udvesegire valo nezve adatik. vagyon még habitualis, és actualis kegyelem, vegtire, az actualis, vagy. sufficciens, vagy efficax., a jó tselekedetre adatik.

K Mit értesz a természet szerént valo kegyelmen?

F Értem azokot az ajándékokot, a melyek tisztán természet szerént valok, ugy mint az egéséget, atesti. eröt, ajó elmét, és értelmet, és több efféléket. a melyek meg adatnak a hitetleneknek. valamint akeresztyéneknek, a roszaknak, valamint ajoknak. ezeket a kegyelem közi számlálom. mert az Isten ezekel senkinek nem tartozik, és ezeket ugy adgya a mint néki tettzik

K Mit értesz a természet felet valo kegyelmen?

F Értem az Istennek azt a jó téteményit,. melyet reánk hinti, az üdveségre valo nézve.

K Mit hivsz külsö kegyelemnek?

F Azokot az Ajándékit Istennek. a mellyek kivül vannak rajtunk, ugy mint. az Igének meg testesülésit. halálát, a predikaciókot intéseket, tsudákot

K Mit hivsz belsö kegyelemnek.?

F Azokot a belsö segittségeket. melyeket az Isten ád, ugy mint. a jó gondolatokot. a hitnek, reménségnek., és a szeretetnek ajándékát.

K Mellyek azok a kegyelmek. mellyek kedveseké tésznek minket Isten elöt

F Hogy a szonak valoságos értelme szerént szollyak, tsak épen. a meg szentelö sanctificans. kegyelem. tészen minket kedveseké az Isten szemei elöt. de a theologusok szerént akegyelmek melyek minket kedveseké tésznek Isten elött, Gratiae gratum facientes azok. a melyek nékünk adatnak föképen a mi magunk üdveségire, eképen neveztetnek azért. hogy meg külömböztessenek azoktol, a melyek adatnak a felebarátunkra valo nézve, és a melyeket a theologusok nevezik Gratiae gratis datae. azért tettem fel ezeket az iskola béli terminusokot, hogy meg érthese akár ki mikor a könyvekben olvasa; vagy is a predikacio közben halya de magyarázás nélkül

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 489)


Előző oldal | Következő oldal