokot, a mellyeket a természet adot volt nékik, meg tanulván (IK/A 31)

olyan korban., a melyben a természet tsak az együgyüséget, és az (IK/A 31)

az. hogy hamaréb. mint sem természet szerent kellene lenni. azt is (IK/A 69)

a tsudálatos dolgokot melyeket a természet magában foglal., de ha magadot (IK/A 114)

vagy a roszra, az ember természet (IK/A 119)

Attol akönyü változo elmétöl, amely természet szerént valo abban a korban (IK/A 152)

jobbitani benned, azt az idödhöz természet szerént valo könyüséget, amely változová (IK/A 153)

viszá éll gyengeségekel. és a természet szerént valo szemérmeteségekel. azon igyekezik (IK/A 154)

és boszontani. Eregy háláadatlan. és természet nélkül valo fiu, az oroszlányok (IK/A 190)

el kerülni. a mely oly természet szerént valo az ö koroknak (IK/A 214)

dolgot meg veti, a melyet atermészet óltotta beléd, és a melyet (IK/A 220)

annak a szeretetnek., nem tsak természet szerént, valo, és érzékenységi szeretetnek (IK/A 222)

ugyan mint egy tulajdona. és természet szerént valo; az engedetlen gyermek (IK/A 224)

Az igen rosz természet. és rosz szokás föképen egy (IK/A 234)

gyönyörüségnek szeretetit, a mely oly természet szerént valo a te idödhöz (IK/A 244)

vannak olyan elmék, a kik természet szerént garázdák., és a kiknek (IK/A 249)

mind az irás, mind a természet tanit. soha azt ne tselekedgyed (IK/A 256)

szerént hajlandok lévén a szeretetre. természet szerént, és azon kivül is (IK/A 262)

ugy mint, a tudomány, ajó természet. és mások illyenek (IK/A 262)

tanittaná öket., hogy az ember természet szerént szabad. és ura lévén (IK/A 298)

hogy atyák. lévén, tartoznak a természet törvénye szerént, afioknak jóvokot keresni (IK/A 298)

kiket, az Isten. és a természet parantsollya néktek hogy szeresétek, és (IK/A 299)

szeretet helyet gyülöség. és ellenkezö természet találkozik, az olyan nyomorult (IK/A 300)

egy máshoz., ezt az ellenkezö természet okoza, vagy a gyanoság. vagy (IK/A 342)

nékik azt el kerülni, a természet maga viszi öket arra, föképen (IK/A 359)

az okoság. és még a természet oltották abban, hogy a maga (IK/A 367)

kedveseb az Isten elöt. mert természet szerént szolván, az életnek, az (IK/B 398)

jó tulajdonságokot. az mellyet az természet adot nékiek, meg tanulvan és (IK/B 399)

gonosz után. az midön az természet, csak az szelidcségre. és az (IK/B 399)

az mely önnön magát az természet rendit meg bonttya (IK/B 401)

állapotban volna, és tusakodnék az természet, és az kegyelem közöt, akoron (IK/B 425)

Nem lehet ennél roszab természet egy iffiuban, mert ha tekintyük (IK/B 501)

1. Mert az iffiak természet szerént gyengék lévén, az öket (IK/B 504)

meg jobbitani magadban ezt az természet szerént valo gyengeséget. mely változová (IK/B 504)

lélek. az ö gyengeségekel. és természet (IK/B 505)

Ez egy részint az természet meg romlásatol vagyon; az mely (IK/B 517)

szent dolgot. az melyre az természet vonszon. és az mellyet az (IK/B 564)

az szeretetnek. nem kel csak. természet szerént valo szeretetnek lenni, hanem (IK/B 566)

es az kik csak az természet folyása szerént tanultak élni, de (IK/B 577)

ollyan elmék vannak. az kik természet szerént mindennel veszekedök,. semmit el (IK/B 586)

okoságot. az illyen igen utálatos természet. valamint az irás mondgya. hogy (IK/B 586)

mind az irás, mind az természet ád elödben: az mit te (IK/B 593)

azért. is, mivel az iffiak természet szerént hajlandok lévén az szeretetre (IK/B 597)

mint, az tudomány, az jó természet, jo szokás, és más illyen (IK/B 598)

nincsen egyenlö hajlandoság. se egyenlö természet, se egyenlö kegyelme az Istennek (IK/B 614)

tanyittaná öket, hogy az ember természet szerént szabad lévén cselekedetiben. nincsen (IK/B 630)

tanyittaná öket, hogy attyák lévén, természet szerént tartoznak jovokot keresni gyermekeknek (IK/B 630)

kiket az Isten. és az természet parancsollya szeretni, és azért hogy (IK/B 631)

szeretet hellyet. gyülölség vagy ellenkezö természet vagyon, az illyen nyomoruságos szövettség (IK/B 632)

is kerülik el, mivel az természet arra maga is hajlando, föképpen (IK/B 679)

szüntelen, hogy meg gyözhesék a természet szerént valo hajlandoságot a melyel (C/A 29)

ne hivná segittségül. Tertulliánus ezt természet szerént valo keresztyéni lélek bizonyságának (C/A 34)

1. Ök minden természet szerént valo világoságot vettek volt (C/A 57)

{…} Hogy az emberek természet szerént fogják utálni a kigyot (C/A 64)

hogy azt lehesen mivelni amit atermészet szerént valo okoság, és atörvény (C/A 67)

{…} Nem valának mivel azok atermészet törvényét foglalták vala magokban, tudni (C/A 98)

hajlék szolgálattyára. mivel ha a természet indulattyát akarta volna követni, inkáb (C/A 106)

nyomoruság alol kivegyék, ök azt. természet felet valo, és nyilván meg (C/A 134)

értem hogy a kristusban két természet vagyon. Isteni, és emberi természet (C/A 151)

természet vagyon. Isteni, és emberi természet, ami az Isteni természetet illeti (C/A 151)

az Isteni, mind az emberi természet meg egyezet (C/A 151)

az Isteni, mind az emberi természet esze valo elegyedés nélkül, példának (C/A 151)

személyiben egyesült meg az emberi természet tsak egyedül az Isten Fia (C/A 152)

a, hogy a kristus egy természet lévén az Atyával. és a (C/A 152)

az Isteni, mind az emberi természet meg egyezet, még is azt (C/A 152)

hogy a kristusban két féle természet vagyon. vagyoné két féle akarat (C/A 152)

emberi természetel valo meg egyesülésnek, természet szerént kelleték hinteni azt a (C/A 168)

tették, a nap meg homályosodék természet ellen három oráig, de ezeken (C/A 176)

nékünk hogy miért mondád hogy természet ellen homályosodék meg anap (C/A 177)

A természet felet valo kegyelmek a kristus (C/A 179)

{…} Nem, mert az Isteni természet oly egyes vala mindenikével, hogy (C/A 182)

tekénteni 1. mint az emberi természet gyözedelmének napját., 2. mint reménségünknek (C/A 193)

menyben menetelének napja., az emberi természet gyözedelmének napja volt (C/A 193)

ditsöségét. és fényeségét, mert a természet, a kitöl ered ez a (C/A 196)

