F Mint hogy a kenyér. leg szükségeseb az életre, a szent irás rend szerént. ezen a neven nevezi a lelki, és testi szükségeket. 2. A kristus a kenyér által. azt akarta velünk meg értetni, hogy tsak azt kell kérni a mi szükséges, és a mi azt meg haladgya, se kérni, se kivanni nem kell.

K Miért teszük hozá ezt a szót. ma.?

F Hogy meg tudgyuk. 1. hogy nem kell szorgalmatoskodni a holnapi naprol. és hogy tsak a minden napi szükségeinkért kell minden nap kérni az Istent. 2. hogy a leg gazdagabbak is meg tudgyák, hogy az Istentöl vették mindeneket, azért szükséges nékiekis, valamint a leg szegényebbeknek., a minden napi kenyereket kérni, mert tsak az Istenen áll, hogy egy szempillantás alat. leg nagyob szegénységben ne essenek, 3. mert a leg tekélletesebnek is vagyon szüksége arra. hogy az Isten meg segittse lelki szükségében., valamint aleg nagyob bünösnek. 4. hogy mind ezekre az okokra valo nézve, magunkat inkáb meg alázuk. és azö rendelésétöl fügjünk.

K Miért vagyon meg tiltva, a holnapi naprol valo szorgalmatoskodás.?

F. Azért hogy szoktassuk magunkat az ö rendelésétöl függeni, és hogy ezen életért, nyughatatlanság nélkül legyünk.

K Az elöre valo gondviselés, a magunk. szükségére, vagy a tseléd szükségére, meg vagyon tehát tiltva.?

F Nintsen, mivel a kristus azt ugy tilttya., ha nyughatatlanságal. és bizodalom nélkül mégyen végben., azért, az Istenben valo bizodalomal. és békeségel kell tenni a szükségröl, vigyazván mindenkor az igasságra, nem ugy mint azok, kik nagy nyughatatlanságal. és kételkedésel gyüjtenek, a mely az ö kevés hitektöl vagyon., és attol, hogy inkáb biznak az emberben, mint sem az Istenben.

K Mitsoda testi szükségek értetnek a kenyér nevezete alat?

F Mind azok valami szükségesek az élethez., az ételhez, ruházathoz, és lako helyhez,

K Szabad tehát kivánni. és kérni illyen állapotokot?

F. Igen is, tsak mindenkor aszükséget, és az igasságot tekénttsük, és az Isten akarattya alá vessük magunkot, ha szintén meg nem adná is kérésünket, ugyan ezért is mondgyuk el még elöre, hogy az ö akarattya légyen meg, és ne amiénk.

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1428)


Előző oldal | Következő oldal