áldoztatot husrol beszél, mert akorintusbéli hivek. körül némellyek minden tartozkodás nélkül meg eszik vala az olyan hust. némellyek pedig nem tsak meg nem eszik vala, de még a mészár széken hust sem mérnek vala venni, tartván attol. hogy a több hus közöt ne légyen olyan, melyet a bálványoknak áldoztak volna, Szent Pál hogy ezt meg orvosollya, meg irá nékik, hogy bizvást ehetnek abbol a husbol. melyet a mészár széken árulnak, arol nem is kérdezkedvén, hogy ha áldoztatott volté a bálványnak vagy sem, de ha azt meg tudgyák valamely hus a bálványnak áldoztatot, akoron nem kel abbol venni, hogy másokot meg ne botránkoztassanak, mind végig el kel olvasni ezt a reszt; de itt nem arrol. vagyon a kérdés; mivel azt jol tudgya az Anyaszent egy ház hogy a hus étel jó; és meg lehet, ha pedig némely napokon azt meg tilttya, a sanyargatásnak, és a penitentzia tartásnak kedviért tselekeszi. eszerént is tselekedet anyi saeculumoktol fogvást., a böjtöt a kristus jóvá hagyta. ditsérvén szent Jánost a ki tsak sáskával és mézel élt.

K Hány orakor kel enni böjt napokon?

F A régi idökben nagy böjtben tsak estve felé ettenek, és más böjti napokon, három ora felé dél után. igen ditséretes dolog volna most is ezt követni, noha az Anyaszent egy ház meg engedi mostanában hogy böjti napokon délben egyenek.

K A Collatiot meg engedié estve.?

F Mikor még a régi szokás tartatot, akor nem volt szabad töbször enni egy szernél. de mostanában hogy a déli étel szabad. az Anyaszent egy ház az estvéli Collatiot meg engedi. de ugy. hogy igen kevésböl ályon. és tsak a szükségre valot egyenek, meg tartván a szokást a hol vannak.

K Böjti napokon idö közben leheté innya?

F Böjti napokon sanyargatni kel magunkot az italban

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 470)


Előző oldal | Következő oldal