Magyarázat
Cálvinus azt mérte tanittani. hogy a mikor az Isten avétket meg bocsáttya., egyebet nem cselekszik hanem hogy azokot vétkül nem tulajdonittya., ámbár azok a vétkek fent legyenek is. de az Isten azokot meg nem bünteti.
De az Anyaszent egyház. mindenkor azt hitte szent pálal. hogy az Isten azért nem tulajdonittya. nékünk a vétkeket, a midön azokot meg bocsáttya, mert azokot valoságal. el törli., ugy hogy azok nincsenek fent azö szemei elöt, és hogy ha azokot meg nem bünteti azután. azért vagyon. mert azok már nincsenek, mivel micsoda. részesülés lehet. mondgya szent pál. a hamiság. és az igasság közöt. ami sziveink a kereszttség által. az szent lélek templomivá lesznek.. akristus azokban lakozik miképpen lakoznék tehát. akristus. és az ö szent lelke. ollyan szivekben, a melyekben a vétek lakozik., az igaz tehát, hogy az Isten nem azért az okért. nem tulajdonittya nekünk a meg bocsátot vétkeket, mert azok el vannak rejtve. és fedezve. hanem. azért. hogy azok el vannak töröltetve. és nincsenek fent azután. s. aug. serm 2. supr. ps. 31. num. 9.
K. A mi érdeminkért bocsáttattnaké meg a mi vétkeink?
F. A kristus érdemlette meg egyedül. halála által büneinknek bocsánattyát, mi magunktol semmit nem érdemlünk. és mindenért, a kristusnak tartozunk,
K. A bünnek bocsánattya. micsoda változást. cselekeszik mi bennünk?
F. A szent lélek sziveinkben jö lakni, és bennünket az Isten fiaivá, és a kristusnak örökös tarsaivá tészen. rom 8. 17. Conc. trid. sess. 6. de justification. Cap 7.
K. A midön egy szer a bünnek bocsánattyát. vettük, vagyoné még szükségünk. azután is arra a kegyelemre.?
F. Igen is vagyon. mind addig a még élünk. mert a mi gyarloságunk minden nap sok számu vétekben ejt bennünket., a mellyekért szükségünk vagyon arra. hogy az Isten nékünk meg bocsásson, ugyan ezért
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1113)