értelem – 445
ertelem
ertelemel – 3

azt ohajtottam, hogy okoságal. és ertelemel. valakihez köteledzed magadot (TL 183)

szerént valo értelmén kivül, mást képzelö ertelemel meg magyarázni (É 120)

minden értelmével. minden bölcseségel és ertelemel, hogy járjatok az mint az (IK/B 689)

ertelemnek – 1

hogy adgya meg nékünk az ertelemnek azt az elméjit, amelyet kivána (KJÉ 658)

ertelme – 1

meg a te akaratod, az ertelme a, 1. hogy, az Isten (C/B 1427)

ertelmek – 1

{…} Mert üsméretek, és ertelmek vagyon. valamint az embereknek., de (C/A 47)

ertelmet – 1

tanitásának. a szent irásnak rosz ertelmet adnak, hogy tévelygéseknek kedvezenek, tanitván (C/B 1099)

ertelmét – 2

bizodalma volt benne. üsmervén nagy ertelmét (MN 75)

tudni magoktol. a szent irásnak ertelmét. az Anyaszent egyház segittsége nélkül (C/A 328)

ertelmiben – 1

az imádságban, mint az maga ertelmiben, valamint az bölcs mondgya kicsoda (IK/B 626)

értelem
értelem – 62

az Isten, akarattya, és az értelem alá kellene vetni, atesten, nem (É 139)

lehet változtatni. abetü szerént valo értelem meg változik, az idö, ahely (É 325)

beszédet, öpedig mondá, még tiis, értelem nélkül vagytoké; nem értiteké minden (É 330)

Isten törvényit, és akaratit, az értelem, és az okoság ellen tselekeszik (É 362)

rendelése szerént volt, de azon értelem szerént amelyre leg inkáb vigyázot (É 856)

az okoság. és mind az értelem., azért lunlei, a mikor az (MN 30)

amelyeket az okoság és az értelem adnak elömben. az udvarod, amely (MN 195)

okoságot nem halgathatá., se az értelem. nem vezeté tselekedetit (MN 207)

fogod hordozni a keresztet, az értelem azt fogja néked jovallani, hogy (KKU 313)

mind a, valamit az emberi értelem meg tudhat, és valamit az (KG 457)

magyarázák azt, a mit lelki értelem szerént kelletet volna érteni, azt (KJÉ 667)

a sidok mondák. hogy ezen értelem szerént. más attyok nem volna (KJÉ 684)

leszek ate véghetetlen jutalmad. Ezen értelem szerent. az örökké valo boldogulásnak (VKT 809)

Az értelem. és a méltoság, igen külömbözik (VKT 849)

által gyakorta láttyuk, hogy az értelem, meltoság nélkül vagyon. és a (VKT 849)

nélkül vagyon. és a méltoság értelem nélkül. együvé teszem itt ezt (VKT 849)

nem fénlet nékünk, se az értelem napja fel nem támadot nékünk (VKT 925)

felelme, vatosagos bölcseseg. es atekélletes értelem abban áll. hogy a vétektöl (IK/A 85)

Az okáért. kivántam, és értelem adatot nékem. és kértem, és (IK/A 87)

az ö szájából tudomány, és értelem származik. de nem csak ö (IK/B 412)

meg öriz téged. és az értelem meg tart téged. meg szabaditván (IK/B 412)

Az értelem meg vala nyerve, de az (IK/B 424)

egy háznak, és ugyan ezen értelem szerént valo Anyaszent egy házrol (C/A 223)

a kristus ellen támadnak., ezen értelem szerént a szent irás az (C/A 293)

eretnekeket antikristusoknak nevezi, tehát ezen értelem szerént el jött (C/A 293)

a jelen valo dolgokrol valo értelem. 3. a jövendöröl valo gondolkodás (C/A 366)

a szent irást ugyan azon értelem szerént. a melyet annak ád (C/A 481)

{…} Ez az értelem épen helytelen volna. 1.mert (C/A 535)

ezek a szók pedig ezen értelem szerént tsak azokot illetik, kik (C/A 550)

dolgot akarnak meg probálni, ezen értelem szerént. az Isten soha sem (C/A 710)

nehány értelme vagyon., az elsö értelem szerént azt tészi, mikor valaki (C/A 710)

valakit a kisértetben az elsö értelem szerént (C/A 711)

embereket a kisértetben az elsö értelem szerént (C/A 711)

valakit a kisértetben a második értelem szerént (C/A 711)

Isten viszené valakit akisértetben aharmadik értelem szerént (C/A 711)

külömböztetni avallás béli tselekedetektöl. ezen értelem szerént az Aldozaton értem, valamely (C/A 733)

minden nemzetek ajánlanak. ugyan ezen értelem szerént is magyarázták ezen profetiát (C/A 751)

jót tészen valakivel. ugyan ezen értelem szerént nevezi sok helyt az (C/A 865)

a kristus ellen tamadnak ezen értelem szerént a szent irás. az (C/B 1121)

eretnekeket antikristusoknak nevezi., tehát ezen értelem szerént eljött (C/B 1121)

a jelen valo dolgokrol valo értelem. 3 a jövendöröl valo gondolkodás (C/B 1179)

a szent irást. ugyan azon értelem szerént. a melyet annak ád (C/B 1265)

nevez. ugy mint, a bölcseség. értelem, tanács, erö., tudomány, buzgoság., és (C/B 1295)

Az értelem ollyan ajándéka., a mely meg (C/B 1295)