Attyának. Fia, és örököse, a természet által, mi pedíglen tsak fogadot (C/A 200)

keresztyénben két féle élet vagyon, atermészet szerént valo élet. amelynek kezdete (C/A 203)

mostanában egy keresztyenben tsak a természet szerént valo életet láttyuk. alelki (C/A 203)

várták a messiást. és a természet törvénye alat éltenek., némellyek ezek (C/A 229)

azt tanitották hogy noha két természet volt is akristusban, mind azon (C/A 271)

{…} Mert ez a hatalom természet szerént mást nem illethet, tsak (C/A 280)

hellyeket meg változtattyák, az egész természet el romol rettentö zugásal., az (C/A 297)

tüz leszen. és a mely természet felet valo erövel égeti a (C/A 302)

a testi. vagy a lelki. atermészet. vagy a természet felet valo (C/A 313)

a lelki. atermészet. vagy a természet felet valo ajándékokal. magában valo (C/A 313)

és azt mindennap probállyuk. hogy természet szerént hajlandok vagyunk. azok ellen (C/A 322)

el kerülhetetleneb. azzal az emberi természet tartozik. hogy imádgya, és tisztelye (C/A 350)

{…} A nemesi természet, abékeséges türés, az álhatatoság. a (C/A 367)

atiz parantsolat. a törvénynek, és atermészet szerént valo okoságnak parantsolatit foglallya (C/A 369)

abban a képben vagyon valami természet felet valo erö. mind enem (C/A 382)

olyan mesterséget tselekesznek, a melynek természet felet valo hasznát vagy erejét (C/A 386)

{…} vagyon, ugy mint természet szerént. és természet felet valo (C/A 488)

ugy mint természet szerént. és természet felet valo kegyelem. vagyon belsö (C/A 488)

{…} Mit értesz a természet szerént valo kegyelmen (C/A 489)

az ajándékokot, a melyek tisztán természet szerént valok, ugy mint az (C/A 489)

{…} Mit értesz a természet felet valo kegyelmen (C/A 489)

aláthato jelnek. olyan erött. hogy természet felet valo kegyelmet okozhason (C/A 501)

{…} Három szor természet szerént valo vizet öntenek kereszt (C/A 505)

2 Három természet szerént valo vizet hintvén a (C/A 506)

{…} Az olaj természet szerént lágyitó. és erösitö. ezel (C/A 525)

{…} Annak belsönek, természet felet valonak, mindennél nagyobnak. és (C/A 555)

A töredelmeségnek természet felet valonak kel lenni. az (C/A 555)

azt fel. és nem a természet szerént valo indulatok. példának okáért (C/A 555)

valo büntetestöl. az ollyannak tsak természet szerént valo keserüsége vagyon, egy (C/A 555)

és kárhozatot érdemel., az olyannak természet felet valo keserüsége vagyon (C/A 555)

Azért hogy természet ellen valo vétket tselekedet tizen (C/A 583)

mondgya is, mind azon által. természet szerént lehet azt ugy mondani (C/A 614)

hogy kik voltak az áldozok atermészet törvényekor, azt tarttyák közönségesen hogy (C/A 735)

tudni, hogy mind ezeknek némellyek természet, és betü szerént valo okait (C/A 794)

{…} Természet szerént valo dolog ahoz fordulni (C/A 798)

babonaság, midön az illyen dolgoknak természet felet valo hasznot. vagy erött (C/A 865)

hogy a teremtett állatok magoktol. természet felet valo hasznot vagy eröt (C/A 865)

{…} A természet szerent valo dolog hogy a (C/A 896)

az Istent ne hivná segéttségül. természet szerént valo érzékenységböl., tertullianus, ezt (C/B 938)

szerént valo érzékenységböl., tertullianus, ezt természet szerént valo keresztényi lélek bizonyságának (C/B 938)

{…} A. hogy az emberek természet szerént fogják utálni akígyót. a (C/B 960)

azt lehessen mivelni, amit a természet szerént valo okoság, és atörvény (C/B 963)

nem valának., mivel azok. a természet törvényét foglallyák vala magokban. tudni (C/B 987)

minden népeket illetnek. mert a természet szerent valo törvényre vannak fundalva (C/B 988)

hajlék szolgálattyára, mivel. ha a természet indulattyát akarta volna követni, inkáb (C/B 994)

alol ki vegyék., ök aztot, természet felet, valo és nyilván meg (C/B 1016)

értem hogy a kristusban két természet vagyon., Isteni, és emberi természet (C/B 1030)

természet vagyon., Isteni, és emberi természet, a mi az Isteni természetet (C/B 1030)

mind az Isteni mind emberi természet meg edgyezet (C/B 1030)

az Isteni mind az emberi természet. esze valo elegyedés nélkül. példának (C/B 1030)

a, hogy a kristus egy természet lévén az Atyával. és a (C/B 1031)

az Isteni, mind az emberi természet meg edgyezet., még is azt (C/B 1031)

hogy a kristusban két féle természet vagyon vagyoné két féle akarat (C/B 1031)

emberi természetel valo meg edgyezésének. természet szerént kelleték hinteni azt a (C/B 1042)

tették. a nap meg homályosodék. természet ellen. három oráig. de ezeken (C/B 1048)

magyarázd meg nékünk, hogy miért természet ellen homályosodék meg a nap (C/B 1048)

A természet felet valo kegyelmek. a kristus (C/B 1050)

{…} Nem., mert az Isteni természet. oly edgyes vala mindenikével. hogy (C/B 1051)

tekénteni 1. mint az emberi természet gyözedelmének napját. 2. mint reménségünknek (C/B 1054)

valo menetelének. napja. az emberi természet gyözedelmének napja volt (C/B 1054)

dicsöségét. és fényeségét. mert a természet, a kitöl ered ez a (C/B 1055)

minden teremtet állatot, a maga természet szerént valo rendiben. tette., vagy (C/B 1057)

két féle élet vagyon. a természet szerént valo élet. amelynek kezdete (C/B 1061)

mostanában. egy keresztényben csak a természet szerént valo életet láttyuk, a (C/B 1061)

azt tanitották. hogy noha két természet volt is akristusban., mind azon (C/B 1104)

hellyeket meg változtattyák., az egész természet el romol rettentö zugásal., az (C/B 1124)

valoságos tüz leszen., és amely természet felet valo erövel égeti a (C/B 1128)

testi vagy a lelki, a természet, vagy a (C/B 1137)

természet felet valo ajándékokal magában valo (C/B 1138)

el kerülhetetleneb. azzal az emberi természet tartozik. hogy imádgya és tisztellye (C/B 1167)

{…} A nemesi természet. a békeséges türés, az álhatatoság (C/B 1179)

hogy abban aképben. vagyon valami természet felet valo erö, mind enem (C/B 1191)

