K. kik vivék viszá a sidokot, és mennyi számuan térének viszá judeában?
F. mind eszsze valának negyven. két ezer, három száz hatvanon. ezeknek fejek vala., jésus. a fö papnak josedeknek fia. és zorobábel, a sálathiel fia. 1 esdr: 2.
K. csak. a juda. és a benjamen nemzettségéböl téréneké viszá judéában?
F. ezel a két nemzettségel. a töb nemzettségekböl is lehet hogy viszá térének., de azután nem vala semmi külömböztetés közöttök, és a juda nemzettségéröl neveztetének mindnyájan., és a kiket azólta nevezik sidoknak,, esdr. 4.
K. hamar meg épittéké avárost, és a templomot?
F a templom fel álítását, nagyon meg akadályozák. a samaritánusok, akik is irigységböl. oly édictumot nyerének ki csalárdságal, Cambyses királytol. a Cyrus fiátol., a mely parancsolá a sidoknak. hogy félben hadnák a munkát,. a mely hatvan esztendeíg ugy marada, és csak a hoszu kezü artaxerxes király uralkodásának. huszadik esztendejében. adaték szabadság a sidoknak hogy a jerusalem kö falait fel álithassák, a Cyrus elsö édictuma után. hetven esztendövel, nékémiás vala akor fejek a sidoknak., de ollyan nagy bajal épittik vala azokot a falakot, hogy egyik kezekel dolgoztanak, a másikában, a fegyvert tartották.
K. ez a második templom., valaé olyan gazdagon épitve. mint az elsö.?
F sokal aláb valo volt ha akülsö ékességeket tekinttyük,: de ennek dicsösége. sokal fellyeb haladá. a salamon templomának dicsöségit, mert e meg szentelteték a kristus jelen valo létével,
K. mit jelentének. azok az akadályok. amelyeket találának a sidok. a templom, és a város épitésében?
F. jelenté azokot az üldözéseket, amelyeket támaszt az ördög. a kristus tanitvánnyi ellen, fö képen amelyeket fog támasztani. az utolso idökben, hogy bé ne mehessenek a mennyei jérusálemben
K. mit jelente ez a második templom, amelyet a fogságbol valo viszá térés után. épitének?
F. jelenté. a keresztényi anyaszent egy házat. és az uj testámentumot., a melynek dicsösége. fö képen belsö lévén. felyül haladgya a
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1014)