{…} Ez az értelem. éppen helytelen volna. 1. mert (C/B 1305)

ezek a szók pedíg ezen értelem szerént. tsak azokat illetik. kik (C/B 1316)

dolgot akarnak meg probálni, ezen értelem szerént. az Isten soha sem (C/B 1431)

nehány értelme vagyon, az elsö értelem szerént. azt teszi, mikor valaki (C/B 1431)

valakit a kisértetben. az elsö értelem szerént (C/B 1432)

embereket a kisértetbe. az elsö értelem szerént (C/B 1432)

valakit a kisértetben a második értelem szerént (C/B 1432)

valakit a kisértetben a harmadik értelem szerént (C/B 1432)

a vallás béli tselekedetektöl, ezen értelem szerént, az áldozaton, értem valamely (C/B 1448)

minden nemzetek ajánlanak, ugyan ezen értelem szerént is magyarázzák ezen profétiát (C/B 1462)

jót teszen valakivel. ugyan ezen értelem szerént nevezi sok helyt az (C/B 1548)

értelemhez kel folyamodni, azért az értelem is szab arra rendet. hogy (IJE 62)

fellyeb fellyeb menvén. tsak aközönseges értelem is meg üsmérteti velünk. hogy (IJE 67)

meszsze terjed, azért ehez nagy értelem is kivántatik, nem tsak emberséges (IJE 114)

mulatassa velünk, és amulattságot, az értelem igazgassa (IJE 161)

kevesen vannak ollyanok, kik az értelem munkáira figyelmeznének, kel tehát láthato (KSZ 402)

némely régi eretnekek, és némely értelem nélkül valo áitatosok, azal kérkednek (SUT 620)

hogy az Angyalokot az Isteni értelem nemzette volna, hogy a világot (SUT 764)

értelemben – 18

inkáb bövölködgyék atudományban, és minden értelemben, hogy a jelesbeket jovallyátok, hogy (É 819)

nevekedgyék a tudományban. és az értelemben. hogy meg tudgyák külömböztetni a (É 820)

üsméri, kik gonoszságot mivelnek, ezen értelemben mondgya szent János, hogy aki (É 832)

{…} Mitsoda értelemben mondgya az ur hogy szükséges (É 881)

hitetvén magával. hogy thamár. egy értelemben vagyon belizával, és hogy a (MN 159)

ugy mint, az elmében. az értelemben, és az akaratban, az elmében (KKU 313)

eléb mennek az emberek az értelemben. és a méltoságban. annál inkáb (VKT 849)

által, mitsoda részünk vagyon az értelemben? mid vagyon a mit nem (VKT 849)

se a méltoságokban, se az értelemben. hanem félelemre valo okot aveszedelemtöl (VKT 850)

kik azon dolog iránt más értelemben vannak, mivel egy keresztyének nintsen (C/A 341)

vettük. mindenkor is ebben az értelemben értették akristus szavait (C/A 536)

iránt a dolog iránt más értelemben vannak., mivel egy kereszténynek nincsen (C/B 1160)

vettük. mindenkor is. ebben az értelemben értették a kristus szavait (C/B 1306)

felele a páter, angyélikával egy értelemben vagyok, mivel az adosságot el (IJE 135)

hejában valo szokért, és más értelemben. legg kisseb idönek el vesztésiért (IJE 156)

ki ki amaga szomszédgyával egy értelemben lett volna, de söt még (ISZ 191)

egyenlö terhet viselnek, ketten egy értelemben, és egy testben vannak, együt (KSZ 334)

találtanak öbenne. mivel ö egy értelemben vagyon péterel. Jakabal. és Janosal (SUT 683)

értelemel – 53

{…} Mitsoda értelemel mondgya szent Pál. hogy a (É 63)

másra intézet, és ha lelki értelemel veszük, inkáb tekéntette a keresztyéneket (É 174)

szokot nem leheté még más értelemel is érteni (É 195)

illyen mértékletes felebaráti szeretettel., és értelemel valo tselekedetinkel, az Istennek ötet (É 323)

{…} Mitsoda értelemel mondá akristus, hogy az ö (É 370)

{…} Mitsoda értelemel mondgya szent pál. hogy a (É 510)

hogy ha azt. üsmerettségel. és értelemel mondgyák ki, az az, abünösnek (É 513)

{…} Mitsoda értelemel mondgyák azt, hogy akristus a (É 542)

{…} Mitsoda értelemel fedezibé abünök sokaságát a felebaráti (É 574)

ugy mint Isten. és ezen értelemel., aláb valo az Atyánál, a (É 582)

is lehet szabni, és ezen értelemel. akapun bé menni nem más (É 590)

{…} Mitsoda értelemel mondgya szent péter, hogy senki (É 645)

{…} Mitsoda értelemel tette el az Isten ötet (É 670)

napján, mivel abetü szerent valo értelemel. itt a kristusrol vagyon a (É 671)

{…} Mitsoda értelemel mondgya az Apostol. hogy emberi (É 699)

{…} Mitsoda értelemel mondgya az ur, hogy avilág (É 713)

üsmerétivel, minden böltseségel, és lelki értelemel. hogy járjatok (É 829)

szeretettel valo tudományt. ugyan ezen értelemel is mondgya, az irás, hogy (É 832)

vetni az egész nemzeteket, illyen értelemel magyarázák vala az igéreteket, és (É 843)

hasonlo lévén az Attyához, mitsoda értelemel mondgya tehát az irás, hogy (É 855)

lehet még itt érteni, mélyeb értelemel. a menyei Anyaszent egyházat. a (É 856)

