a görög anyaszent egyházban. még mostanában is szokásban vannak. in fine decret Grat

A penitentiális szabot rendek rövideden.

Azért hogy ahitett meg tagadta valaki., tiz esztendeig valo penitentziára kénszeritetettt.

Azért. hogy a jövendö mondohoz ment, vagy valamely babonaságot tselekedet; ött esztendeig valo penitentziára.

Azért hogy szánszándékal. káromkodot, és hamisan meg esküdöt, negyven napig. száraz kenyerel. és vizel. valo böjtre, és hét esztendeig valo penítenziára.

Azért hogy másokot is. hamis esküvésre kénszeritett, hasonlo penitentziára.,

Azért hogy történetböl. az Isten nevére hejában meg esküdöt, elöször, hét napig, kenyérel, és vizel valo böjtre, masodszor tizen ött napig valo hasonlo böjtölésre.

Azért hogy nyilván káromkodot. az Isten, a Boldogságos szüz, vagy a szentek ellen. hét vasárnapokon egy más után. a templom ajtaján kivül, le kelletet terdepleni az egész mise alat., és a hetedik vasárnapon, mezitláb. és a nyakán egy kötélel. kelletet misét halgatni, a hét vasárnap elött valo péntekeken., kenyérel, és vizel böjtölt, és ezen idök alat atemplomban nem volt szabad menni,

Azért hogy vasárnap. vagy innep nap. szükség nélkül dolgozot, három napig kenyérel, és vizel valo böjtre.

Azért hogy szükség nélkül.. vasárnapon utra indult. hét napig valo penitentziára.

Azért hogy a templom elött tánzolt,, vasárnap. vagy innep nap., három esztendeig valo penitentziára.

Azért. hogy a templomban. az Isteni szolgálat alat beszélt. tiz napig valo böjtre, kenyérel, és vizel.

Azért, hogy husvétot, pünkösdöt, és karátsont., nem alako hellyin lévö parochiában szentelte., hogy ha beteg nem volt. kenyérel, és vizel tiz napig valo böjtölésre.

Azért hogy a nagy böjtöt meg szegte. valahány napot meg nem böjtölt, mindenik napért., hét napi böjtöt.

Azert hogy a kántort meg nem böjtölte, kenyérel, és vizzel, negyven napig valo böjtölésre

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1339)


Előző oldal | Következő oldal