F A kereszttség után tett halálos vétkeknek meg gyonása szükséges, hogy ha azokrol botsánatot akarunk nyerni, a mi pediglen a botsánando vétkeket illeti, azokot jó és hasznos meg gyonni. de nem szükséges, mivel más modok altal is lehet azokert botsánatot nyerni s. Chrysos. hom. 9. supr. epist. ad hebr. s. hier. supr. Cap. 10. de eccles. s. aug, supr. ps. 66.

K Honnan tudgyuk mi, hogy szükséges ahalálos vétkek gyonása.?

F Azt a szent irásbol, és atraditiobol tudgyuk.

A szent irásbol, mivel a kristus azt mondá az apostolinak vegyétek a szent lelket., valakiknek meg botsattyátok büneiket.. meg botsátatnak nékiek, akiknek meg tarttyátok, meg tartatnak., joan. 20. 23. ezek a szók meg bizonyittyák szükséges voltát a gyonásnak., mivel apapok meg nem tudhattyák mitsoda vétket kell meg botsátani, vagy meg tartani, hogy ha nékik meg nem vallyák, Conc. trid. sess. 14. Cap. 5.

A traditiobol tudgyuk azt; hogy akristus a fellyeb mondot szók által ada hatalmat a püspököknek, és a papoknak, hogy meg botsássák, vagy meg tarttsák, a kereszttség után tett vétkeket. erre valo nézve az anyaszent egy ház. mindenkor köteleségnek tartotta a gyonást, s. Chrysos. libr 3. de sacer. Cap. 5. s. hier. epist 1. ad heliodorum. s. ambr libr 1. de penítentia. s. aug libr 20. de civitt Dei. Cap 3 s. Greg. hom. supr. Evang.

7 Articulus A Gyontato pap meg választásárol.

K Meg leheté akár mely féle papnak gyonni?

F Nem, mert nagy vigyázásal kell a gyontato papot meg választani, holot gyakorta, azon áll az üdveség, minden nap láttyuk azt, hogy nagyob része a keresztényeknek azért vész el. hogy nintsen ollyan okos és értelmes kalauzzok, a ki nékik meg mutassa veszedelemben valo léteket. hizelkedés nélkül.

K Nem leheté nyugodalomban a lelkünk üsméreti, hogy ha jó szándékbol véghez viszük mind azt, a mit agyontato pap mond, nem visgálván azt. hogy ha ö okosé és értelmes?

F A kristus azt mondgya, hogy mikor edgy vak, más vakot vezet,

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1326)


Előző oldal | Következő oldal