F. A gyonás haszontalan, és szenttség törés volna, tartoznék ujjolag meg gyonni, és penitentziát tartani a szenttség törésért,
K Hát ha a gyonásban egy halálos vétket felejtenének ell. azert, mert nem tudták. hogy halálos légyen. a vétek. a gyonás haszontalan volnaé.?
F. Hogy ha a tudatlanság halálos volna, a tudatlanságtol okozot feledékenység. a gyonást. szenttségtelenné tenné. hogy ha pediglen, a tudatlanság. bocsánando volna, a gyonás is jó volna
A tudatlanság. halálos, a midön. tunyaságbol, és szán szándékal mulattyák el. köteleségeknek meg tanulását.
Botsánando pedíglen. hogy ha nem tunyaságbol. és nem szán szándékal valo, vagy mikor a tudatlanság, nem nagy dologból álló.
K sokan vannaké ollyanok. akik tudatlanságban élnek. a gyonás iránt?
F Nem lehet arrol, rettegés nélkül. gondolkodni. kevés keresztény vagyon minden féle renden ollyan., aki vetkes tudatlanságban. nem, élne. a kötelesége iránt. kevés is vagyon ollyan akinek nem kellene tartani gyonásáért. és Communiojáért.
Magyarázat.
A te szán szándékkal valo tudatlanságod az oka. hogy magadot bé nem vádolod, vétkes hajlandoságodrol., ugyan ezért is ollyan papot keresz magadnak, a ki semmi kérdéseket ne tegyen. és absolutiot adgyon. de az absolutio semmire valo., szenttség törésben is estél,, talám apapod is. halálos állapotodban meg maradtál. azután. Communikálsz, az ujjab szenttség törés.
K Mit értesz, az alázatoságal valo gyonáson.?
F Azt értem, hogy alázatoságal kell meg gyonni. érezvén sullyát vétkeinknek, meg szánván, és bánván azokat.
K Miröl lehet azt meg üsmérni. ha a gyonás nem alázatos?
F Arol. midön avétket szomoruság nélkül vallyuk meg, tsak ugy, mint ha valamely historiát beszéllenénk. midön magunkot menttyük, vagy másokot okozunk., midön a pap intesét, nem veszszük engedelmeségel, az illyen forma gyonás nem alázatos s aug. supr. ps. 31. n. 15.
K Mit értesz az edgyügyüségel valo gyonáson?
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1330)