az által meg botsátattak. és nem is tartozunk már. más elég tételel?

F Szabad az Isten olyan forman meg engedni nékünk amint néki tettzik. reánk illetvén a kristus elég tételének érdemit, meg botsáthattya vétkeinket ha szinte azokért eleget nem teszünk is, ugyan igy banik akereszttségben., de a penitentzia tartásnak szenttségében., az igasságos, hogy az Isten meg ne engedgyen nékünk valamég meg nem büntettyük magunkot, ez életben. ami elég tételeinkel. akristuseval együt, mert minthogy tsak az olyan háláadatlanokért rendeltetet apenitentziának szenttsége, akik meg szegtég akereszttségben tet fogadásokot, az igaságos hogy azok aháláadatlanok meg is büntessenek, és erre valo nézve az Isten is ugy botsáson meg nékik, hogy ök is asok nyomoruságban és szenvedésben részesek legyenek. ez életben, azért az örökös kinért, amelyet érdemlettek volna.

K Mitsoda külömbség vagyon akereszttségnek szenttsége, és a penitentziának szenttsége közöt. a mi a bünnek bótsánattyát illeti?

F A kereszttségnek szenttsége meg botsáttya az egész vétkeket akár mely nagyok legyenek azok, ugy a büntetést is egészen, mind az ideig mind az örökké valot, nem kötelezvén az embert. a büneiért valo elég tételre., A penitentzia tartásnak szenttsége meg botsátya a vétkeket. az örökké valo büntetést is meg botsáttya. de az ideig valot nem mindenkor, és a bünöst köteledzi abüneiért valo elég tételre, ugyan ezért is nevezik a penitentziát sulyos, és munkával valo kereszttségnek

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 572)


Előző oldal | Következő oldal