természet felet valo ajándékokal magában valo dicsekedés., a mely dicsekedés ellenkezik a szent pál mondásival. mid vagyon a mit nem vettél volna. 1 cor. 4. 7. 2. Azt gondolni hogy az Isten a mi érdemünk jutalmaztatására. adta ezeket az ajándékokat. vagy pediglen azt hitetni el magunkal hogy az Isten nékünk valamivel tartozik. 3. magunknak többet tulajdonittani, vagy magunk felöl többet álittani. mint sem amint kellene. 4. másokot meg vetni.
K Mellyek azok a vétkek a melyeket rend szerént okoz a kevélység?
F. A kevélység amint meg mondottuk. kut feje a több vétkeknek. de vannak ollyanok a mellyek inkáb akevelységtöl szármáznak mint sem mástol, szent Gergely szerént, ezek pedig azok. 1. ahejában valo dicsöség, 2 az engedetlenség. 3 a szükség nélkül valo dicsekedés, azt mondám. szükség nélkül valo. mert némelykor a meg lehet szent pál szerént. 2. Cor. 12: 4. kép mutatoság. amely ellen akristus annyit mondot., 5. a vetekedések, a mellyek., sem az igazságtol. sem a szeretettöl, sem a szükségtöl nem erednek, 6. az igazság ellen valamely dologhoz vakmerö képpen valo ragaszkodás. 7 a viszá vonás. egyenetlenség. 8. avallás ellen lévö ujj dolgokon valo kapás. 9. a nagyra vagyás. s. Greg. moral supr. jób libr 10. Cap. 31. st aug. serm. de utilitate jejun Cap 8.
K Micsoda a kevélységnek orvosága?
F Az alázatosság.
K Micsoda az alázatosság?
F Szent Agoston szerént. az alázatosság nem egyéb. hanem hogy annyira vigyük az Isteni szeretetet. hogy magunkot meg vessük. de civitt dei libr 14. Cap. 13.
Az alázatoság szent thamás. szerént. nem egyéb, hanem ollyan jó erkölcs. mely meg üsmértetvén velünk hogy mik vagyunk. meg határozzuk igazán magunkot a szerént a mik vagyunk, és hogy nem keressük. senem kivánnyuk fellyeb valok lenni se a magunk elméjében. se a másokéban., mint sem a mint vagyunk. 3. thom. 22. quaest. 61.
Szent pál azt mondgya. hogy magunktol semmik vagyunk minden
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1138)