által, ezt még felyeb valo értelemel lehet az Anyaszent egyházra magyarázni (É 856)

söt még jó akarokot is értelemel tudot választani. és a többi (MN 172)

ezeket. és nem tudom mitsoda értelemel mondgya az apostol ezeket a (KKU 396)

meg értheted ebböl, más féle értelemel, hogy a szántáson az üdveség (KKU 409)

az apostolok betü szerént valo értelemel. értvén. hogy adgyák el köntösököt (KJÉ 742)

mint hogy jésus más féle értelemel mondotta volt nékik, tsak azt (KJÉ 742)

meg tsaltak volna, Leheté azt értelemel meg is gondolni, hogy anyi (VKT 790)

meg nem lehetne egyeztetni az értelemel, és azok az állatok. oly (VKT 792)

az atyankfia üdveségiért munkálodgyunk, illyen értelemel az élet ollyan ajándék. amely (VKT 902)

az, hogy fel vagy ékesitve értelemel és okoságal., olyan testböl állasz (IK/A 21)

néked, és amelyet fel ékesitette értelemel. akaratal. és elmével. és a (IK/A 22)

és értelemel fel ékesitetet; lélekböl, csudálatra méltó (IK/B 390)

{…} Mitsoda értelemel mondhatni hogy az Apostolok fundatori (C/A 246)

2. Tsak kevés értelemel is által lehet látni, hogy (C/A 294)

a melyek ös örökünk. ilyen értelemel, kevesen vannak akik fösvények ne (C/A 317)

a kik szabadoson elhetnek az értelemel, mivel egy sem üdvezülhet közüllök (C/A 342)

szánakodo szivel. 4 alázatoságal., 5 értelemel, és külömböztetésel. 6. igaságal. és (C/A 359)

látunk az adoratiorol. de más értelemel. mint sem valojában ez a (C/A 384)

ez a magyarázat ellenkeznék az értelemel. amelyet adot az Anyaszent egyház (C/A 535)

szók tekintik minden embereket, lelki értelemel a gyermekeket is (C/A 550)

magunkbol álló áldozat. okoságal. és értelemel. legyen fel ékesitve. {…} mondgya szent (C/A 829)

{…} Mitsoda értelemel kel érteni ezt az imádságot (C/A 835)

{…} Micsoda értelemel mondhatni azt, hogy az apostolok (C/B 1088)

a melyek öss. örökünk, illyen értelemel. kevesen vannak., a kik fösvények (C/B 1141)

keresztényekröl akik szabadoson élhetnek az értelemel, mivel edgy sem üdvezülhet közüllök (C/B 1161)

szánakodo szivel. 4 alázatoságal., 5 értelemel., és külömböztetésel. 6. igasságal., és (C/B 1174)

látunk az adoratiorol., de más értelemel., mint sem valojában ez a (C/B 1193)

szok tekéntik minden embereket, lelki értelemel még a gyermekeket is (C/B 1316)

magunkbol állo áldozat okoságal, és értelemel legyen fel ékesitve, {…} mondgya szent (C/B 1520)

{…} Mitsoda értelemel kell érteni ezt az imádságot (C/B 1526)

mint hogy ezek ellenkeznek az értelemel, azért is nevezik értetlenségnek., a (IJE 63)

és ezen szokások felöl. jó értelemel, és okoságal tégyen itéletett. arra (ISZ 171)

értelemhez – 1

avégezésbe. és avégben vitelbe. az értelemhez kel folyamodni, azért az értelem (IJE 62)

értelemmel – 4

isméretivel. minden bölcseségel. és lelki értelemmel, hogy járjatok méltán az Istennek (IK/A 371)

az Isten adot néked,. észel, értelemmel, és akarattal fel ékesitetett, mindennek (IK/B 390)

2 tsak kevés értelemmel is által lehet látni, hogy (C/B 1121)

ez a magyarázat. ellenkeznék az értelemmel. a melyet adot az anyaszent (C/B 1305)

értelemnek – 10

az ur lelke, abölcseségnek. és értelemnek lelke. atanácsnak és eröségnek lelke (É 35)

bé ötet,, élteti ötet. az értelemnek, és az életnek kenyerével, az (É 74)

nyittya száját, és bölcseségnek, s’értelemnek lelkével. tölti bé ötet, és (É 74)

{…} Mitsoda ez életnek, és értelemnek kenyere. amelyel élteti abölcseség azokot (É 75)

szava, az eletnek, és az értelemnek kenyere, a világosittya és táplállya (É 75)

más kenyerét azéletnek, és az értelemnek, a mely kenyér a kristus (É 75)

A vigyázás egyik része az értelemnek, a mely ahitnek világánál meg (É 808)

kérnünk, a szeretetnek, és az értelemnek nevekedésit (É 820)

és valoságosok. hogy a jó értelemnek el kel azt magával hitetni (VKT 789)

tsak ellene nem mond. az értelemnek (C/A 191)

értelemre – 9

a helytelen tréfák, a két értelemre valo szók, és többek illyenek (É 311)

pedíg ezt a Ceremoniát lelki értelemre magyarázák. mondván. hogy az egymás (C/A 443)

ugyan tsak egyedül erre az értelemre is vagyon szentelve ez a (C/A 755)

a szokot, igen szép lelki értelemre is lehet magyarázni eszerént (C/A 840)

pedig ezt a Ceremoniát lelki értelemre magyarázák. mondván. hogy az egymás (C/B 1237)

ugyan tsak egyedül erre az értelemre is vagyon szentelve ez a (C/B 1464)

ezeket aszokat ígen szép lelki értelemre is lehet magyarázni. eszerént (C/B 1529)

inkáb a betü szerént valo értelemre vigyáz, és a mi leg (KSZ 408)

hogy némely filosophusok,. más féle értelemre magyarázák vala. a kí gondolt (KSZ 447)

