és nem akristusét. philip. 2. 21. Az Anyaszent egyház., mindenkor keseregve nézte. fiainak meg romlásokot., mindenkor is ellene volt azoknak, azért nem némellyeknek magok viselésekröl. kel itélni az Anyaszent egy házat, hanem, tanitásárol, és végezéséröl, a ki mindenkor tiltotta a roszat., és ajót parancsolta, Az anyaszent egyház, nem cselekszik, se jová nem hadgya. se meg nem engedi., mondgya szent agoston., azt. a mi ahit, és ajó szokások ellen volna., noha némellyekbe kételen el szenvedni a roszat., a melyet keservesen nézi. de azt mindenkor nem lehet meg orvoslani., erre valo nézve. a Conciliumban lévö tanitásokot kel meg olvasni. s. aug. epist. 209. ad felician st. aug. epist 113 ad janua.
5 Articulus Az Anyaszent egy háznak közönséges voltárol.
K Mit tészen ez a szó Catholica?
F E Görög szó. mely tészen közönségest.
K Az Anyaszent egy ház miért neveztetik közönségesnek?
F. Mert minden idöre, és helyre el terjed; ez a név nem is illik más társaságra.
K. Miért mondod hogy az anyaszent egy ház minden idöre el terjed?
F. Mert minden idöben volt. és lészen. a hivekböl állo társaság. akik edgy hitben lévén, egy lélek altal vezéreltetnek a kristustol ezt a társaságot is nevezik anyaszent egy háznak. st aug epist 49. ad deo gratias qu. 2.
K. Miképpen lehetet akristus feje azoknak ahiveknek kik el jövetele elött éltenek?
F Mert az elsö embernek esetétöl fogvást. tsak akristus által üdvezülhettek az emberek. ugyan ö is érdemlette meg az ó testamentum béli szenteknek a kegyelmet és adicsöséget, ugyan ö is egyesitette meg öket lelke által. valamint mostanában egyesitti meg akeresztényeket azon lelke által., nincsen más név. az ég alat. amely által lehesen üdvezülni. mondgya szent péter act. 4. 12. st aug. libr 19 Contr faust Cap 14.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1086)