a kristust., az Istent nem tiszteli, mert azIstent ugy tisztelik ha szeretik. mondgya szent agoston ez igy lévén mindenkor azt mondhatni hogy a külsö áldozatot, a belsötöl. soha el nem kel választani

K Miért mondod azt, hogy az áldozat, az Istennek tett ajánlás?

F. Mert tsak egyedül., az Istennek tartoznak. az örökös vallás tétellel., az áldozatot, ugy tekintették mindenkor, még a hitetlenek is, valamint az Isteni tiszteletnek jelét, amelyel tartoznak az Istennek, ettöl is volt, hogy a gonosz lelkek., Isten gyanánt akarván magokot imádtatni., magoknak áldozatot adattak., de soha senki nem áldozot másnak. hanem, annak a kit Istennek tartot, vagy annak gondolta lenni, mondgya szent agoston. libr. 10. de Civit. dei. Cap 4.

K Miért mondod. azt, hogy az áldozat. Istennek tett ajánlás, atörvény szerént valo egy házi szolga által?

F Mert az Istennek rendelése szerént, a külsö aldozatokot, tsak ollyan egy házi szolgaknak kelletet ajánlani, akiket az Isten választot arra, hogy ajánlyák.

A mojses törvényekor., tsak az ááron maradékibol voltanak az áldozo papok, az uj törvenyben, tsak a törvény szerént valo püspököknek, és papoknak szabad a, mojses elött, és atermeszetnek törvényekor., azt el hihettyük. hogy még akor is voltak áldozo papok, mivel azirás fel teszi, hogy melkisedek, a magosság bélinek papja volt. a melyet az irás fel nem tette volna, hogy ha mindennek szabad lett volna. áldozo papnak lenni., nem tudhatni valoságal. kik voltak az áldozok a természet törvényekor. azt tarttyák közönségesen. hogy a tselédes gazdág. ajánlották az áldozatot. mind azon által. azt láttyuk, hogy kain, és ábel. áldoztanak, de azt el mondhatni. hogy az ádámtol. és évátol születet fiakot, ugy tekintették. még az apjok éltekor is, valamint tselédes fö gazdákot,. de akár mint légyen az, a mit az

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1450)


Előző oldal | Következő oldal