{…} vagyon. ugy mint. természet szerént. és természet felett valo (C/B 1270)

ugy mint. természet szerént. és természet felett valo kegyelem. vagyon. belsö (C/B 1270)

{…} Mit értesz. atermészet szerént valo kegyelmen (C/B 1270)

az ajándékokat. a melyek tisztán. természet szerént valok, ugy mint, az (C/B 1270)

{…} Mit értesz a természet felett valo kegyelmen (C/B 1270)

tsak egyedül ö adhat azokhoz. természet felett valo kegyelmet (C/B 1280)

{…} Háromszor természet szerént valo vizet öntenek kereszt (C/B 1283)

1. Háromszor természet szerént valo vizben kel mártani (C/B 1283)

2. Háromszor: természet szerént valo vizet hintvén a (C/B 1283)

minden féle viz jó; tsak természet szerént valo legyen., ugy mint (C/B 1283)

{…} Az olaj természet szerent lágyito. és erösitö. ezel (C/B 1298)

{…} Annak belsönek. természet felet valonak. mindennél nagyobnak, és (C/B 1320)

A töredelmeségnek természet felett valonak kell lenni, az (C/B 1320)

azt fel, és nem a természet szerent valo indulatok. {…} példának okáért (C/B 1320)

valo büntetéstöl; az ollyannak tsak természet szerént valo keserüsége vagyon. egy (C/B 1320)

és kárhozatot érdemel. az ollyannak, természet felet valo keserüsége vagyon (C/B 1321)

Azért hogy természet ellen valo vétket tselekedet., tizen (C/B 1341)

mondgya is. mind azon által. természet szerént. lehet azt ugy mondani (C/B 1364)

kik voltak az áldozok a természet törvényekor. azt tarttyák közönségesen. hogy (C/B 1450)

tudni, hogy némellyek mind ezeknek természet és betü szerént valo okait (C/B 1493)

{…} Természet szerént valo dolog ahoz fordulni (C/B 1496)

babonaság. midön az illyen dolgoknak. természet felet valo hasznot vagy eröt (C/B 1549)

hogy a teremtett állatok magoktol, természet felet valo hasznot vagy eröt (C/B 1549)

{…} Természet szerént valo okokbol kezdödének. 1 (C/B 1569)

{…} A természet szerént valo dolog, hogy a (C/B 1572)

magunkhoz valo szeretetnek, ez oly természet szerént valo indulat; a melyel (IJE 15)

vagyon. olyan nyomorult állapotban a természet (IJE 17)

nem olvastam, aki hellyes. és természet szerént valo okat adta volna (IJE 22)

meg gyözvén némely tagokban a természet szerént valo meleget, gutta ütést (IJE 26)

tehát nékik az álom, hogy atermészet azokot helyre hozhassa, azt láttyuk (IJE 26)

bennek a szükséges, és a természet vezeti arra, láttyuk ugyan azt (IJE 26)

mert nékik szükséges hogy a természet helyre hozza a mit adolog (IJE 26)

mi az idötöl függ. az természet, az éttzakát rendelte anyugodalomra, a (IJE 30)

alunni. a midön az egész természet ébren vagyon. söt még a (IJE 31)

végez el valamit, másodszor, midön atermészet köteledzi. hogy akarja azt a (IJE 37)

felelé apáter, az ollyan szeles természet miat, igen nehéz el hagyatni (IJE 40)

valo beszélgetés. Hogy a munka, természet szerént, minden renden lévöket illeti (IJE 54)

emberi nemzet, és az egész természet, tsak ö érette teremtetett, és (IJE 59)

Az egész természet hirdeti nékünk ezt az igasságot (IJE 67)

Illyen képen természet szerént is lehet gondolkodni, de (IJE 67)

romlásban valo létét, a mely természet tsak aroszra hajlando, valamint ezt (IJE 68)

viszá valo élés, mert ha atermészet anyi eröt adot azaszszonyoknak. akár (IJE 75)

akarom felelé apáter, mert a természet. törvénye szerént, a felebaráti szeretet (IJE 78)

atermészetnek. törvényét, fel kiálta apáter. természet nélkül valo anyák. nagy szükségtek (IJE 80)

mitsoda szeretettel vannak. akis kölykökhöz, atermészet, és az Isten törvénye ellen (IJE 80)

osztani aneveltetést ugy tettzik hogy természet szerént valo dolog aházasagba, sött (IJE 81)

észre sem veszük hogy még atermészet is. az emberségre von minket (IJE 84)

kell irigyleni, sött még ajó természet abban áll. hogy maga meg (IJE 90)

deák nyelvre meg tanitani gyermekeket, természet szerént, könyv nélkül, valamint a (IJE 90)

kell az apátzaságra adni, ha természet szerént szereti a magános életet (IJE 102)

a férfiat. mivel ennek természet szerént arra vagyon gondgya, hogy (IJE 106)

Követem kegyelmedet felelé apáter. mert természet szerént ahoz tartozik agazdaság. mivel (IJE 107)

más joszágát bántani, mert maga atermészet rendeli azt, a mi atársaságnak (IJE 110)

ebböl ki tettzik, hogy a természet ötet rendelte. a házon kivül (IJE 113)

nagyob szeretetett is óltott a természet az aszonyokban. a gyermekekhez. mint (IJE 113)

arendet. a melyet. az Isten, atermészet., és atörvény szabott, hogy ha (IJE 113)

adnak az oktalan állatok és természet szerént is érezük azt, hogy (IJE 120)

tettzik, hogy ez a kettö, természet szerént valo eledele az embernek (IJE 142)

akár mely rendben. az emberi természet ellen vagyon, mivel amint már (IJE 153)

bizonyosab. a, hogy az egész természet szüntelen valo mozgásba vagyon, az (IJE 154)

két éjfél köziben. a másik természet szerént valo nap; enap kelettöl (IJE 157)

kints, a melyet ugy adgya atermészet, hogy jól meg kiméllyük, és (IJE 159)

és azokat szókásul vévén, a természet folyását meg gátollyák. ezek okozák (IJE 162)

mivel az öreg emberek, akik természet szerént szeretik a régi dolgokot (ISZ 173)

ez a nép, alkalmatos, és természet szerént valo (ISZ 179)

nemzettségekböl állottak, de az izraélitaknál természet szerént valo külömbség volt közöttök (ISZ 180)

más féle joszágot, hanem illyen természet szerént valo, és állando joszágot (ISZ 195)

el mondhatni, hogy atisztaság, a természet szerént valo jó erkölcstöl jő (ISZ 207)

mint hogy a meleg országokban természet szerént is tisztábbak az emberek (ISZ 207)

ohajtották, azon kivül. hogy a természet az emberekben oltotta ezt a (ISZ 212)

feleségivel valo házaság. nem ellenkezék. atermészet törvényével, amely is meg engedte (ISZ 213)

hathato szokbol állot énekjek, amusikájoknak természet felet valo eröt tulajdonit az (ISZ 218)

is birván, amelybe az emberek természet szerént. eszesek valának, azért, jeles (ISZ 221)

ezek aszszonyok valának, a kik természet szerént hizelkedöbbek a férfiaknál, abeszédgyekben (ISZ 222)

a traditio, hogy vagyon ollyan természet, a mely sokal fellyeb valo (ISZ 241)

minden féle kivánságit bé tölthette, természet szerént szolván, boldognak tarttyuk az (ISZ 261)

hatta, és meg szentelte, a természet szerént valo szeretetett. közönségesen, az (KSZ 298)

nemesi elme, álhatatosság, és ollyan természet szerént valo jó erkölcsök, a (KSZ 310)

a mely, mind belsö, mind természet felet valo vala, és azt (KSZ 316)

nem lehet követni, mondván, hogy atermészet meg gyengült, annyi {…} fogvást, az (KSZ 325)

