a romai negy fö templomokban, butsura el mennének. ez a szokás tarta. második pál pápáig., a ki is 1470 ben. ezt az indulgentiát. minden huszon ötödik esztendöre rendelé., a mely rendelést. leg elöbször sixtus quartus vivé végben.,1475. azon idötöl fogvást. meg maradot ez a szokás. mindenkor; második pál elött, Gregorius. undecimus. bullát adot volt ki, rendelvén. minden harmintz harmadik esztendöre az indulgentiát. de a historiákbol nem láttzik. hogy szokásban vették volna.

K Miért nevezik a szent esztendökben lévö közönséges indulgentiát jubilaeumnak?

F sixtus quartus nevezé leg elöbször jubilaeumnak, mert hasonlit a sidok jubilaeumjához.

K Mi volt a sidok jubilaeumja?

F. A sidok. akik el adták, vagy el zálagositották. volt joszágokot. minden ötvenedik esztendöben. viszá tért jószágok kezekhez, az ollyanok. a kik kételenségböl. más sidoknak rabul adták volt el magokot. ugyan azon esztendöben fel szabadultak., a mely esztendöt jubilaeum esztendöjének nevezték. az Isten azért adta volt nékik ezt a törvényt, hogy mindenkor eszekben tarttsák., hogy ingyen valo kegyelméböl szabaditotta meg öket. az egyiptumbéli rabságbol., és hogy azért, hozája háláadásal legyenek. levit. 25. ez a jubilaeumja a sidoknak, a proféták, és a szent atyák. szerént, jelentette mind azt, a mit a kristus munkálodot az emberekért, ö minket meg szabaditot a büntöl, a melyet az irás adoságnak nevezi. és az ördögnek rabságábol. nézük mit mond erröl a kristus képében Isaiás. Az ur lelke reám szállot, ~~~~ el küldöt engemet. ~~~~~ hogy a foglyoknak az engedelmet prédikállanám, és a bé rekesztetteknek a meg szabadulást. hogy az urnak. engesztelö esztendejet prédikállanám. Isa. 61. 1. 2. avilágosan ki tettzik. hogy a proféta ezen szavaival. a jubilaeum esztendejit tekintette., és a kristus világosan ki adgya nékünk, hogy ez a jövendölés. ö benne bé tellyesedet. luk. 4. 18.

K Mitsodák azok arendkivül valo jubilaeumok, a mellyeket ád apápa?

F Azok jubilaéum formára adatot egész indulgentiák. a mellyeket bizonyos nagy idökben adgyák, tsak nem ollyan formában, mint ha

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1349)


Előző oldal | Következő oldal