F Ertem azt a kegyelmet, a melyet tészen az anyaszent egy ház, a bünösel. el engedvén néki egy részit. az ideig valo büntetésnek. a melyet adott volna néki másként büneiért.

Magyarázat:

Mondám, azt a kegyelmet. a melyet tészen az anyaszent egy ház, egy bünösel, mert minden indulgentia supponit peccatum, mivel, ha vétkünk nem volna, szükségünk sem volna, se a botsánatra, se az indulgentiára.

Mondám azt is, Elengedvén néki egy reszit az ideig valo büntetésnek, a melyet adot volna néki. másként büneiért. ez az ideig valo büntetés. amelyet el enged az indulgentia, nem más, hanem. az a penitentzia, a melyet látunk a penitentiális szabot rendekben, a mellyekröl ide fellyeb szollottunk, 14. artic.

Már azt meg magyaráztuk. a 14. artic. hogy az Isten. kivánnya azt a bünöstöl. hogy az ideig tarto szenvedésekel eleget tégyen az ö igasságának, a kereszttsége után tett büneiért, a mely igasságnak. ha eleget nem tészen ez életben, a purgátoriumban fog eleget tenni, ugyan ennek az elégtételnek szükséges voltára valo nézve. ád az anyaszent egy ház penitentiát abünösnek. ennek apenitentziának pedíg végben vitele, tsak akor menti meg a bünöst az Istennek valo elégtételtöl., amidön, a penitentia hasonlo nagyságu a vétekhez. amint már ezt. ide fellyeb meg mondottuk, a penitentia tartások sokal inkáb meg egyeztek a vétkek nagyságival. amidön. a penitentiális szabot rendek szokásban voltanak, mint sem mostanában. erre valo nézve, a mi penitentziánk távul lévén a régiekétöl, sokal többel is tartozunk az Isten igasságának., mint sem a régi penitentia tartok. ebböl következik tehát, hogy rend szerént sok ideig valo szenvedéseken kell által menni, hogy eleget tehessünk. az Isten igasságának, az indulgentia tehát, ezeket az ideig valo büntetéseket engedi ell.

De tsak egy részit engedi ell, mert az anyaszent egy ház, azal hogy indulgentiát ád, a bünöst fel nem szabadittya a penitentia tartástól, hanem tsak segiteni akarja gyengeségében, azt is akarja. hogy tehettsége szerént. eleget tégyen az Isten igasságának. a mennyiben tölle lehet.

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1346)


Előző oldal | Következő oldal