és anyugodalomért vegye, hogy a természet gyengeségit enyhittse, amely tellyeségel el (KSZ 331)

se azt szaporitani nem kel természet szerént, se annak fel (KSZ 331)

nem lett volna, mert avallásnak, természet szerént nem lehetet meg maradni (KSZ 466)

az ugy tettzet, mint ha természet szerént lett volna, és mint (KSZ 469)

elet mind lelki, és mind természet felet valo élet lévén, akristus (KSZ 490)

kereszttsége után a szent Léleknek természet felet valo ajándékit (SUT 524)

melyben fel tevé, hogy a természet szerent valo szeretet, amelyel vannak (SUT 584)

de mint hogy félénk volt természet szerént, nagy nyughatatlanságban tölté az (SUT 603)

a Therapötusokrol is, ebben akönyvben., természet szerént valo helyek vagyon. akár (SUT 637)

tselekeszik, hanem tsak a buzgoságokbol, természet felet valo sugarlásbol., és abbol (SUT 637)

amelyek felöl azt tartották, hogy természet felet valo ereji vannak, azokot (SUT 678)

fel magasztallyák vala magokot a természet felet valo ajándékokért, rendeletlenségek is (SUT 683)

A szent Léleknek természet. felet valo ajándéki oly (SUT 686)

az egesz várost. Az Iduméusok természet szerént valo kegyetlenek lévén. másként (SUT 826)

forditani az Isten. és a természet torvényit (SUT 829)

meg apadtak volt aprilisig. noha természet szerént addig kelletet volna leg (SUT 856)

olyanra inditták a melytöl irtozik atermészet (SUT 863)

parantsolat nélkül, és mint egy természet felet valo indulatbol. egy égö (SUT 879)

természetben – 14

meg testesült Fia, az emberi természetben, de tellyeségel tiszta természetben, vala (É 451)

emberi természetben, de tellyeségel tiszta természetben, vala egyedül arra méltó hogy (É 451)

a melyeket a vétek hagyot atermészetben, de söt még alelki vétkeket (É 707)

annak is. ami leg nehezeb atermészetben (KKU 309)

valami tsudálatos, és Isteni a természetben. mind a leg aláb valo (VKT 792)

meg mutattya. hogy vannak a természetben olyan dolgok. a melyek olyan (C/A 44)

szenvedtek, és meg holtak. mivel természetben egyek a Fiuval, a ki (C/A 152)

is valami hasonlatoságot ahoz a természetben (C/A 295)

joszágban, mind arendben, mind a természetben., mind a hajlandoságban (C/A 662)

meg mutattya hogy vannak a természetben ollyan dolgok a mellyek ollyan (C/B 945)

szenvedtek. és meg holtak, mivel természetben egyek a fiuval, aki felöl (C/B 1031)

is valami hasonlot ahoz a természetben, a buzát hogy el vetik (C/B 1122)

mind a rendben, mind a természetben. mind a hajlandoságban (C/B 1399)

némellyek szerént legg nemesebb a természetben. az emberi elme azt magátol (IJE 155)

természetbenn – 1

ki hirdetésétöl fogvást, az emberi természetbenné,? az egész historiákban ellenkezöt (KSZ 484)

természetböl – 3

magát. nem tsak kegyelemböl. hanem természetböl (É 403)

Isten fiai vagyunk., de nem természetböl, valamint az ö maga Fia (É 636)

hogy jó erkölcsböl, és jó természetböl tselekeszi (IJE 149)

természete – 23

tudni elöre. hogy szegénynek olyan természete volt, hogy a számadásban {szám-adásban (TL 213)

a kemenység. és az eröszak. természete a törököknek, ök az igazgatásnak (TL 261)

hajlandoságát és tudván azt hogy természete szerént. hol egy, hol más (É 17)

el lehesen kerülni mely oly természete a bünös embernek, tellyeségel szükséges (É 27)

az Istennek egyetlen egy Fia, természete által (É 64)

Fia természete által, minket is az Istennek (É 69)

tartá. a mely ö néki természete szerent valo volt, de a (É 352)

tartományba. ennek minden maga viselése természete, jó erkölcse, szeretetre, és tiszteletre (MN 8)

név, mivel ennek szépsége, szép természete, és jó erkölcse, minden szivet (MN 8)

annak az álhatatoságnak. a mely természete a spanyol nemzetnek. és hogy (MN 33)

emirt illeti, mitsoda elméje, és természete volna. és hogy a tartományban (MN 49)

a mint az urának változo természete hoza magával, menyi volt olyan (KKU 302)

hogy az Istennek formája, és természete lévén, magamot anyira meg aláztam (KKU 431)

hajlandoságát, és kivánságit; az embernek természete hoza magával. hogy ötet szerese (KG 521)

mert annak a fiunak két természete vagyon. a kristus Isten. és (KJÉ 609)

a henyélést, a mely oly természete a gazdagoknak (IK/A 203)

az szeretetnek pedíg az, az természete, hogy kiván annak tetczeni, az (IK/B 563)

Isten mind a háromnak egy természete, és egy Istensége vagyon (C/A 42)

meg romlot, de nem amaga természete által, hanem avétek által., a (C/A 62)

Isten., mind a háromnak egy természete. és egy Istensége vagyon (C/B 944)

meg romlott. de nem amaga természete által. hanem a vétek által (C/B 958)

találá diánnát. angyélika is nyájas természete szerént, meg pirongatá télamont. hogy (IJE 105)

tsak hamar az ö rosz természete ki tettzék egy nehány féle (SUT 564)

természeté – 4

azt meg sem valtoztatták., mindenben természeté vált. hogy ugy legyen mint (TL 261)

létel, azt nem mondom hogy természeté, de szokásá válik, mivel azt (ML 308)

ugy is tettzik mint ha természeté vált volna bennek, sokat látz (IK/A 163)

iffiak közöt, és mint egy természeté vált bennek, mennyit nem látz (IK/B 513)

természeted – 1

Edes fiam ha az természeted hajlando az haragra. légy azon (IK/B 583)

természetedet – 4

valamint arrol gyanakodhatom. látván uri természetedet., leg aláb legy annak szándékában (MN 161)

