Magyarázat.

A hit és a vallás minket arra meg tanit a szent irásbol., Az okoság azt tanittya hogy ha alélek lelki állat meg is halhatatlan., mivel a halando. a mi meg rodhathat. és tsak a rodhathat meg, a melynek részei el válhatnak egymástol, a mi pedig lelki az el oszolhatatlan, és azért el rothadatlan.

A lélek tehát lelki állat, mivel minden a mi gondolkodik, és a mi a maga gondolatirol emlékezik., a lelki állat., mivel atestnek nem lehet gondolkodni, se okoskodni, lehetetlen hogy agondolat test legyen., se hogy a test gondolat legyen, abban pedig nem kételkedhetünk hogy ne gondolkodnánk, ne üsmernénk, ne akarnánk, ne emlékeznénk, tsak az a kételkedés. hogy ha gondolkodunké vagy sem. önnön maga agondolat, vagyon tehát mi bennünk olyan lelki kezdet, a mely minket gondolkodtat, és ugyan ez a kezdet az, a mellyet okos léleknek nevezik.

K Miképen teremtette Isten az elsö ember lelkét.?

F Semmiböl teremtette, az Isten eszerént is teremt minden lelket

Magyarázat.

Szent Agoston nem akara semmit végezni a lélek eredetéröl. valo kérdésröl, hogy ha az Isten teremtié mindenik lelket, vagy ha mindenik embernek a lelke; noha lelki, és meg halhatatlan. az Ádám lelkétöl veszené eredetet; szent Hieronimus. szent Ambrus, szent Athanásius, és tsak nem mindnyájan a szent Atyák.. azt tanittyák hogy az Isten teremti mindenik embernek a lelkét, a több theologusok is ezt tanittyák helyesen. ez is egyezik meg inkáb a szent irásal.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 53)


Előző oldal | Következő oldal