valok, de a többinek, tsak anyiban tulajdonit eröt, amenyiben az Istennek tettzik azoknak adni, hogy meg jutalmaztassa az olyanoknak hitét, kik tisztelettel bánnak az olyan dolgokal., a melyek meg vannak szenteltetve az Anyaszent egyház imádságival.

K vagyoné meg más értelme ennek a szonak Benedictio.?

F Igen is vagyon mivel az Anyaszent egyház meg szenteli mind azt valami az emberek szükségire valo., a mi enni, és inya valo. a mezöt, a szöllöt, aházakot, a hajokat, a menyegzöi ágyat, zászlokot, a fegyvert. &c. mind ezekel az Isten ditsöségire kel élni az embereknek.

K Azok az imádságok amelyeket szentelésnek nevezik, regieké?

F Már szent Pal idejében szokásban voltanak, nézük mit mond ez iránt. az Istennek minden teremtet állattya jó, és semit meg nem kel vetni, amit háláadásal vettünk., tölle, mert meg szenteltetet az Istennek Igéje, és a könyörgés által. itt szent pál ahusrol szol, azt akarván velünk meg értetni hogy minden magában jó, mivel mind jó az, a mit az Isten teremtet, és noha a vétek. legyen annak az oka, hogy az ördög és az emberek viszá élnek ateremtet állatokal., de az Isten igéje, és a könyörgések által meg szenteltetnek.

Szokásban volt tehát még szent Pál idejében hogy az érzékenységnélkül valo teremtet állatokra imádságokot mondgyanak, ezeket azimádságokot nevezük mi szentelésnek, emindenkor is meg volt; mind a görög, mind a deák Anyaszent egy hazban. a mint eki tettzik aleg régieb ritualekbol.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 866)


Előző oldal | Következő oldal