akor meg botránkoztathattyuk fele barátunkot. ámbár az a tselekedet rosz ne légyen is magában., és akoron. el kel magunkot attol vonni, mert a tselekedet roszá válnék. a botránkoztatásért. ezt szent pál tanittya.

K Hát ha felebarátunk meg botránkoznék vagy tudatlanságbol., vagy hamiságbol, az olyan dolgon mely magában jó volna szükségesé azt el hagyni?

F Hogy ha a tselekedet nem tsak jó. de még szükséges. és hasznos. az Isten ditsöségire. végben kel vinni. és nem kel hajtani a botránkoztatásra. valamint a kristus tselekedet, a ki is nem hajta arra hogy a farisaeusok meg botránkoznak vala tselekedetin, hogy ha pedig a tselekedet jó de nem szükséges. olyankor arra kel vigyázni a mi leg hasznosab. az Isten ditsöségire, és a felebarát üdveségére, szent pál azt mondgya, hogy soha inkáb hust nem ennék, hogy ha azal. meg botránkoztatná atyafiát. szabad volt néki a hus étel. de azt el is hagyhatta, nem vétvén azal az Isten ditsösége se a felebaráttya üdvesége ellen.

K Tartozunké helyre hozni a botránkoztatást.?

F Igen is, igyekezvén azon. hogy a rosztol el fordittsuk azt, a kit meg botránkoztattunk., és jó példát adgyunk néki, más képen félhetünk a rettentö itélettöl. a kristus azt mondgya. hogy jobb a tengerben vettettetni. mint sem a leg kisebet is meg botránkoztatni.

K Mitsoda másnak roszat kivánni?

F A midön gyülölségel, irigységel. haragal. és boszu állásal vannak hozája., mind ezeket tilttya az ötödik parantsolat, ha szinte nem fokadnának is valamely bestelen szokra és tselekedetre. annal is inkáb. ha ezeket mivelik.

K Mit parantsol Isten az ötödik parantsolatban?

K Hogy felebarátunkot szeresük, néki jó példát adgyunk.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 403)


Előző oldal | Következő oldal