4. gyontato atya, meg üsmervén természetedet, jobban vezérelhet végezésedben (IK/A 291)

jó tanács adásokal. kik rosz természetedet nem dicsérik, hanem arrol meg (IK/B 600)

annak okáért jol meg visgálván természetedet. kivánnyad magadot hová továb alkalmatosabá (IK/B 697)

természetednek – 1

meg üsmérjed. és meg visgállyad természetednek gyengeségit. és romlandoságát. igen nagy (KKU 384)

természetek – 5

vitet végben. két személy, kinek természetek. szokások. akarattyok meg egyeznek, egymáshoz (TL 185)

nintsen egyenlö hajlandoságok. se egyenlö természetek, sebennek nintsen egyenlö. kegyelme Istennek (IK/A 280)

egy máshoz gyülölségel vannak., az természetek ellenkezik, vagy egy másra gyanakodnak (IK/B 668)

el hagyák, és ha engedelmes természetek vagyon. a férjek hamar meg (IJE 123)

vagy tsuda képen, vagy kemény természetek miat, a kinokban meg nem (KSZ 356)

természetekben – 4

a fiu az atyában. egyek természetekben., Atyám, mondá ismét. azt kivánom (KJÉ 747)

az ellenkezést, melyet arra éreznek természetekben (VKT 912)

se szinek, és a magok természetekben öket meg nem lehet látni (C/A 47)

se szinek. és a magok természetekben, öket meg nem lehet látni (C/B 947)

természetekel – 1

hozájok inkáb illik, a mind természetekel. mind elméjekel meg egyezik (IK/A 265)

természeteket – 3

nagy szeretetivel, fel akarván venni természeteket, meg testesülése által, és ö (É 231)

maradékokért. a kikel, nem tsak természeteket., de még ártatlanságokot is kelletet (KJÉ 572)

a mely beléd olttya rosz természeteket, mert valamint a bölcs mondgya (IK/A 263)

természetekhez – 3

vagyon sok féle henyélés, akülömbözö természetekhez képest, de számot adnak az (VKT 840)

lassanként, mint szükségeseket rendekhez, és természetekhez. a lelkek el lágyul, és (VKT 890)

játék pedig nékik illendöb, az természetekhez. és elméjekhez (IK/B 600)

természeteknek – 2

nem üsmértették meg vélek iffiuságokban természeteknek meg romlását (VKT 921)

személyben valo meg egyezésekböl a természeteknek. a következik., hogy a ket (C/A 151)

természetel – 9

igen ellenkezik a meg romlot természetel. az okáért mondá, az ur (TL 269)

személyében meg egyezet az Emberi természetel., azt bé is tölti valoságosan (É 35)

testesülesben. valo szövettségit, az emberi természetel., és az Isten s’ember (É 683)

Ezekre a természetel ellenkezö szokra storophila nagyon meg (KKU 256)

nem ellenkezöb a meg romlot természetel, de akristus meg holt azért (KG 534)

földön meg egyesült az emberi természetel, a melyel nem volt (C/A 152)

az Isteni természetnek, az emberi természetel valo meg egyesülésnek, természet szerént (C/A 168)

az Isteni természetnek, az emberi természetel valo meg edgyezésének. természet szerént (C/B 1042)

fejdelemnek, és mint hogy nemesi természetel bira, el mondhatni, hogy a (SUT 536)

természetem – 3

semmi nincsen. énnekem a micsodás természetem vagyon. el halgathatom az embert (TL 58)

nem lehet. mert az én természetem igen gyenge (KKU 286)

én még igen iffiu vagyok. atermészetem is ígen gyenge., idövel az (KKU 316)

természetemet – 1

hallani, anyira meg változtattya. vig természetemet hogy szomoru. és gondolkodová tészen (MN 217)

természeten – 2

ollyan mesterséget cselekesznek, a melynek természeten kivül valo hasznát, vagy erejét (C/B 1194)

Hogy pedig a természeten kezdgyem el, arra reá kel (IJE 66)

természetének – 1

nagyob tekélleteségei az ö Isteni természetének (C/B 951)

természetéről – 1

itéletet tehetek az Őtsém Uram természetéről is, a’ mely itélet arra (ML 311)

természetért – 2

az apostol., hogy ameg romlot természetért. haragnak fiai valánk (KG 480)

mint hogy a meg romlot természetért,. az iffiuság mindenkor aroszra hajol (IJE 82)

természetet – 41

élünk. addig csak magunkban hordozzuk atermészetet, és az oldal csontunkot. csak (TL 73)

az atyafiságos szeretet bennem a’ természetet mint egy fel ebresztette, és (ML 308)

tudományokra adgyák magokat. ha a természetet visgállyák, ha az elrejtet titkokot (É 183)

mivel ezeknek meg kel gyözni atermészetet., nagy keménység volna nem siratni (É 385)

az, az ö munkájok, de atermészetet kel bennek szeretni, az, az (É 416)

tsudálatosan meg mutatta magában a természetet. melyet adot azokban az állatokban (É 684)

se tselekedetében, a meg romlot természetet, se azt a roszra vivö (É 801)

azt, nagy szeretete által, emberi természetet vévén magára. meg testesülése által (É 868)

A kristus. ne okozad a természetet., mivel az nagy érdemü embereket (KKU 287)

érdemü embereket nemzet. gyözd meg atermészetet, hogy eröszakal nyerhessed el az (KKU 287)

Istenségével. meg egyesité. az emberi természetet. a melyet meg akará váltani (KJÉ 575)

egy személyben foglallya az Isteni természetet. és az emberi természetet. ugy (KJÉ 609)

Isteni természetet. és az emberi természetet. ugy mint ember, sok számu (KJÉ 609)

hogy el töröllye ugyan azon természetet aközönségesen valo özön vizel., hogy (IK/A 174)

menendö. és akiben olyan jó természetet látz, a melyet követheted. az (IK/A 264)

meg rontotta vala az emberi természetet, * és az Isten haragját arra (IK/B 523)

az özön vizel ugyan azon természetet. az ö kezeinek legszeb munkáját (IK/B 523)

emberi természet, ami az Isteni természetet illeti, ö egy Isten az (C/A 151)

Lélek Istenel., ami az emberi természetet illeti, hasonló teste és lelke (C/A 151)

vagyon. a mi az Isteni természetet illeti, Az Atya nagyob én (C/A 151)

külömben a mi az emberi természetet illeti (C/A 151)

a vétek meg rontotta a természetet (C/A 284)

a másika jelentette az Isteni természetet, aki meg halhatatlan volt, ez (C/A 749)

az embernek vétke az egész természetet rendeletlenségben hozta vala. Az ördögök (C/A 867)

