F Az Isteni. és a felebaráti szeretetet az elsö három parantsolat az Istent tekintik., ahét pedíg a felebarátot, a kristus azt mondgya hogy az Isteni és a felebaráti szeretetnek parantsolattyában füg az egész törvény, és a proféták. szent pál azt mondgya hogy a ki felebaráttyát szereti. bé töltötte az egész törvényt. de arra kel vigyázni szent Agostonal erre a szavaira szent pálnak. hogy a felebaráti szeretet meg válhatatlan az Isteni szeretettöl. mivel nem szerethettyük felebarátunkot ugy mint magunkot ha az Istent nem szerettyük., hasonlot mondhatni az Isteni szeretetröl. mivel az Istent nem szerethettyük ha felebarátunkot nem szerettyük. a mint már ezt meg mutattuk.

K Miért mondád hogy a harom elsö parantsolat az Isteni szeretetet tekénti.?

F Mert azIstent nem lehet imádni. ugy a mint kivántatik, se szent nevét tisztelni, se meg szentelni az ö szolgálattyára rendeltetet napot. hogy ha ötet nem szeretik, hogy ha pedig szeretik ezeket a köteleségeket végben viszik, valamint szent Agoston mondgya. hogy az Istent ugy imádgyák és szolgállyák ha szeretik.

K Miért mondád. hogy a töb hét parantsolat a felebaráti szeretetet tekénti.?

F Mert a mikor a felebarátot szeretik. meg adgyák a mivel tartoznak néki, és semmi kárt néki nem tésznek. meg betsüllik azt. akit meg kel betsüleni. a gyilkoságot el kerülik. semmi kárt nem tesznek felebarátyoknak. se személyében. se betsületiben. se jószágában, se szoval. se tselekedetel. söt még gondolattal sem. ezekböl áll tehát ahét parantsolat. a mint ezt meg fogjuk magyarázni,

K Mellyek az elsö táblán lévö parantsolatok?

F Azok az elsö három parantsolatok. melyek az Istent tekéntik. ugyan ezért is vagyon. hogy amojses törvényében. ezek tsak nem anyi szokbol állanak. mint a töb hét parantsolatok. a melyet meg lehet látni a szent irásban.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 371)


Előző oldal | Következő oldal