K Miért veszen hoszu ruhát magára. az, aki magát tonsuráltatni mégyen.?
F Mert. az, az egy házi rendnek ruhája. a szent szabot rend szerént. Conc. trid sess. 23. Cap. 6. de reform
K Miért tart gyerttyát a kezében?
F Azért. hogy a püspök képében., a kristusnak ajánlván a gyerttyát, azal meg mutassa hogy az Isten szolgálattyában. ugy akar égni, valamint a gyerttya.
K Miért nyiri elahaját. a püspök annak. akit az egy házi rendben vészen.?
F Meg akarja néki mutatni azal., hogy e világtol tellyeségel el kell magát vonni., és el hagydni, mind azt valami a szükség felet vagyon.
K Miért mondgya az alat a még nyirik, hogy az Istent veszi magának egyedül örökségül.?
F. Azt fogadgya fel a kristusnak. és az anyaszent egy háznak., hogy evilágtol tellyeségel meg válván. az egy házi rendben akarja tellyes életét. az urnak szolgálattyában szentelni.
K Miért adgya néki a püspök a superpelliciumot?
F. 1. Azért. hogy meg értesse véle az által. hogy egyházi személy lévén. az egy házi ruhát viselheti. és hogy a fejér ruha, ártatlanságot, és tisztaságot jelentvén, tiszta életet is kell néki élni.
K Miért nyirik el az egy házi renden lévök haját?
F Az anyaszent egy házhoz valo engedelmeségért. a ki is azt akarja, hogy az egy háziak meg külömböztessenek az által. a világiaktol.
K A tonsura régi szokásé az anyaszent egy házban?
F közönségesen azt tarttyák. hogy a hatodik saeculumban kezdödöt.
Magyarázat
Az elsö saeculumakban. a püspökök, és a több egy házi renden lévök, semmiben nem külömböztettenek meg külsö képpen. a világiaktol, mivel a sok féle üldöztetések. azt meg nem engedték az egy háziaknak. hogy más féle köntösököt visellyenek., valamint hogy még most is . a nap keleti országokban. a missionáriusok, tsak nem mind világi köntösben járnak, hanem azt láttyuk szent gergely pápa idejében, a hatodik saeculumban., hogy az egy háziak. már különös köntösöket viseltenek, a mi pedig a tonsurát illeti, a hetedik és a nyolczadik saeculumban már közönséges bé vett szokás volt.
K kiknek kell a tonsurát meg engedni?
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1371)