értelemtöl – 1

résziben is, mert az, ollyan értelemtöl függ, a melyet tsak az (É 152)

értelme – 106

570ben, neki természet szerent valo értelme volt, azt tarttyák hogy egy (TL 268)

jol tudgya, atitkok dolgaiban nagy értelme vagyon, és aki jol tudgya (É 105)

legyünk bölcsek, tsak a magunk értelme szerént, nem akarja hogy egy (É 111)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak. az (É 210)

{…} Az az értelme, hogy az Isten mindenikével. amaga (É 210)

mivel ez a törvénynek. lelki értelme. a melyet meg nem lehet (É 325)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek aszoknak. aki az (É 371)

{…} Ez az értelme vagyon; hogy aki nem amaga (É 371)

magának, ugyan ez is az értelme. az ur szavainak mondván a (É 438)

valo munkálodo hittel; ezis az értelme a szent péter szavainak, nem (É 504)

világot meg gyözni szent János értelme szerént a hogy magunkban meg (É 538)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak, el (É 582)

{…} Ez az értelme. hogy az ördög avilág fejdelme (É 582)

{…} Mitsoda értelme vagyon. ezeknek aszoknak, hogy, soha (É 610)

{…} Ennek az, az értelme. hogy az ö Istensége el (É 670)

szolgálatot. mivel minden az ö értelme és rendelése szerént volt, de (É 856)

beszélsz mint egy aszony, akinek értelme nincsen. jób. 2. 10. és (KKU 258)

ötet boldogá. ugyan ez is értelme ezeknek a szoknak. menyetek el (KG 467)

ujak lésznek. ugyan ez is értelme ezeknek a szoknak. mennyetek az (KG 468)

azt velünk hogy ha annak értelme szükséges üdveségunkre; folyamodgyunk pásztorinkhoz hogy (KJÉ 595)

azt mondgya. hogy ennek abeszédnek értelme elöttök el volt rejtve. és (KJÉ 713)

hogy nem üsmerné öket. könyü azértelme ennek a példa beszédnek, mivel (KJÉ 732)

de az Isten fia szavainak. értelme talám elehet. hogy ha azt (KJÉ 769)

a, hogy akinek töb esze, értelme, és tudománya vagyon. magát töbre (VKT 849)

Ugyan ez is egyik értelme a kristus ezen szavainak. ne (VKT 917)

Az ö értelme meg volt gyözetve, de az (IK/A 62)

korban. az melyben még elegendö értelme ahoz nincsen, azt jovallya az (IK/B 617)

{…} Mitsoda értelme vagyon ennek a szonak. Én (C/A 36)

{…} Ez az értelme. hogy az Isten olyan valoság (C/A 36)

{…} Mitsoda értelme vagyon ennek. mondotta hogy legyen (C/A 45)

az Isten lélek az ö értelme, akarattya, és szabadsága., leg nagyob (C/A 52)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak (C/A 64)

{…} Mitsoda értelme vagyon ennek a profétiának (C/A 146)

{…} Az az, értelme hogy az Isten el fogja (C/A 146)

illethetik. söt még a valoságos értelme szerént is abetünek, és a (C/A 160)

is hozá tehettyük. aszent pál értelme szerént, hogy valamint a fel (C/A 191)

közönséges Anyaszent egyházban., ámbár elegendö értelme, vagy jó erkölcse ne légyen (C/A 249)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak, szeresed (C/A 350)

{…} Mitsoda az értelme ezeknek aszoknak. ezekröl gondolkodgyatok, a (C/A 351)

Anyaszent egy ház rendelése és értelme szerént vagyon, akor nem ellenkezik (C/A 382)

Mitsoda tehát az Anyaszent egyháznak értelme. az iránt, a midön ahivek (C/A 385)

a melynek egy nehány féle értelme, vagy magyarázattya vagyon., a melyel (C/A 412)

földben. nagy Ceremoniával A lelki értelme pedíg ennek az, Az emberek (C/A 463)

{…} Hogy a szonak valoságos értelme szerént szollyak, tsak épen. a (C/A 489)

{…} Mitsoda az értelme ezeknek az igéreteknek (C/A 516)

a balsamumnak. vagyoné valamely titkos értelme (C/A 525)

{…} Mitsoda az értelme ennek a feleletnek (C/A 531)

Lelki értelme ezeknek aszoknak a, hogy ha (C/A 550)

Betü szerént valo értelme ezeknek a szoknak a. hogy (C/A 550)

Az értelme ezeknek a szoknak. a. hogy (C/A 561)

napal. kel elmélkedni. törvényéröl., annak értelme a, hogy mindenkor atörvény szerént (C/A 694)

légyen meg ate akaratod, az értelme a, hogy hálákot adgyunk az (C/A 703)

legyen meg ate akaratod az értelme. a, 1. hogy az Isten (C/A 704)

{…} Ennek egy nehány féle értelme vagyon. 1. közönségesen azt tészi (C/A 710)

{…} Ennek egy nehány értelme vagyon., az elsö értelem szerént (C/A 710)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek aszoknak Te vagy (C/A 717)

Az áldozatot lehet amaga tulajdon értelme szerént is érteni, és meg (C/A 733)

{…} Mitsoda értelme lehet ezeknek a szoknak (C/A 822)

