4. Articulus. A Tekélleteségel valo töredelmeségröl.
K Vagyoné edgy nehány féle töredelmeség?
F Két féle vagyon. az edgyike tekélletes, mellyet nevezik. Contritionak., a másika nem, tekélletes, a mellyet is atheologusok attritionak nevezik.
A tekélletes töredelmeség, avéteknek meg szánása, és bánása, a mellyet, a tekélletes szeretett indittya bennünk,
Az attritio pediglen, ollyan meg szánása, és bánása a véteknek. a melyet rend szerént. abüntetésnek. félelme okoza mibennünk, és noha még a szent lélek. nem lakozik is a szivben. de a kezdi indittani. és gerjeszteni ajóra.
K A félelemtöl származo töredelmeség, elegendöé a bün bocsánat meg nyerésére ebben a szenttségben.?
F Elegendö. hogy ha edgyüt vagyon a szánásal és bánásal. (és hogy ha ezt az Isteni szeretett okoza.:) mas képpen nem elegendö. mert az Isten akor bocsáttya meg a vétket. mikor a sziv meg tért. a büntetéstöl valo félelem hogy ha magánosan vagyon, valo el kezdi a meg térést, de el nem végezi., hogy ha edgyüt nincsen. az uralkodo Isteni szeretettel.. és az igasságnak szeretetével.
K Miért nem téritheti meg a szivet a büntetéstöl valo félelem, hogy ha. az Isteni szeretettel. és az igasságnak szeretetével edgyüt nincsen?
F. Mert a sziv tsak akor tért meg, mikor valojában meg utállya a vétket., a vétek meg utálására pedig szükséges az igazságnak szeretete, az ollyan aki tsak. azért hadgya el a vétket hogy tart az örökké valo égéstöl, nem a vétektöl tart mondgya szent agoston., hanem a tüztöl, mivel vétkeznék, ha nem tartana a büntetéstöl, és igy a vétket mindenkor szereti, nem is az ígasságnak szeretete tartoztattya meg,. a vétektöl, hanem a büntetésnek félelme. tehát az ollyannak szive se meg nem tért, se meg nem változot s. aug. epist, 245 ad anastas.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1322)