áldván, ez az én vérem a bort meg áldván. tehát tsak a testnek kellene lenni a kenyér szine alat. és a vérnek. a bor szine alatt.?
F A kristus teste az Eucharistiában élö, és lelkes test, hasonlo képen az ö véreis, atest pedig ugy élö. ha lelke és vére vagyon, a vér is ugy élö. ha együt vagyon a lélekel a testben. ebböl következik tehát, hogy a kristusnak teste vére. és lelke edgy szers mind vagyon a kenyérnek., és a bornak szine alatt.
K Miért mondod, hogy a kristusnak Istensége mindenik szin alat vagyon?
F Mert a kristusnak. teste, vére, és lelke nem lehet az Istenség nélkül. és attol el válhatatlanok. Conc. ephes.
K Mikor a kenyeret két felé szegik., a kristus testét két felé oszttyáké akor.
F Nem, mert akor tsak a szenttséget oszttyák kétt felé; tudni illik. tsak azt. a mit a szem Iáthat., de a kristus teste meg marad egészen, mindenik darabocskában. Conc. trid sess 13. Can. 3.
K Edgy kis osttya alat. annyi vagyoné., mint a nagy darab alat?
F A leg kisseb osttya. vagy annak leg kisseb része, a kristust szintén ugy egészen magában. foglallya., valamint a leg nagyob osttya. Conc. trid sess. 13. Can. 3.
5 Articulus A szenttséges Eucharistiának. imádásárol.
K. szabadé a kristust imádni az Eucharistiában?
F Nem tsak szabad, de nagy vétek volna abban nem imádni, s. ambr. libr. 3. de spiritu sancto. Cap. 12. s. aug supr ps. 98. mivel a kristust mindenüt imádni kell. hebr. 1. 6. a protestánsok okoskodása, kik azt mondgyák. hogy a szent irásban nincsen, hogy a kristust az Eucharistiában kellene imádni, méltó a szanakodásra., mert mivel hogy ö ótt jelen vagyon, már imádnunk kell., erre nem kelletet ujj parancsolatott adni., ezt magokis a kalvinisták. meg vallyák a lutheránusok ellen
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1307)