alat valo Communio szokás volt, de azt nem mondgya hogy az illyen Communio szükséges volna. sőt még más képpen érti. a mind ide fellyeb láttuk. 1 Cor 11. 27.

K A kristus nem mondgyaé. hogy ha nem eszitek az ember Fiának testét., és nem iszátok az ö vérét. nem lészen örök élet tibennetek.?

F Igen is. de azt is mondgya a kí ebböl a kenyérböl eszik, örökké éll. a ki engemet eszen. éll én általam. joan. 6. 58. 59. az edgy szin alat valo Communioban.ugy veszik tehát az ö vérit valamint az ö testét; mivel egészen vagyon mind a kétt szin alat., ezt már meg mutattuk ide fellyeb.

K Mint hogy az elött szabad volt a két szin alat valo Communio miért most meg nem engedi az anyaszent egy ház.?

F Az egy szin alat valo Communio már szokásban vétetett volt. mikor az anyaszent egy ház. décrétumot tsinált az edgy szin alat valo Communiorol. 2. Az eretnekek. kénszeritették az anyaszent egy házat. ezen décrétum tsinálására. akarván. ellene állani. ez iránt valo tévelygéseknek. 3. Az anya szent egy ház nem tartana ellent a két szin alat valo Communioban. ha nem látna abban sok rendeletlenséget

Magyarázat

A pohárt tsak lassanként hagyák ell, az anyaszent egy ház parantsolattya nélkül, a mi pedig erre okot ada nem egyéb; hanem. 1. hogy a betegeket rend szerent tsak az egy szin alat Communicáltatták., 2. a bornak szüksége miat némely hellyeken. 3. mert sokan valának ollyanok. kik a bort utálták. és a szagát sem szenvedhették. 4. sok ollyan tiszteletlenségek történtenek hogy a kristus vére a földre öntödöt. hogy ezt el kerülhessék. lassanként az edgy szin alat valo Communio szokásban vétetödék közönségesen Cardin. bona. libr 2. de lyturg. Cap. 19.

Ebben az állapotban vala tehát a tizen kettüdik saeculumban ez a szokás. az anyaszent egy háznak minden decretuma nélkül,. valamint szent thamás. mondgya pars. 3. quaest. 80. art. 12.

A hivek abban ahitelben lévén. hogy a két. vagy az egy szin alat valo Communio. edgy volna, kétt száz esztendeig az egy szin alat valo Communioval meg maradának. de Huss János, cseh országban fel támadván. ez ellen, tanitani kezdé hogy a pohár tellyeségel szükséges volna, a Constantiai gyülés. 1414. ellene alla ennek a tanitásnak, és mindeneket jól meg visgálván, parancsolá hogy az akori bé vett szokast

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1315)


Előző oldal | Következő oldal