pápának, hanem szent Corneliust, ez azt tanitá. hogy a kereszttség után tett nagy vétkeket. az anyaszent egy ház meg nem bocsáthattya

Ez ellen irának, szent Cypriánus. szent ambrus. szent basilius egy nehány Conciliumokban Condemnáltaték.,

A mánisták azt tartották hogy két féle kezdet vagyon. az egyik jó. a másika rosz, hogy minden embernek két lelke vagyon, azegy jó, amásika rosz. aházaságot tiltották, azt tartották. hogy a kristusnak nem volt valoságos teste. tagadták az embernek szabadságát., az eredendö vétket, a kereszttségnek szükséges voltát. ugy a hitnek is., szent agoston mánichéus léven, meg keresztelkedése, és meg térése után. sokat ira ellenek.

Az orégenisták azt tarttyák., hogy origénes lett volna kezdöjök. a ki is leg tudosab és hireseb volt abban az idöben, és aki felöl azt irják. hogy soha senki sejobban nem irt. senem beszélt mint ö, a midön jól beszélt, se soha senki se nem irt senem beszelt roszabul mint ö. ubi bene nemo melius. ubi male nemo pejus. azal vádolták. ötet, vagy a tanittványit. hogy ezeket tanitották volna. hogy a kristus lelke meg edgyesült volna az igével., még meg testesülése elött. hogy az embernek lelke meg volna még a test fogantatása elött. hogy a kristus nem csak az emberekért holt meg. hanem még az ördögökért is. és hogy apokol béli kin. nem lenne örökös. némely theologusok azt tarttyák. hogy ezeket nem maga origenes tanitotta volna. hanem valamellyik a tanitványi közül. ezek ellen irt. szent hieronimus. szent epiphánus.

A 4 dik saeculumban

Ebben az idöben támadának. a donátisták., az áriánusok. a macédonisták., a messalianusok. a luciferisták. az apolinaristák. a priscilianisták. ajovinianisták.

A donatisták illyen formában kezdödének. áfrikában vala, egy donátus nevü püspök. majorinust szentelé Carthagobéli püspökké, noha a szabot rend szerént. választatot volt ceciliánus püspökké. mensurius halála után. ez a meg hasonlás pedig attol kezdödék. hogy

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1102)


Előző oldal | Következő oldal