mivel ez az imádság magában foglallya rövideden mind azt. amit lehet kivánni, és kérni Istentöl.

K A közönségesen valo imádságok közöt. melyik a leg tekélletesebb?

F A. szent mise áldozattya. mert. 1. ez a szent áldozat, magában foglallya az imádást, ditséretet. háláadást, kérést, ajánlást. 2. mert akristust., akitöl minden kegyelem származik, abban az egész anyaszent egyház ajánlya.

2 Articulus Az Imádságnak szükséges voltárol.

K. Honnan tudgyuk az imádságnak szükséges voltát?

F. A kristus parantsolattyábol, példájábol. és a mi magunk szükségeinkböl.

K Mit parantsol ez iránt akristus?

F Azt parantsollya hogy szüntelen imádkozunk.

K Hogy lehet szüntelen imádkozni?

F. Az imádság aszivnek kivánsága, hogy ha az a kivánság az Istenhez emel minket, és ha mindenkori, az imádság ugy szüntelen való., és betü szerént bé tölttyük a parantsolatot mondgya szent agoston. supr. ps. 37. n. 14.

Magyarázat.

A nem lehet hogy mindenkor térden allyon valaki, sem ahogy mindenkor ditsérje és kérje szájjal az Istent. sem hogy mindenkor belsö képpen az Isteni szeretetnek tselekedetit tegye. de mindenkor lehet az Istent szeretni. és kivánni az ö véle valo meg edgyesülést, hogy ha ezt igazán kivánnyuk., minden tselekedetinkben az Istent fogjuk tekénteni, és azok hellyesek is lésznek, mert ha az Isteni szeretet uralkodik szivünkben., ö érette munkálodunk, ha Istenröl akár nem gondolkodunk is. ez igy lévén., a mindenkorí imádság, az Istennel valo meg edgyesülésnek mindenkorí kivánása., és az Istent szüntelen valo szeretés., ez ollyon három féle dolog., amely tsak edgyet tészen, tehát, ezt a parantsolatot. hogy szüntelen imádkozunk, akor végben viszük mikor az Istent szerettyük. a mi imádságunk is akor meg szünik, amidön az Istenhez valo szeretetünk meg szünik. s. aug. epist 121. ad probam.

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1405)


Előző oldal | Következő oldal