voltárol., hogy ugyan azokot is tanyitották az ö idejében., tudni illik, a negyedik. és az ötödik saeculumban., a mellyeket magok a protestánsok. az anyaszent egyház szép napjainak nevezik. tertul. de praescript. c. 20 22. 23.

7. Articulus. Hogy egyedül a Romai Anyaszent egyház. a kristus Anyaszent egy háza. a mellyen kivül nincsen üdveség.

K Mellyik Anyaszent egy ház az, a kire illik az a négy féle jell. amellyeket meg magyaráztuk?

F. Az. A Romai Anyaszent egy ház mivel csak egyedül. arrol lehet el mondani., hogy edgy, szent, közönséges, és apostoli, ezek. a négy féle jelek illenek a kristus anyaszent egy házára., és éppen nem, a több társaságokra

K Mit értesz a romai Anyaszent egy házon?

F Értem azoknak ahiveknek gyülekezetét. kik a pápát. a Romai püspököt. láthato fejeknek üsmérik lenni. eföldön, és akik néki engedelmeskednek.

K. A romai püspök. miért neveztetik pápának?

F. Ez a szó. pápa. Görög szó. a mely tészen atyát. régenten igy hitták apüspökököt, mivel ökk az anyaszent egy háznak attyai, de már egy nehány saeculumoktol fogvást. csak a romai püspököt hiják pápának egyedül., aki is feje lévén apüspököknek. az egész keresztényi hiveknek attyok. valamint nevezi szent agoston is. epist. 162. ad glorium. et ad eleusium. num. 16.

K. Miért a pápa feje az anyaszent egyháznak. és a pásztoroknak, és miért nem valamely más püspök?

F. Azért, mert ö üll. szent péternek székiben. aki is romában helyheztetvén székit. ugyan ótt is holt meg. ö feje is volt az apostoloknak. a kristus rendelése szerént. s. aug epist. 165. ad generosum. num. 2. et 3.

K. Bizonyosé a. hogy szent pétert rendelte volna akristus fejül az apostoloknak.?

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1091)


Előző oldal | Következő oldal