2. meg kel visgálni a természetet; hogy ha elegendö erö és (C/A 898)

természet, a mi az Isteni természetet illeti. ö egy Isten az (C/B 1030)

lélek Istenel. ami az emberi természetet illeti. hasonlo teste és lelke (C/B 1030)

vagyon. a mi az Isteni természetet illeti, Az Atya nagyob én (C/B 1030)

nincsen külömben. ami az emberi természetet illeti (C/B 1030)

a vétek meg rontotta a természetet (C/B 1114)

a másika, jelentette az Isteni természetet., a ki meg halhatatlan volt (C/B 1460)

az embernek vétke. az egész természetet rendeletlenségben hozta vala. Az ördögök (C/B 1550)

járásal. 2. meg kell visgálni atermészetet., hogy ha elegendö. erö, és (C/B 1574)

pedig fel jötekor, az egész természetet hija a munkára. de (IJE 30)

hol a nép böv, a természetet kel követni, mert mind hogy (IJE 42)

jób mód mint ebben a természetet követni (IJE 85)

eleibe. kell adni, a földi természetet, mutatni kell néki az eget (IJE 88)

arra. rendelte hogy az egész természetet vilagosittsa, ha ollyan fényes, tsudálatos (IJE 88)

a háznál gondot viselni, tsak atermészetet visgállyuk meg, meg láttyuk, hogy (IJE 113)

meg birván atermészetet, ahoz hust is kell tenni (IJE 143)

mind a lelki természetet el felejtette vala, mindenkor meg (ISZ 241)

természetét – 8

volt; a szolgájának formáját, és természetét, vévén magára, noha ö az (É 26)

Mert az emberek formáját és természetét vette volt fel magára., akik (É 469)

és az ö szenttséges emberi természetét. melyet jelente a fal. és (É 684)

találta volt. a dom baltazár természetét. aki is látván mitsoda nehezen (MN 136)

ne vádollyanak az atyámnak. akinek atermészetét üsmervén. tudom hogy jóvá nem (KKU 314)

hogy a szolgának formáját, és természetét vettem magamra, és magamot hasonlová (KKU 431)

öletet bak. jelentette akristus emberi természetét. a ki halalt szenvedet, a (C/A 749)

jól meg üsmérni a gyermek, természetét, és hajlandoságát, mert ezen áll (IJE 95)

természethez – 3

az akarat szükséges az értelmes természethez. de a kristusban a két (C/A 152)

az akarat szükséges az értelmes természethez. de akristusban akét akarat. egyik (C/B 1031)

magunk ellen vétkeznénk, mind a természethez háláadatlanok volnánk, ha nékiek meg (IJE 120)

természeti – 1

bolond pedig változik az holdnak természeti szerént. * lássad fiam mellyikét választod (IK/B 505)

természetiben – 2

mind ditsöséges lenne az emberi természetiben is, minek utánna ditsöségiben bé (É 218)

és igy meg tagadta magát, természetiben ugyan az aki volt. de (KKU 309)

természetiért – 9

vagyon, az ö vétkiért. és természetiért, mind egyikében. mind a másikában (É 440)

alábvalonak amint vagyon. vétkiért, és természetiért, hogy ha egyikében, és amásikában (É 662)

magát. és az ö vig természetiért, nagyob baráttságban esék. mint hogy (MN 157)

jó és ditséretes erkölcsiért, és természetiért kel szeretni (IK/A 263)

mert ötet az Isteni természetiért Istennek, vagy Isten Fiának nevezik (C/A 151)

Isten Fiának nevezik. az emberi természetiért pedig David fianak. Emmanuelnek. (az (C/A 151)

amessiásrol. mert ötet. az Isteni természetiért Istennek. vagy Isten. Fiának nevezik (C/B 1030)

Isten. Fiának nevezik., az emberi természetiért pedig. David fiának. Emmánuelnek (azaz (C/B 1030)

ö okos, értelmes, és jó természetiért, mindenek betsülték, és szerették (IJE 9)

természetihez – 1

a nyavalyához, mind a beteg természetihez kel alkalmaztatni. ha a beteg (KKU 341)

természetinek – 2

és hogy eleget tegyen kegyetlen természetinek. él mulatá az anya tanátsát (MN 70)

nagyob tekélleteségei az ö Isteni természetinek (C/A 52)

természetiröl – 3

képzést formál magárol, a maga természetiröl, és a maga tekélleteségeiröl (É 65)

valamit mondottunk eddig az Istenröl, természetiröl, tekélleteségiröl, A szent Háromságrol. az (C/A 305)

valamit mondottunk eddig az Istenröl. természetiröl, tekélleteségiröl. a szent háromságrol. az (C/B 1130)

természetit – 24

mondottak, a mint észre vettem természetit, esendes. és nem haragos, de (TL 150)

rajta, és meg dicséré. jo természetit., nem is akarván el mulatni (TL 179)

dolog let volna, de a természetit kellet volna meg zabolázni. és (TL 216)

végig meg akarja tartani a természetit., három vagy négy nap mulva (TL 233)

inkáb el hittem, mert változo természetit üsmértem, mivel ha sok pirongatást (ML 303)

a mások ellenkezö beszédeit, és természetit, hogy meg lehesen tartani a (É 16)

Isten fia. az Attyátol vette atermészetit, tudományát. böltseségit, mivel az Istenben (É 370)

nélkül és tsendeségel szenvedik rosz természetit és keménységit azoknak, akikel együt (É 892)

rezánba menni, jól üsmervén irigy természetit; tarta hatalmátol, a mely vett (MN 54)

megintlen. üsmervén jol. a beliza természetit. igen el kelleték néki titkolni (MN 146)

de jol üsmervén az elvir természetit. és látván hogy a nem (MN 167)

tekinted az aszszonynak elméjit. és természetit., aki rend szerént haragos, meg (KKU 305)

embernek. meg üsmerném elméjit, és természetit. és soha sem lehetnék jó (KG 560)

emberel. ne hogy magadban vegyed természetit (IK/A 248)

se elméjit, se szokását. se természetit. a személynek. a kivel holtig (IK/A 343)

személynek meg üsmérni. elméjit és természetit, és tsak az Istennek különös (IK/A 346)

az ki is üsmervén fiának természetit. szüntelen inté, hogy el ne (IK/B 422)

nem hogy az elméjit, szokását, természetit meg visgálnák annak az személynek (IK/B 669)

üsmérni az személynek elméjit., és természetit. arra valo nézve szükséges az (IK/B 672)

mindenhatoságát. és tekélleteségeit. közölvén vélek természetit. vagy állattyát (C/A 45)

mindenhatoságát. és tekélleteségeit. közölvén vélek. természetit. vagy állattyát. principium. A Fiunak (C/B 946)

