A Manichéusok. azt tartották. hogy két féle kezdet vagyon. az egyike jó. a másika rosz., hogy minden embernek két lelke vagyon. az egyike jó. a másika rosz. a házaságot tiltották. azt tartották hogy a kristusnak nem volt valoságos teste. tagadták az embernek szabadságát, az eredendö vétket, a kereszttségnek szükséges voltát. ugy a hitnek is. szent Agoston Manicheus lévén, meg keresztelkedése, és meg térése után sokat irt ellenek.

Az Origenisták azt tarttyák hogy Origenes lett volna kezdöjök. a ki is leg tudosab és leg hireseb volt abban az idöben, és aki felöl azt irják. hogy soha senki se jóbban nem irt. se nem beszélt mint ö. a midön jól beszélt, sesoha senki senem irt senem beszélt roszabul mintö. ubi bene nemo melius, ubi male. nemo pejus. azal vádolták ötet, vagy a tanitványit. hogy ezeket tanitották volna. hogy a kristus lelke meg egyesült volna az Igével, még meg testesülése elött, hogy az embernek lelke meg volna még a test fogantatása elött, hogy a kristus. nem tsak az emberekért holt volna meg. hanem még az ördögökért is. és hogy a pokolbéli kin, nem lenne örökös, némely theologusok azt tarttyák. hogy ezeket nem maga origenes tanitotta volna. hanem valamelyik a tanitványi közül.

Ezek ellen irtak szent Hieronimus. és szent Epiphanius. és egy nehány Conciliumok Condemnálták

A IV saeculumban.

Ebben az idöben támadának a donatisták. az Arianusok, a Macedonisták, a Messáliánusok. a luciferisták. az Apolinaristák, a prisciliánisták, a Jovinianisták

A Donatisták. ilyen formában kezdödének, Afrikában vala egy donatus nevü püspök, aki Majorinust szentelé Carthagobéli püspöké. noha a szabot rend szerént választatot

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 268)


Előző oldal | Következő oldal