epist. Can. 11. s. basil. Can. 56. s. Greg de Niss. epist. ad letoium.

A második renden lévö penitentzia tartoknak., szabad volt atemplomban., a közönséges könyörgéseken maradni. és még a misén is, az Évangyélium végiig. de azután, atemplombol ki kelletet menniek, mint ollyanoknak., kik nem érdemlették jelen lenni a szent áldozaton, de minek elötte ki küldötték volna öket. a templombol; imádságokat mondottak érettek., és az imádság alat. a templom közepin le borulva valának, az egész nép elött, ezen renden lévöket nevezték; le boruloknak. vagy tsak penitentzia tartoknak. Conc ancyr. Can. 16.

A harmadik rendnek vége felé, a mint eki tettzik a régi Conciliumokbol., a penitentzia tartoknak solemnis absolutiot adtanak., azután szabad volt nékik. jelen lenniek a könyörgéseken. és a szent áldozaton, de nem Communikálhattanak. mind addig valamég. a penitentzia tartás negyedik rendének. szabot idejét ki nem töltötték,. a mely negyedik rendet, nevezték, jelen lévök rendének. Conc ancyr. can 4. Conc. Nicae: Can. 12. s. basil epist. ad amphilo.

K Miképpen éltenek ezek. penitentzia tartásoknak ideje alat.?

F Minden féle mulattságot, és hivatalt el kelletett nékiek kerülni, leg gyakrabban vizzel, és kenyérel böjtöltenek.. alamisnát adtak, gyakorta imádkoztak.

A mi pedíg azt tekinti, hogy mitsoda vétkekért. kelletet közönségesen. és nyilván valo penitentziát tartani., ezen a theologusok magok közöt meg nem egyeznek, némellyek azt tarttyák. hogy minden halálos vétekért. nyilván valo penitentziát tartottanak, némellyek, hogy tsak. a nyilván valo vétekért. tartottanak. nyilván penitentziát. némellyek meg azt tarttyák hogy ezen három vétekért, ugy mint. aházaság törésért, a gyilkoságért, és a bálványozásért, tartoztanak. nyilván penitentziát tartani akik eröl bövebben. akarnak. tudni. meg láthattyák az ollyan auctorokban a kik erröl irtanak.,

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1336)


Előző oldal | Következő oldal