öletet bak., jelentette. akristus emberi természetit., aki is halált szenvedet., a (C/B 1460)

meg tudgyák választani. a gyermeknek természetit. mert példának okáért, ha a (IJE 86)

felöl kájusnak, hirtelen. és eröszakos természetit, és más felöl. a sidoknak (SUT 577)

természetitöl – 2

a kornak jó rendben valo természetitöl jö, a melyet avérnek melegsége (IK/A 167)

mondgya. * más részint az iffiuságnak természetitöl vagyon. holot az testnek gyengesége (IK/B 517)

természetnek – 101

anyira szenvedvén fajdalmakot. mint a természetnek, magában valo elfogyását. aki is (TL 78)

atermészet oltotta belénk. vagyis inkáb atermészetnek ura, akinek jó minden munkája (TL 173)

venni. de mivel az emberi természetnek. halandosága., ahalált el kerülhetetlennek lenni (TL 208)

hagya. a melyet mind a természetnek kel tulajdonitani. mind pedig annak (TL 232)

mi éll. ö adgya a természetnek, kegyelemnek, és a ditsöségnek eletét (É 66)

az ollyan a meg romlot természetnek hajlandoságátol veszi eredetét, amelynek is (É 90)

hogy akristus ura lévén a természetnek, avaloságokot semivé teheti, és azok (É 109)

ahitre hivá, aviz jelenté a természetnek gyengeségit, és abor akegyelemnek vagy (É 109)

kel tselekedni. a mí kedves atermészetnek, hanem tsak ami az Isten (É 274)

az Isten ajándéki, vagy a természetnek, vagy a kegyelemnek ajándéki. a (É 304)

jó hajlandoságit, meg ronttya, a természetnek ajándékit, testét, érzékenységit, elméjit. avétekre (É 305)

meg mutassa hogy ö ura atermészetnek, és azzal ugy bánik a (É 377)

öket meg tanitá arra, a természetnek törvénye, hogy tsak olyan modal (É 405)

rémülések, nem vétkesek. azokot a természetnek gyengeségi okozák benünk (É 438)

régi kovásza, a meg romlot természetnek, tisztittsátok ki a régi kovászt (É 461)

ellenséginknek tsalárdságára, és ameg romlot természetnek gyengeségire. a mely fél a (É 471)

meg foghatatlan egyesülese az Isteni természetnek, az emberi természettel., mely lett (É 487)

{…} Az, az Isteni természetnek, a szent Emberségel valo meg (É 502)

pillantásakor vette volt, az Isteni természetnek, az emberi természettel valo meg (É 529)

mutassák a három személyben lévö természetnek egyeségét, és az ö mindenekben (É 532)

tévén akereszttség által ameg romlot természetnek, és az ó embernek hajlandoságit (É 533)

{…} A valo hogy a természetnek minden adományi és ajándéki az (É 552)

küldettettek, és attol. aki ura atermészetnek (É 571)

és hogy imádgyák az Isteni természetnek egyeségit, egy hatalmas felségben. enged (É 603)

mind azt, valami tekénti az természetnek ött érzékenységeit, és aharmadik., aki (É 626)

kedvesé a mi leg keserüeb atermészetnek, és a mi leg nehezeb (É 647)

azt a tekélletes hasonlatoságot, és atermészetnek egyeségit. mely ö közötte, és (É 660)

szent Hieronimus szerént, az emberi természetnek gyengeségit, melyet az Isten Fia (É 670)

az illyen bálványokhoz vitetnek, a természetnek hajlandoságátol, a szokástol., a rosz (É 723)

álitoja, az ura, és Istene atermészetnek (É 724)

hogy az embernek avétektöl fogvást, atermészetnek erejével nem lehet leg kiseb (É 735)

nézni, eképe a meg romlot természetnek, az ember avétekért, agonosz lélek (É 766)

törvényének, ó embernek, meg romlot természetnek, vagy tsak természetnek (É 768)

meg romlot természetnek, vagy tsak természetnek (É 768)

ha szegények, mivel mind a természetnek, mind az Istennek törvénye szerént (É 778)

a magunkhoz valo szeretetnek, és atermészetnek indulatit követtyük, akár mely szines (É 805)

tegyen, és hogy meg változtassa atermészetnek rendét, szent péternek az árnyékja (É 828)

a szivünkben, {…} ne tulajdonittsuk tehát atermészetnek, se erönknek, se munkánknak, ami (É 831)

gondgyát viselni, ezt mind a természetnek., mind az Istennek törvénye hozza (É 865)

a természetnek oly szép munkaját kesergeted. kitsoda (MN 144)

birhattya, ez avad hely. a természetnek. leg szebb munkáját. és félben (MN 226)

mert ha szinte nehéz is atermészetnek azt el veszteni amit szeretünk (KKU 262)

és sebekböl, melyeket okozot avétek, atermészetnek, az erött ád, és fellyeb (KG 508)

meg fogják látni, az egész természetnek illyen meg változása után., az (KJÉ 731)

szemeit el nem veszi. A természetnek ki merithetetlen tsudái. amely is (VKT 808)

lévén, ravaszság nélkül követi a természetnek kegyeségit. melyet az Isten adot (VKT 826)

rend szerént szolván. és a természetnek rendi szerént, az életnek az (IK/A 30)

romolva, rend szerént szolván, és atermészetnek rendi szerént, mert az igen (IK/A 31)

meg romlás találkozik. de az atermészetnek rendi ellen vagyon. a ki (IK/A 31)

sokal nehezeb. a meg romlot természetnek a jóra forditani magát, mint (IK/A 55)

és a jele a rosz természetnek, és aroszban meg keményedet elmének (IK/A 120)

Ez egy részint a természetnek meg romlásátol jö. a mely (IK/A 167)

helye, a jó erkölcsöknek sengéje, atermészetnek tisztelete. és jele minden tiszteségnek (IK/A 228)

kedves. ejele az igen rosz természetnek, és ez anyira eredete a (IK/A 228)

és a kik tsak a természetnek hajlandosági szerént éltenek, de azoknak (IK/A 238)

igen nehéz a meg romlot természetnek. és a világi rosz szokásnak (IK/A 253)

abban is vétenek hogy a természetnek igen sokat tulajdonittanak. és az (IK/A 339)

felejteté véle, mivel tartoznék az természetnek. tisztátalan szeretetre vivé ötet az (IK/B 408)

változtatni. mivel az meg romlot természetnek. sokal nehezeb az jora adni (IK/B 418)

az az Isten mivelünk) akét természetnek egymásal valo meg egyesülésiért (C/A 151)

a következik., hogy a ket természetnek külömbségért, azt kel némelykor mondani (C/A 151)

nagy szent; mivel az Isteni természetnek, az emberi természetel valo meg (C/A 168)

pedig minden tudhattya, hogy a természetnek rende szerént., soha egyébkor a (C/A 177)

azok, akik meg tartották a természetnek törvényét. és a kik reménlettek (C/A 228)

élni, mind ez igen nehéz atermészetnek, de mint hogy más boldogab (C/A 286)

De a természetnek gyarloságábol félni a haláltol. arra (C/A 286)

neveltetésel, és a meg romlot természetnek hajlandoságával., tehát hogy meg lehesen (C/A 354)

valamiket mondottunk meg egyezik a természetnek. és a szabot rend törvényivel (C/A 389)

A meg vagyon tiltva. a természetnek. az Istennek. és az Anyaszent (C/A 408)

papoknak szabad, Mojses elött, és atermészetnek törvényekor, azt el hihettyük, hogy (C/A 735)

