A XI saeculumban.

Ebben az idöben támadanak. az uj Manicheusok. és Michael. Cerularius.

Michael Cerularius Constancinápolyi patriarcha lévén, 1043 ban. kezde irni a deák Anyaszent egyház ellen. leg inkáb ezekel vádolá, 1. hogy kovásztalan kenyeret szentelne meg, 2. hogy meg fojtot hust ennének, 3. hogy a szakállakot el beretváltattyák, 4. hogy szombaton böjtölnek, 5. hogy a nagy böjtnek elsö hetin hust esznek, 6. hogy a Niceai symbolumhoz ezt a szot tették, Filioque azt Az Anyaszent egy ház. meg akarván ezel értetni. hogy a szent Lélek. az Atyátol, és a Fiutol származik. de ö ezt véteknek tartá lenni. 7. hogy a deak Anyaszent egy házban miért szabad két egy testvér atyafinak. két egy testvér leányokot el venni, 8. hogy a békeségnek tsokját a mise alat. miért adgyák a Communio elött egy másnak, 9. hogy miért nem éneklik nagy böjtben az Alléluját. meg más töb illyen tsekély okokbol szakada el a görög Anyaszent egyház.

Kilentzedik leo pápa minden tehettségivel azon vala hogy tévelygéséböl viszá hozhatná. Michael cerulariust., erre valo nézve követeket külde Constancinapolyban. a többi közöt vala Cardinalis Humbertus de silvae Candidae. a kiket nagy tisztelettel fogadá Monomachus CSászár. a követek Conferentiát tartának a patriarchával., de viszá nem hozhatván ötet, azért a szent Sophia templomában. exCommunicalák, a patriarchais nagy kevélységel. exCommunicála a követeket, és a pápát, a Császár ki küldé székiböl a pátriarchát. mind azon által mar igen el terjedet vala közöttök az el szakadás. noha

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 273)


Előző oldal | Következő oldal