keze felöl. azok akik a jóbb keze felöl lesznek. az örök bóldogságban mennek abal keze felöl valok pedig az örökké valo tüzre. az ördögökel. a kereszttség nélkül meg holt gyermekek meg itéltetnek valamint atöbbi. emberek. mivel nem láttyuk hogy a kristus különös helyt rendelt volna nékik, a mely se jóbb, se bal keze felöl nem volna. ugy tettzik hogy szent János mond valamit erre a kérdésre. az ö látásiban., hogy tsak azok mennek bé menyekben, a kik bé iratattak az életnek könyvében. és másut., valaki nem találtatot bé irva az életnek könyvében. a tüznek tavában vettetik., tehát a gyermekek kik kereszteletlenül halnak meg. nem irattak bé az életnek könyvében, szent Agoston erre valo nézve azt mondgya, hogy a kereszttség nélkül meg holt gyermekek szenvedik a tüznek büntetésit, de a leg gyengéb büntetést. omnium mitissimam. szent fulgentius hasonlo gondolatban volt, a szent Atyák eröl világosan nem beszélettenek. se a theologusok erröl egyet nem értenek. a mi bizonyos ebben a dologban a hogy nem boldogok és az Istentöl valo örökös el rekesztetések. nékik leg nagyob kinok.
K Hány féle kereszttség vagyon.?
F Három. vizel valo kereszttség. kivánatal valo kereszttség. és vérel valo kereszttség.
K Mit értesz a vizel valo kereszttségen?
F Értem azt a kereszttséget a mint szoktak közönségesen keresztelni.
K Mit értesz akivánságal valo kereszttségen?
F Értem azt a buzgo kivánságot, a melyel kivánná valaki fel venni a kereszttséget, és a mikor a tellyeségel nem lehet.
K Ez a buzgo kivánság elegendöé az üdveségre?
F Az olyan ember aki meg nem keresztelkedhetvén ezel abuzgo kivánságal meg hal., hogy ha ez a kivánság szeretettel.
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 510)