{…} Mitsoda a lelki értelme ennek az imádságnak (C/A 824)

az imádsagnak pedig ez az értelme (C/A 833)

{…} Ennek az imádságnak az értelme olyan nehéz és titkos hogy (C/A 835)

A betü szerént valo értelme ennek az imádságnak azt adgya (C/A 835)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szóknak, a (C/A 839)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak ebben (C/A 840)

{…} Ennek az értelme az, hogy tsak akristus áldozattya (C/A 840)

a szokásnak betü szerént valo értelme a, hogy régenten a midön (C/A 848)

Az értelme ezeknek a szoknak a, hogy (C/A 863)

Ennek a szónak sok féle értelme vagyon. 1. ez a szó (C/A 864)

{…} vagyoné meg más értelme ennek a szonak Benedictio (C/A 866)

{…} Micsoda értelme vagyon ennek a szonak. Én (C/B 939)

{…} Ez az értelme. hogy az Isten ollyan valoság (C/B 939)

{…} Mícsoda értelme vagyon ennek, mondotta hogy legyen (C/B 946)

az Isten lélek, az ö értelme, akarattya. és szabadsága; leg nagyob (C/B 951)

{…} Micsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak (C/B 960)

{…} Micsoda értelme vagyon ennek aprofétiának (C/B 1027)

{…} Az. az értelme, hogy az Isten el fogja (C/B 1027)

anyaszent egy házban. ámbár elegendö értelme vagy jó erkölcse ne legyen (C/B 1090)

{…} Micsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak szeressed (C/B 1167)

{…} Micsoda az értelme ezeknek a szoknak, ezekröl gondolkodgyatok (C/B 1168)

anyaszent egy ház. rendelése, és értelme szerént vagyon., akor nem ellenkezik (C/B 1191)

ollyan szó. a melynek két értelme vagyon., a mellyel mást akarok (C/B 1214)

E pedig ennek a lelki értelme: Az emberek. élö kövei a (C/B 1252)

{…} Mitsoda az értelme, ezeknek az igéreteknek (C/B 1291)

és abalsamumnak, vagyoné valamely titkos értelme (C/B 1298)

{…} Mitsoda az értelme. ennek a feleletnek (C/B 1302)

Lelki értelme ezeknek a szoknak a, hogy (C/B 1316)

Betü szerént valo értelme ezeknek a szoknak, a, hogy (C/B 1316)

napal kell elmélkedni törvényéröl, annak értelme a, hogy mindenkor atörvény szerént (C/B 1420)

imádságnak., légyen meg ateakaratod, az értelme a, hogy hálákot adgyunk az (C/B 1427)

{…} Ennek egy nehány féle értelme vagyon 1. közönségesen azt teszi (C/B 1431)

{…} Ennek egy nehány értelme vagyon, az elsö értelem szerént (C/B 1431)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szóknak, Te (C/B 1436)

áldozatot., lehet a maga tulajdon értelme szerént is érteni, és meg (C/B 1448)

{…} Mitsoda értelme lehet ezeknek aszoknak (C/B 1516)

{…} Mitsoda alelki értelme ennek az imádságnak (C/B 1517)

azokot az áldozatokat. epedig az értelme ennek az imádságnak (C/B 1524)

{…} Ennek az imádságnak értelme ollyan. nehéz. és titkos. hogy (C/B 1526)

A betü szerént valo értelme ennek az imádságnak azt adgya (C/B 1526)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak, ami (C/B 1529)

{…} Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szóknak. ebben (C/B 1529)

{…} Ennek az, az értelme., hogy tsak a kristus. áldozattya (C/B 1530)

a szokásnak. betü szerént valo értelme. a, hogy régenten (C/B 1535)

Az értelme ezeknek a szoknak a., hogy (C/B 1547)

Ennek a szonak sok féle értelme vagyon, 1. ez a szó (C/B 1548)

{…} Vagyoné még más értelme ennek aszonak benedictio (C/B 1549)

valo dolgokot. A melynek szép értelme lehet, mivel tsudálni kel mindenben (SUT 563)

értelmében – 3

fellyebb emeltetel az Isten bölcseségének értelmében, annál inkáb meg halsz atest (KKU 394)

halgatni, és az példa beszédeknek értelmében, tudatlan ne légy (IK/B 449)

és ha valamikor meg fogyatkozik. értelmében. meg botsássad néki, és éktelenségel (IJE 104)

értelmed – 1

te bölcseséged. és az te értelmed, az gonosztul valo el szakadás (IK/B 444)

értelméhez – 1

fül nélkül. ugy az ö értelméhez valo tselekedetek is, nintsenek rendben (IJE 77)

értelmeit – 1

vallásokot, nem keresvén azoknak avaloságos értelmeit, nem is tekenték azokot ugy (É 84)

értelmek – 14

{…} Mert minden értelmek. és hajlandoságok hasonlo volt akisdedekéhez (É 83)

akiknek nintsen a feddéshez elegendö értelmek. mivel ha arra elegendök nem (É 325)

együgyü, és termeszet szerént valo értelmek szerént értette, és azért is (É 665)

kristus. kivánnám hogy az embereknek értelmek volna. és el hitetnék magokal (KKU 386)

azokra adgyák magokot. és elegendö értelmek nintsen hogy azokot jól végben (VKT 802)

a jó erköltsök. ugy az értelmek is. nem mi töllünk jönek (VKT 849)

oktalan állatok., a kiknek nintsen értelmek., az illyeneken vagyon hatalma az (IK/A 345)

is, az kiknek két féle értelmek vagyon. mert (IK/B 572)

