F Mikor a törvény szék elött. az igazság ellen bizonyitnak valamit.

K Mitt kell cselekedni, mikor hamis bizonyságot tettek valaki ellen?

F Helyre kel hozni akárt. mellyet tettek felebaráttyoknak [felebaráttyok nak], de sött még. viszá is kel mondani a mit mondottak. ha másképpen nem lehet.

K Micsoda a hazugság?

F A gondolat ellen valo beszéd.

K szabadé némelykor hazudni?

F Nem. ahazugság mindenkor vétek., akár micsoda féle állapotban. sött még nem is szabad el szinelni a hazugságot, valamely két értelmü szokal.

Magyarázat

A Aequivocum. ollyan szó. a melynek két értelme vagyon., a mellyel mást akarok meg értetni, nem azt a mit gondolok, nem is azt a mint más érti., a szónak bé vett szokása szerént., a restrictio mentalis: mikor az elmémben ollyan értelmet teszek fel. a melyet meg nem magyarázom., azért hogy a beszédben meg tsalhassak mást, ugy mint. azt kérdik töllem, ha halgattamé misét. azt felelem hogy halgattam., én azt értem azon. hogy halgattam de tegnap.. holot azt akarják meg tudni töllem. ha ma halgattamé. én azt jol látom hogy a feleletem meg tsalta azt aki kérdezet; ezt hiják tehát restrictio mentálisnak., mind e. mind az aequivocum vétek, mert hazugság. mert valamikor mást akarnak meg értetni másal. nem azt a mit gondolnak., a hazugság. st aug. de mendacio Cap 3.

K Hát ha jovára akarjuk meg tsalni felebarátunkot a hazugság szabadé ollyankor?

F Nem. mert nem kel roszat cselekedni. hogy abbol jó következzék. ezt szent pal el végezte. rom 3. 8. s. aug.ibid.

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1214)


Előző oldal | Következő oldal