K Mikor a kereszt elött le borulnak. a keresztet imádgyáké olyankor?

F Nem. mondgya szent Ambrus. hanem a kristust. a ki a kereszten holt meg., a mely halálrol emlékeztet minket a kép.

K Leg aláb nem imádgyáké a valoságos keresztet a melyre a kristus fel feszitetet volt.?

F Mindenkor tsak a kristust imádgyák., mikor az elött le borulnak, bálványozás volna ha a fát imádnák. egyedül az Istent kel imádni.

K Miért énekeli tehát az Anyaszent egy ház nagy pénteken Tuam Crucem adoramus Domine. Uram ate keresztedet imádgyuk. Ecce lignum Crucis venite adoremus. Imhol a keresztnek fája. jöjjetek imadgyuk.

F Az Anyaszent egy ház ezen a szón. Adorare. imádni. nem ért mást, hanem hogy a keresztre feszitetet kristust imádgyuk. ezt világosan meg magyarázta, ezek a szok tehát nem tesznek egyebet, hanem hogy borullyunk le a kereszt elött. és imádgyuk akristus Jesust a ki arra feszitetet a mi üdveségunkért.

Magyarázat

Ezt a szót adorare. a Deák sido. és görög nyelven egy nehány féle képen lehet érteni. de közönségesen le borulást tészen, mikor valakit tisztelnek. azt minden nap láttyuk hogy az emberek elött le borulnak, de öket nem imádgyák, a szent irásban egy nehány példát látunk az adoratiorol. de más értelemel. mint sem valojában ez a szó tészen. Mikor ilyen szó találkozik az imádságokban, nem a szorol kel itéletet tenni. az Anyaszent egy ház hitéröl. hanem hogy mitsoda értelmet ád annak a szonak, és mitsoda avallása. az Anyaszent egy ház azt mindenkor meg vallotta hogy tsak egy Istent imád, nem lehet tehát káromlás nélkül más féle gondolattal lenni felölle.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 384)


Előző oldal | Következő oldal