Magyarázat.

Mivel hogy az egész okoságnak ideje elött tett fogadás semmi, ugy az olyan fogadások is semmik. a melyek nem szabados akarattal tétettek hanem fenyegetésel, és eröszakal

szükséges ezen kivül hogy a mely személy valamire köteledzi magát. a rend szerént köteledze; mivel tizen hat esztendös kora elöt senki nem köteledzheti magát valamely szerzetes rendben. egy férfiu, vagy egy leány gyermek, nem köteledzheti magát az Attya akarattya ellen valamire addig az ideig. a még a törvény szabadságot nem ád néki, arra, egy házas aszony. fogadást nem tehet a férje akarattya ellen. olyat a mely haboruságot okozhatna közöttök. ugy mint butsura járni, vagy étzakákon fel kelni áitatoságbol. de olyanokra köteledzheti magát a mi meg egyezhetik a köteleségel. ugy mint a szenttségekhez gyakrabban járulhat., a játéktol magát el vonhattya. hasonlot mondhatni egy olyan szolgárol a ki olyan fogadást tenne. a mely ellenkeznék az ura szolgálattyával, de ha az illyen személyek fogadást tettek. tartoznak azt végben vinni, hogy ha az akitöl fügenek szabadságot ád nékik arra, az illyenekben tanátsot kel kérni az okos gyontato Atyáktol. valamiket mondottunk meg egyezik a természetnek. és a szabot rend törvényivel.

K Hány féle a fogadás.?

F Egy nehány féle. 1. a fogadás. vagy tellyeségel valo. vagy Conditionalis, 2. vagy személy szerént valo, vagy valoságos. vagy elegyes. 3. simplex, vagy solemnis.

A Tellyeségel valo fogadás az, a melyben semmi Conditio nintsen.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 389)


Előző oldal | Következő oldal