meg értethese a régi tanitásokot, de föképen akoron tselekeszi azt, midön valaki valamely hitt ágazattya ellen fel támad, eröl nagy példát látunk, mivel midön az Áriánusok az kristus Istenségét kezdék tagadni, az Anyaszent egy ház a Consubstantialis terminust bé vevé., azért hogy meg mutassa, hogy a Fiu. Isten. egy az Atyával.
K A substántiának változása. miképen lészen az Eucharistiában.
F A Jesus kristus mindenhato szavainak ereje által. mellyeket a pap mond az üdvezitö nevében.
K.A szent irásban látunké hasonlo változásokot.?
F Igen is. a loth felesége sová változék. a Mojses páltzája. kigyová. a vizet borá., a ki mind ezeket aváltozásokot tselekedhete., a kenyeret is a maga testévé változtathattya. a mint meg is tselekedte, és tselekszi, a szent Atyák igen éltek ezekel a példákal., mikor valakit az elsö Communiora oktattak.
K Tsak a test vagyoné akenyér szine alat. és a vér. a bor szine alat?
F A kristus egészen vagyon mind a két szin alat.
K Mint hogy akristus azt mondotta. Ez az én testem. a kenyeret meg áldván. Ez az én vérem. abort meg áldván. tehát tsak a testnek kellene lenni a kenyér szine alat. és a vérnek a bór szine alat?
F A kristus teste az Eucharistiában élö, és lelkes test. ugy az ö véreis, atest pedig ugy élö. ha lelke. és vére vagyon. avér is ugy élö ha együt vagyon alélekel. a testben., ebböl következik tehát, hogy a kristusnak teste, vére, és lelke. egy szers mind vagyon a kenyérnek és bornak szine alat.
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 537)