F Nem, mivel nem nehezeb belsö képpen könyörgeni Istennek.. hogy sem szoval,

K Ez az imádság olly szükségesé, mint a szoval valo imádság.?

F Még szükségeseb., mivel szollás nélkül is lehet imádkozni. mert nem a szollásban áll az imádság hogy ha tsak a sziv meg nem edgyezik a szoval., tehát a belsö képpen valo imádság szükségesebb.

K Miért tekéntik tehát, rend szerént, az elmével valo imádságot. ollyan formán, mint a mely mindentöl meg nem lehet?

F Azert, mert nem jól. és nem igazán gondolkodnak az elmével valo imádságrol, és azt, mind más féle képpen képzelik, mint sem a mint vagyon., azért, mert az elmével valo imádságot, a nagy okoskodásban. és a mély elmével valo gondolatokban tarttyák, és azt gondollyák. hogy azok, kik oly mélyen nem gondolkodhatnak, az elmével valo imádságra sem alkalmatosak,

K Miért mondod azt hogy nem igazán gondolkodnak.? arol?

F Azért. mert az imádság nem az okoskodásban áll, hanem a szivnek, az Istenhez valo indulattyában, ez igy lévén, tsak a mi szivünk, az Istenhez emelkedgyék, valoságal, az imádság jó, és hathatos, ámbár, az elme. ne légyen is alkalmatos a mély, és bölcs gondolatokra.

K Mitsoda hát. az igazán valo módgya az elmével valo imádságnak.?

F Az imádság jó, akár, szoval, akar belsö képpen legyen. tsak a sziv az Istenhez emelkedgyék, tsak nyomoruságinkot meg érezzük, tsak büneinket meg bánván. azokrol kivánnyunk valoságos penitentziát tartani, tsak életünket meg jobbitván, kivánnyunk munkálodni az üdveségért. erre tölle kegyelmet is kérjünk, tsak neki mindenekért hálákot adgyunk, tsak néki ajánlván, egész életünkben tett tselekedetinket, néki fel áldozuk, minden rosz hajlandoságinkot, a mellyek ellenkeznek. törvényével.

K Hogy mind ezek végben mehessenek. nem hasznosé hogy az imádságban. a szent gondolatokban foglalatoskodgyunk?

F Azok a szent gondolatok. nem tsak hasznosok, de még szükségesek, mivel a mi szivünk, és akaratunk, tsak a meg üsmert jóra hajol., azért., hogy magunkban fel gerjeszthessük. a vétekért valo töredelmeséget.

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1418)


Előző oldal | Következő oldal