{…} Mitsoda értelmek vagyon ezeknek a szoknak Ne (C/A 373)

a melyeknek betü szerént valo értelmek vagyon. valamint eki tettzik az (C/A 885)

{…} mert üsméretek. és értelmek vagyon. valamint az embereknek. de (C/B 947)

{…} Micsoda értelmek vagyon ezeknek a szoknak.. Ne (C/B 1184)

{…} Hogy a szoknak, valoságos értelmek szerént szollyak., tsak éppen ameg (C/B 1271)

a melyeknek betü szerént valo értelmek vagyon, valamint eki tettzik az (C/B 1564)

értelmekben – 1

kevés részünk vagyon azokban az értelmekben. ez igy lévén. akár mely (VKT 850)

értelmeket – 9

az indulatokat emberi., és testi értelmeket, a melyek aroszra viszik ötet (É 36)

irásokal., és akik azoknak rosz értelmeket adnak, hogy segithessék rosz tanitásokot (É 184)

irigyelye az ajándékokot, és az értelmeket. hanem ki ki jora fordittsa (É 862)

hathatos elméjek. hogy fel találhasák. értelmeket azoknak ahomályos beszédeknek, a melyeket (KJÉ 658)

ne tévelyedgyenek. ha a magok értelmeket követik. az olyanoknak., a magok (KJÉ 658)

hogy ki teszük azokot az értelmeket, amelyeket adnak. az atyák és (KJÉ 658)

és a soltárokban. meg világosittá értelmeket. hogy az irásoknak értelmit meg (KJÉ 770)

és az azokot a menyei értelmeket, kik azért teremtettek. hogy ö (IK/A 126)

vagy azért hogy nem akarák értelmeket ahitnek együgyüsége alá vetni, vagy (KSZ 447)

értelmekhez – 3

és mint alkalmaztatták magokot. azö értelmekhez, tejet adván agyengéknek, és eröseb (É 651)

mint alkalmaztatták magokot az ö értelmekhez, tejet adván a gyengeknek, és (É 874)

beszédekben az iffiakot, hogy az értelmekhez ne ragaszkodgyanak. * az ki bizik (IK/B 450)

értelmekjétöl – 1

hogy alázatosok legyünk, és amások értelmekjétöl fügjünk, és ollyan engedelmesek legyünk (É 523)

értelmem – 1

Tudom felelé apáter, arra se értelmem., se elegendö (IJE 12)

értelmén – 1

némely részeit abetü szerént valo értelmén kivül, mást képzelö ertelemel meg (É 120)

értelmének – 1

ellene kel tehát mondani amagunk értelmének, és adgyuk magunkot az Isten (É 194)

értelmére – 2

{…} Mivégre adá értelmére a samaritana aszszonynak akristus. hogy (É 342)

elménket, azö titkainak, és tanitásinak értelmére, sokszor kel azokrol gondolkodnunk, és (É 486)

értelméröl – 4

ne tehetnéneké. magoktol. az irások értelméröl (C/A 328)

egyedül a szent irásoknak valoságos értelméröl. és magyarázattyárol itéletet tenni. és (C/A 481)

nem tehetnéneké magoktol. az irások értelméröl (C/B 1150)

egyedül, a szent irásoknak. valoságos értelméröl. és magyarázattyárol itéletet tenni. és (C/B 1265)

értelmet – 43

bé nem tölti, eröt, és értelmet ád, annak a keresztnek, hordozására (TL 206)

békesége mely felyül halad minden értelmet oltalmaza meg ati sziveiteket, és (É 22)

békeség. mely. felyül halad minden értelmet, és amely meg oltalmaza a (É 25)

békeséget a felyül halad minden értelmet. mert meg nem lehet fogni (É 25)

szoknak nem leheté meg más értelmet is adni (É 112)

Isten meg nyissa elménket. és értelmet adgyon nékünk, hogy meg láthassuk (É 514)

{…} Nem lehetneé meg más értelmet adni ezeknek a szoknak (É 605)

nékik minden böltseséget. és lelki értelmet, hogy az Isten elött. méltán (É 830)

rend kivül valo ajándékokot., és értelmet birjon, hanem azokal szentül kel (É 862)

A hit fogságban vivén minden értelmet, akristusnak engedelmére (KG 456)

kik tudnák meg egyeztetni az értelmet és az eröt, az együgyüségel (VKT 826)

veszti az eröt, és az értelmet; akristus arra tanittya atanitványit, hogy (VKT 826)

keresztyének, az eröt és az értelmet., az együgyüségel. ennek a három (VKT 827)

egy mástol. az méltoságnak. az értelmet kellene követni, mind azon által (VKT 849)

lészesz, ha szeretended halgatni, találsz értelmet. és ha figyelmetes lészesz az (IK/B 449)

{…} Igen tiszta értelmet, a jónak meg üsmérésére, tellyes (C/A 48)

ember az Istentöl vette alelket, értelmet, akaratot, és a szabadságot: ezek (C/A 52)

2. Ellenkezö és hamis értelmet adván az szent irásoknak, hogy (C/A 262)

el mondhattya. hogy a mely értelmet ád a szent irásnak, a (C/A 329)

ház hitéröl. hanem hogy mitsoda értelmet ád annak a szonak, és (C/A 384)

mentalis. mikor az elmémben olyan értelmet teszek fel. a melyet meg (C/A 412)

hogy ennek a Ceremoniának lelki értelmet adtanak, mondván hogy akristus akit (C/A 444)

atesti. eröt, ajó elmét, és értelmet, és több efféléket. a melyek (C/A 489)

képen magyarázni,. hanem azoknak lelki értelmet kel adni (C/A 532)

