hitetleneknek., de a hivek közöt is némelyeknek többet ád. mint másoknak
K Az Isten miért nem adgya mindennek egyaránt üdvezitö kegyelmét, holot azt akarja hogy mindenek üdvezüllyenek?
F Az Isten az által fényeségel mutattya ki igasságát némellyeken. és irgalmaságát másokon
Magyarázat
Ámbár az Istenben az a közönségesen valo akarat légyen hogy mindenek üdvezüllyenek., de az a kölonösön valo akarat is vagyon hogy meg büntesse a gonoszokot mindnyájan tehát vétkesek lévén az emberek az eredendö vétekért. meg érdemlették az örök kárhozatot az Isten érdemek szerént bánik tehát vélek, mikor meg bünteti, némelyeknek meg kegyelmez irgalmaságából. adván nékik azután a meg igazulásnak, és a végig meg maradásnak kegyelmét. hogy az örök életet el érhesék. másokot pedig el hágy igaságábol a vétekben., és meg engedi abban lévö halálokot. és kárhozattyokot
K Mint hogy az emberek mindnyájan vétekben születnek, mindnyájan vétkesek az eredendö vétekért. miért tészen tehát az Isten egyikével irgalmaságot inkáb. mint amásikával?
F Oh.! ember te kitsoda vagy Isten ellen versengesz.? mondgya szent Pál. mindnyájan vétkesek lévén tehát senki nem panaszolkodhatik., az Isten semmivel sem tartozik nékik, ö szabad mindennel., hogy ha ö inkáb választtya az egyikét mint a másikát. ez olyan titok, a melyet nem lehet meg fogni. hanem azt imádnunk kel szent pálal. mondván. oh’ Isten böltseségének és tudományának mélységes gazdagsága. ki mehetet végére az ur akarattyának, vagy ki volt néki tanátsosa, mely igen meg tudhatatlanok az ö itéleti, és meg foghatatlanok az ö utai.
K leheté el veszteni a meg igazulasnak kegyelmét
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 497)