{…} Az emberi természetnek az Isteni természettel valoságos meg (C/A 809)

azaz. Isten mi velünk.). akét természetnek, egy személyben valo meg egyesüléséért (C/B 1030)

ember lészen meg egyezésekböl; akét természetnek külömbségekért. azt kel némelykor mondani (C/B 1030)

nagy szent, mivel az Isteni természetnek, az emberi természetel valo meg (C/B 1042)

pedig minden tudhattya hogy a természetnek rende szerént., soha egyébkor a (C/B 1048)

élni, mind ez igen nehéz atermészetnek. de mint hogy más boldogab (C/B 1115)

meg romlott gondolat., de a természetnek gyarloságabol félni ahaláltol., arra a (C/B 1115)

neveltetessel. és a meg romlot természetnek hajlandoságával, tehat hogy meg lehesen (C/B 1170)

valamiket mondottunk. meg egyezik a természetnek., és a szabot rendnek törvényivel (C/B 1196)

{…} Az emberi természetnek, az Isteni természettel valoságos meg (C/B 1505)

a? nem szégyenire vagyoné az atermészetnek, a midön valamely férfiu, vagy (IJE 43)

mutassa. ádám esetitöl fogvást, a természetnek vétekben, és meg romlásban valo (IJE 68)

Utálatos resttség, aki fel forditod atermészetnek. törvényét, fel kiálta apáter. természet (IJE 80)

nehezeb. és gondosab, hogy a természetnek indulatit, nem az okosság (IJE 84)

igen szükséges meg üsmérni a természetnek jóra valo hajlandoságát, hogy azt (IJE 93)

hogy tudni kell követni a természetnek hajlandoságát, mivel ahoz kell intezni (IJE 95)

Tudgya kegyelmed azt, hogy a természetnek. és avallásnak. kezdeti fel vannak (IJE 108)

ház népe közibe, de a természetnek törvénye nem engedi hogy egyik (IJE 109)

az osztás végben megyen. a természetnek törvénye ellen volna. a más (IJE 110)

szegenyebnek, azal. a mi elég atermészetnek (IJE 121)

valoja, a szegényeké, mind a természetnek, mind az Isten törvénye szerént (IJE 150)

a szent földön lakjanak, tsak atermészetnek törvényit meg tarttsák, és vért (ISZ 209)

homályosodot. hogy ha ameg romlot természetnek állapottyában marad, semmi lelki gondolatra (ISZ 239)

azon hiszembe valának, hogy annak atermészetnek teste vagyon, és szükséges sok (ISZ 241)

atsudákot, mivel ök tsak a természetnek rende szerént okoskodtanak (ISZ 273)

tudom, hogy ha üsmérjüké jól atermészetnek erejét, szent ágoston, szava hihetö (KSZ 292)

üle fáradva, noha ura lévén atermészetnek, de azt nem láttyuk. hogy (KSZ 295)

a sziveket. és orvosolhattya meg, atermészetnek meg romlását (KSZ 304)

A természetnek meg romlása, mindent meg ront (KSZ 449)

olyan utálatoságokot követtettek, hogy a természetnek gyalázattyára vannak (SUT 697)

és egy kezdetét, az emberi természetnek valoságát a kristus Jésusba, életének (SUT 769)

természetnél – 1

is ditséreteseb, az ilyen jó természetnél. mind azon által ha jol (VKT 875)

természetre – 3

vétkes. mert nem hadta a természetre dolgát. valamint mások. és míert (TL 156)

idöségre. a rendre. agyengeségre, és természetre; és arra hogy mitsoda állapotban (C/A 360)

idösségre, a rendre, gyengeségre. és természetre (C/B 1174)

természetté – 2

és a szokás. mint egy természetté válik. az ollyanok, kik még (KKU 344)

az elmét. hogy gyakorta uj természetté változtattyák. ez igy lévén sokan (VKT 921)

természettel – 8

az Isteni természetnek, az emberi természettel., mely lett az Isten fiában (É 487)

az Isteni természetnek, az emberi természettel valo meg egyesülésnek ereje által (É 529)

azokal. ah ! menny el háláadatlan természettel el fajult fiu, kegyetleneb lévén (IK/B 537)

Az emberi természetnek az Isteni természettel valoságos meg egyesülésit akristus személyiben (C/A 809)

Az emberi természetnek, az Isteni természettel valoságos meg egyesülését a kristus (C/B 1505)

és atisztesség meg egyezik a természettel, mivel minden nemzeteknek szokások szerént (IJE 113)

példája, inkáb is meg egyezik atermészettel. meg fogjuk látni. szokásokbol. aleg (ISZ 169)

is mi egyezik meg jobban atermészettel mint eza szokás, az iffiuság (ISZ 250)

természettöl – 3

szöllöjit, gyümölcsösön látni. és fáradcságit, atermészettöl meg jutalmaztatni. mind ezekböl észre (TL 133)

fogyatkozás volt. nem a természettöl volt. hanem a neveltetéstöl. esze (TL 235)

szükségit, ne várjon semit a természettöl, se amaga erejétöl, hanem egyedül (É 768)

természetünk – 6

szakot vehessünk a meg romlot természetünk hajlandoságin., a mely mindenkor ellene (É 594)

{…} Mert a mi természetünk amelyet magára vette volt (C/A 193)

természetünk. azért is kel szüntelen magunkon (C/A 354)

{…} Mert az mi természetünk. a melyet magára vette volt (C/B 1054)

az eredendö vétekel meg romlot természetünk., azért is kel szüntelen magunkon (C/B 1170)

a mi gyenge szoktatásunk, és természetünk, nehezen alkudhatnék meg, az illyen (KSZ 475)

természetünkel – 1

probák. olyan sanyaruságok, melyek ellenkeznek természetünkel, de nemes. és kedves eröszak (VKT 869)

természetünket – 7

üsmérhettyük meg. jó, vagy rosz természetünket; és ugyan a magához valo (TL 187)

hogy meg gyözhesük. és szelidithesük természetünket, izetlenségünket, fent héjazo és egyenetlen (É 50)

Isten Fia lévén, a mi természetünket vette magára. és a szolgának (É 233)

tudgyuk, hogy valoságosan a mi természetünket vette fel. és hogy ollyan (É 484)

Isten Fia lévén, a mi természetünket vette magára, és a szolgának (É 871)

ugyan azért is vette fel természetünket. hogy az üdveségünk munkájára szentellye (KJÉ 580)

ugy vette magára a mi természetünket, valamint egy Doktor magához veszi (KJÉ 585)

természetünknek – 1

lett volt emberé. a mi természetünknek, nyomoruságit is. akaratal érezé, azért (É 470)

természetünktöl – 1

meg válhatatlan. a meg romlot természetünktöl. tedd semmivé, az ó embernek (VKT 862)

természét
természét – 1

értetni. az Apostol, hogy nem természét szerént valo dolog. egy ollyanak (É 645)

térmészet
térmészet – 1

minden népeket illetnek, mert a térmészet szerent valo törvényre vannak fundálva (C/A 99)

térmészetnek – 1

A meg vagyon tiltva. a térmészetnek. az Istennek., és az anyaszent (C/B 1210)