{…} Mitsoda durva és testi értelmet adának a sidok a kristus (C/A 532)

Ez az én testem. ilyen értelmet adni. Ez az én testemnek (C/A 535)

{…} Mind ezek aszók, nagy értelmet foglalnak magokban, azt már meg (C/A 828)

teszem fel. a melyeknek lelki értelmet adhatni (C/A 885)

{…} Igen tiszta értelmet ajonak meg üsmerésére. tellyes akaratot (C/B 948)

az Istentöl vette a lelket. értelmet. akaratot,. és (C/B 950)

el mondhattya, hogy a mely értelmet ád a szent irásnak, a (C/B 1151)

ház hitéröl, hanem hogy micsoda értelmet ád annak a szonak. és (C/B 1193)

mentalis: mikor az elmémben ollyan értelmet teszek fel. a melyet meg (C/B 1214)

hogy ennek a Cérémoniának lelki értelmet adtanak., mondván. hogy a kristus (C/B 1238)

eröt. a jó elmét. és értelmet. és több efféléket, a mellyek (C/B 1270)

képen magyarázni, hanem azoknak lelki értelmet kel adni (C/B 1303)

{…} Micsoda durva és testi értelmet adának a sidok akristus beszédinek (C/B 1303)

Ez az én testem, illyen értelmet adni. Ez az én testemnek (C/B 1305)

{…} Mind ezek aszok nagy értelmet foglalnak magokban., azt már meg (C/B 1520)

teszem fel. a melyeknek lelki értelmet adhatni (C/B 1564)

vilagositatot elmét., vagy a jó értelmet, amásikát {…}, a munkálodo eszességel ellenkezik (IJE 37)

embereknek arra mind módót, mind értelmet. hogy a világi jokot meg (ISZ 262)

irásba inkáb keresék a figurális értelmet, mint sem a betü szerént (KSZ 480)

értelmét – 38

volna. és hogy annak mélyeb értelmét kel keresni, mint sem a (É 388)

hogy meg láthassuk a valoságos értelmét azoknak az irásoknak, az irások (É 514)

jól meg lehesen érteni, azoknak értelmét., az irásokot, az igazságnak. szeretetével (É 515)

kinek is adta akristus. azoknak értelmét. hogy ki adgya, azoknak magyarázattyát (É 515)

homályosok, folyamodgyunk ollyanokhoz. kik valoságos értelmét adhassák azoknak, mivel az Isten (É 523)

látni azt az el rejtet értelmét, a melyet abban zárt az (É 638)

tudgyák valamint ö azoknak valoságos értelmét. titkait, és végit, akiis a (É 667)

bé tölthesse., a maga nevének értelmét (É 680)

sultán látván ahadakozásra valo nagy értelmét. tsak nem bizonyos lett a (MN 102)

nélkül, ezek a szok, amelyeknek értelmét Ételgiva meg nem értheté. annyira (MN 193)

kik a betünek nem az értelmét, hanem a betüt magát követték (KKU 258)

amint arra tanitottalak, ha amagad értelmét, és akarattyát meg tagadtad volna (KKU 322)

keresztények. annak.. ne tsak titkos értelmét keressék. hanem ugyan azt kövessék (KKU 388)

olvasót nem segittik, hogy azoknak értelmét fel találhassa. és magára szabhassa (KJÉ 570)

nem érték ezeknek a szoknak értelmét. és nem tudhaták, ha azal (KJÉ 681)

hogy nem értenék az irásoknak értelmét, se az Istennek hatalmát. mivel (KJÉ 727)

a tanitványok meg nem érték értelmét ezeknek a szoknak, azért is (KJÉ 745)

avaloságos keresztény. okoságal veti minden értelmét. azok atitkok (VKT 790)

meg magyaráza. a torvénynek valoságos értelmét, nékünk azt parancsolta, hogy azt (VKT 799)

magyaráza meg a kristus szavainak értelmét, ha olyanok nem lésztek mint (VKT 827)

hogy meg gyogyithasa a maga értelmét a tévelygésekböl, melyek az elöbbeni (IK/A 62)

bünöst, mert el vesztette az értelmét. és a bölcseségét. egy halotért (IK/A 70)

dologra, és roszra. fordittyák annak értelmét (IK/A 119)

hogy meg üsmérhesék az irásnak értelmét (C/A 329)

{…} olyankor szabad az olyannak értelmét választani a melyik leg igazabnak (C/A 341)

{…} A kristus beszédinek értelmét meg foghatáké az Apostolok (C/A 533)

nem foghaták a kristus beszédinek értelmét (C/A 533)

meg, nem visgállyák meg annak értelmét. tsak a magok és hajlandoságokot (C/A 693)

érteni ennek az imádságnak az értelmét (C/A 832)

az követ, ennek atsudálatos imádságnak értelmét eszerént kel pedig érteni (C/A 836)

hogy meg üsmérhessék az irásnak értelmét (C/B 1150)

{…} ollyankor szabad az ollyannak értelmét választani, a melyik leg igazabnak (C/B 1160)

{…} A kristus beszédének értelmét meg foghatáké az apostolok (C/B 1303)

nem foghaták. a kristus beszédinek értelmét (C/B 1303)

meg, nem. visgallyák meg annak értelmét, tsak a magok elméjeket és (C/B 1419)

meg érteni ennek az imádságnak értelmét (C/B 1523)

az követ, ennek atsudalatos imádságnak értelmét, eszerént kell pedig érteni (C/B 1526)

is meg érti a szonak értelmét. más volna. ha ostobákal beszéllene (IJE 108)

