Magyarázat
A szent irás nem mondgya hogy bor vagy viz let volna a pohárban, hanem tsak azt mondgya, hogy akristus. vevé a pohárt. és meg áldá, ebböl világosan ki tettzik hogy tellyeségel. szükséges a traditiohoz folyamodni, mert ha egy részint a szent irás ez iránt semit nem szól. más reszint az Anyaszent egy háznak. mindenkori szokása, a mely szókásnak bizonysági valának. az elsö saeculumban lévö szent Atyák., meg bizonyittyák nékünk, hogy a pohárban bór vala vizel elegyes. valo hogy azt mondá akristus. Nem iszom ez idötöl fogva., eszöllö tönek gyümölcsében, mind a napiglan. melyen ti veletek ujat iszom az én Atyámnak országában. ugy tettzik tehát. mintha ez meg mutatná, hogy bórt szentelt volna meg, és hogy a szent irás szerént. bornak kelletet lenni a pohárban., de arra kel vigyázni hogy a kristus minek elötte a szent Eucharistiát rendelné; az Apostolival vatsorált., és bort ivut vélek azon a vatsorán, és igy ezek aszavai, Nem iszom ez idötol fogvást eszöllö tönek gyümölcséböl. &c. abort tekintik. a melyet a vatsorán ivut. a szent irásbol meg nem bizonyithatni. hogy ezen szavaival. azt a bort értette volna a melyet meg áldot hogy vérivé változtasa. ebböl ki tettzik tehát hogy nem tudgyuk mit tett a kristus a pohárba. hanem. tsak a traditiobol.
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 530)