szándékal maradnak., mind adig a veszedelemre teszik magokot, sött még el is vesznek, aveszedelemre tenni pedig valakinek magát. vétek, mert azal az Istent kisértené. tehát fel nem oldoztathatik adig még attol el nem távozik.

K Miért kel el halasztani azoknak az absolutiot a kik gyülölségben élnek egymásal. mig meg nem békéllenek ha lehet, és azoknak kik amás joszágát birják, a melyet még viszá nem adták. noha viszá adhatták volna igéretek szerént?

F Mert nem szabad fel oldozni az olyat aki avétket gyakorollya, azok pedig vétekben vannak akik gyülölségben élnek. mind addig még meg nem békéllenek., azokot sem lehet fel oldozni akik más joszágát birják, valamég azt viszá nem adgyák ha töllök lehet.

K Miért kel el halasztani az absolutiot azoknak kik nem tudgyák hivataloknak köteleségeit?

F Mert egy keresztyénben az ilyen tudatlanság nem meg menthetö dolog, vétekben is élnek azok. kik abban vannak. mind adig még azokot meg nem tanullyák. szükséges tehát mind akoráig el halasztani a fel oldozást.

K A nem elégé. hogy tsak a papok tudgyák mikor kel fel oldozni vagy mikor kel azt el halasztani, szükségesé azt. ahiveknek is tudni?

F Igen is. jó, és hasznos ahiveknek is azt tudni, azért hogy meg tudhasák ha papok jól vezetiké öket. ha követiké hivatallyokot vagy sem., ugy hogy elkerülhesék az olyanokot kik hirtelenségel adgyák az absolutiot, mivel akristus azt mondgya. orizétek magatokat ahamis profétáktol. kik hozátok jönek juhoknak ruhájokban. de belöl ragadozo farkasok ezek által azt akarja akristus hogy oltalmazuk meg magunkot azoktol. kik akedvezésnek szine alat el vesztik alelkeket. igy is tselekesznek az olyan lágy gyontato papok. a kik fel oldozák abünöst, midön meg kellene kötözni. erre valo nézve abünös meg elégedvén.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 601)


Előző oldal | Következő oldal