értelmetekböl – 1

hamar ki ne mozdullyatok ati értelmetekböl, se meg ne rettennyetek, se (É 40)

értelmeteknek – 1

hanem változzatok el, a ti értelmeteknek ujulásban, hogy meg probállyátok, mellyik (É 98)

értelmetöl – 1

lévén azö mestereknek plátonak, jó értelmetöl, ezek kivevék. azö tanitásábol, ami (KSZ 447)

értelmével – 4

meg fejtvén az Istentöl vett értelmével az pharao álmát. arra valo (IK/B 414)

töltessetek az Isten akarattyának minden értelmével. minden bölcseségel és ertelemel, hogy (IK/B 689)

eretnekek mindenkor viszá élnek annak értelmével. veszedelmekre. olyankor az Anyaszent egy (C/A 339)

eretnekek mindenkor viszszá élnek annak értelmével, veszedelmekre., {…} ollyankor az anyaszent egy (C/B 1158)

értelmiben – 1

pál nem bizhatéké tudományában, nagy értelmiben, és ékesen valo szollásában, a (É 735)

értelmin – 2

szent irásban lévö valamely versnek értelmin, a mint esokszor történt. mivel (C/A 339)

szent irásban lévö valamely versnek értelmin, a mint esokszor történt, mivel (C/B 1158)

értelmiröl – 1

lehetne a szent irásnak titkos értelmiröl beszélleni. az anyaszent egy ház (KSZ 457)

értelmit – 21

és ki nyilatkoztatod annak valoságos értelmit.: Te vagy az igazság kintsének (TL 272)

és atraditiot, akiktöl veszük avaloságos értelmit a szent irásnak, és tsak (É 184)

vala magoknak., nem értvén avaloságos értelmit az irásoknak, és betü szerént (É 244)

igazságokot melyek vilagosok, azért hogy értelmit vehesük azoknak, a melyek homályosok (É 523)

a szent irás, a melyeknek értelmit adgya az ur szolgainak, hogy (É 741)

és alázatoságal olvasuk, ha azoknak értelmit engedelmeségel veszük az Anyaszent egyháztol (É 879)

foghatunk, hogy meg érdemelhesük az értelmit annak a mit még meg (KJÉ 596)

tanullyuk magunktol fel keresni az értelmit azoknak. a melyek nintsenek meg (KJÉ 658)

világosittá értelmeket. hogy az irásoknak értelmit meg érthessék. meg mutatá nékik (KJÉ 770)

azért, hogy el vesztette az értelmit, és az bölcseséget. az meg (IK/B 431)

elméjeket meg terhelik. de azoknak értelmit, vélek meg nem értetik, a (C/A 8)

meg érthetnék a szent irásoknak értelmit,. azt fogadá nékik hogy tsak (C/A 192)

és meg üsmértetni velünk avaloságos értelmit atraditionak. és a szent irásnak (C/A 327)

nem tudgyák foglalni. a könyvnek értelmit meg nem foghattyák (C/A 329)

irva nem tudhattyuk annak valoságos értelmit. más képen. hanem a tráditiobol (C/A 332)

botsatunk, akristus is ugyan ezen értelmit adgya ezeknek a szoknak (C/A 709)

nép esze gyülekezet, ezt az értelmit adták leg elöbször ennek a (C/A 800)

és meg üsmértetni velünk, avaloságos értelmit a tráditionak és aszent irásnak (C/B 1149)

tudni magátol a szent irásoknak értelmit, az anyaszent egyház segittsége nélkül (C/B 1149)

irva, nem tudhattyuk azoknak valoságos értelmit más keppen. hanem a tráditiobol (C/B 1153)

nép esze gyülekezet., ezt az értelmit adták leg elöbször ennek a (C/B 1498)

értelmünk – 2

állapotra, hogy ha arra elegendö értelmünk, vagy tálentumonk nintsen, 6. nézük (É 227)

magunkot, nem lévén arra elegendö értelmünk,, tudományunk, se jó erköltsünk, hogy (É 641)

értelmünkel – 1

az ö akarattya. ellenkeznék is. értelmünkel, akor bizvást el mondhattyuk urunkal (É 252)

értelmünket – 6

a fellyül haladgya a mi értelmünket, mit tudunk abban ha nintsené (É 47)

mely felyül haladgya erönket. és értelmünket (É 100)

visgálni amagunk tálentumit, elegendöségünket. és értelmünket. az illyen, vagy az ollyan (É 227)

elménkböl a, hogy minden tudományunkot, értelmünket, tsak arra fordittsuk, hogy az (É 794)

igen felyül haladgyák a mi értelmünket, de ezt erösen kel hinnünk (C/A 152)

ezek ígen felyül haladgyák ami értelmünket., de azt erösen kel hinnünk (C/B 1031)

értelmünkhöz – 2

jobban alkalmaztassa magát a mi értelmünkhöz (C/A 38)

azért mondgya. hogy jobban ami értelmünkhöz alkalmaztassa magát (C/B 941)

értelmünkre – 1

hogy ha pediglen. a mi értelmünkre valo nézve adgyák. meg kel (VKT 850)

Értelem
Értelem – 2

nevez, ugy mint. a bölcseség. Értelem. tanáts, erö, tudomány., buzgoság. és (C/A 522)

Az Értelem olyan ajándéka. a mely meg (C/A 522)

Értelme – 1

szemmel. és kétt kézzel, {…} az Értelme ezeknek a szoknak, a; hogy (C/B 1325)