anyaszent egy ház azt jová nem hadgya. midön atemplomokra holmit hadgynak, másoknak kárával. s. aug, serm. 49. de diversis.
14. Hogy ha papi joszágot birt. abbol nem kell hadni az attyafiaira. hanem az atyai joszágbol. és nem kell esze elegyiteni a papi joszágot az atyaival., mivel az egy házi joszág. a szegények joszága. Conc. trid. sess. 23. Cap. 1. de reform.
Meg lehet tehát ezekböl látni valamenyire, mitsoda formában kel tsinálni a testamentumot, leg elöbször az anyaszent egy ház, és az ország törvényére kell vigyázni. azután a felebaráti szeretetre, és az igasságra:
3. Articulus. Hogy mi légyen az utolso kenet magában
K Mitsoda az utolso kenet?
F Ez ollyan szenttség, mely meg segitti abeteget. hogy békeséges türésel szenvedhesse nyavalyáját, ez, avétket el törölvén., a testnek egésséget is ád, ha a szükséges az üdveségre, jacob. 5. 14.
Az utolso kenet szenttség, mivel ollyan láthato jell, mely kegyelmet ád, a pap meg keni a beteget., és imádságot mond reája. ez a láthato jell, a kegyelem pedig ez, hogy a betegnek lelkí gyogyulást ád, és testit is, ha a szükséges az üdveségre.
K Honnét tudgyuk azt., hogy a kenet, és az imádság kegyelmet ád.?
F A szent irásbol. és a traditioból.
Betegé valaki közöttetek. hivassa az egy házi szolgakot., és imádkozanak érette, meg kenvén azt olajjal. az urnak nevében. és az hitböl származot imádság. meg tarttya a beteget, és fel segélli ötet az ur, ha bünt tselekedet, meg botsátatik néki. jacob. 5. 14. 15
A traditiobol tudgyuk, mert a régi szent Atyák. erröl. emlekezetet tésznek, a bizonyos hogy az anyaszent egy ház, mindenkor élt ezzel a láthato jellel., hogy kegyelmet osztogasson a betegeknek, s. Chrysost libr 3. de sacer, s. Inno: 1. epist. 1. ad decentium.
K Miért nevezik ezt a szenttséget utolso kenetnek?
F. Mert leg utolszor veszik fel ezt a kenetet., mivel már meg kenetek volt a kereszttségkór. a bérmaláskor., a püspök, vagy a pap fel szenteltetésekor; és leg utoszor a halálos betegségkor.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1362)