elsö renden lévö penitentzia tartás. az illyeneket hitták siroknak.
Idövel. azután. apenitentzia tartokot bé botsátották a templomban. az ajtohoz leg közeleb valo helyre, a honnét halgatták atanitásokot, predikátiokot. de a közönséges könyörgéseken jelen nem lehettek, ezeket nevezték halgatoknak
A harmadik rendben lévö penitentzia tartoknak szabad volt a templomban akönyörgéseken maradni, és még a misén is az Evangyélium végiig., de azután atemplombol ki kelletet meniek. mint olyanoknak kik nem érdemlették jelen lenni a szent áldozaton, de minek elötte ki küldötték volna öket atemplombol. imádságokot mondottak érettek. és az imádság alat. atemplom közepin le borulva valának. az egész nép elött. ezen renden lévöket nevezték le boruloknak., vagy tsak penitentzia tartoknak.
A harmadik rendnek vége felé amint eki tettzik a régi Conciliumokbol., apenitentzia tartoknak solemnis absolutiot adtanak. azután szabad volt nékiek jelen lenni a könyörgéseken. és a szent Aldozaton, de nem Communikalhattanak mind adig valamég. apenitentzia negyedik rendének szabot idejét bé nem töltötték amely negyedik rendet nevezték jelen lévök rendénék.
K Miképen éltenek ezek. penitentzia tartásoknak ideje alat?
F Minden féle mulattságot és hivatalt el kelletet nékik hagyni. leg gyakraban vizel. és kenyérel böjtöltenek, alamisnát adtak, és gyakorta imádkoztak.
A mi pedig azt tekénti hogy mitsoda vétkekért kelletet
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 576)