breviárium. tsak egy kevés zörgést mondgya hogy tegyenek., sit fragor, et strepitus aliquantulum. hogy pedig anép oly nagy zörgést tsinál. a bizonyos hogy nem régi szokás. Némellyek pedig azt tarttyák. hogy az a zörgés, azt a fel zendülést jelenti, a melyben volt. az egész föld akristus halálakor; eszép áitatos gondolat, tsak annyira ne mennyen, hogy meg engedgyék a templomban valo székeket. és padokot el törni a gyermekeknek
K Miért foszttyák meg az oltárakot azokon a napokon.?
F. Ez is még arégi szokástol maradot, mivel az elött meg fosztották az oltárokot minden nap a mise után. de már régtöl fogva vagyon hogy ennek a Cérémoniának lelki értelmet adtanak., mondván. hogy a kristus. akit az oltár jelent, meg fosztatot köntösétöl szenvedésekor ugyan ezért is foszttyák meg az oltárokot és mondgyak el. a huszon edgyedik soltárt. a melyben ezek a szók vannak. Fel osztották magok közöt az én ruháimot, és az én köntösömre. sorsot vetének.
11. Articulus Husvét Napjárol.
K Micsoda napon szentelik a kristus fel támadását?
F Vasárnapon. a mely mindgyárt követi a tizen negyedik napját a mártiusi holdnak
Magyarázat
Nagy vetekedések voltanak az elött az anyaszent egy házban a husvét napja iránt, a Nicaeai Concilium generále 325. esztendöben. el végezé hogy a Romai anyaszent egyház szokása szerént. mindenüt husvét napja lenne az elsö vasárnapon. mely mindgyárt követi a tizen negyedik napját. aholdnak a tavaszi aequi noctium után. de hogy el kerüllye a sok féle változást. mely származhatnék., az ástronomiai Calculusokbol. az aequinoctium iránt, a Szent Concilium. martiusnak huszon egyedik napjára rendelé az aequinoctiumot, ugyan ettöl is vagyon, hogy a husvéti Innep, és a több innepek mellyek attol fuggenek. és a melyeket változo Innepeknek nevezik. némelykor hol eléb. hol hátráb esnek.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1238)