szent János látásibol, a ki is látot a királyi szék közöt, és anégy lelkes állatok közöt, és a vének közöt, mint egy meg öletett bárányt állani, a görög forditás szerént, mint egy fel áldoztatot bárány állani. apoc. 5. 6. a négy lelkes állatok, és a huszon négy vének le borulván a bárány elött, mondák, meg ölettél, és meg váltottál minket véred által, minden ágazatbol, és nyelvböl, és népböl, és nemzettségböl, és tettél minket királyokká, és papokká, a miIstenünknek ditsöségire. sokan az irás magyarázok közül, azt böltsen tarttyák, hogy a szent lélek, meg akarta ez által mutatni szent jánosnak, hogy mitsoda formában ajánlyak az Istennek akristust az oltári szenttségben., mivel szent péter is azt mondgya. hogy az anyaszent egy ház. választot nemzettségböl. királyi papság. szent népböl álván, minden nap ajánlya Istennek ezt a barányt. 1 petr. 2. 9.
A tráditiobol is nyilván ki tettzik, hogy mindenkor ajánlottak az Istennek külsö képpen valo áldozatot az anyaszent egyházban, és ez az áldozat. nem egyéb, hanem a kristus testének, és vérének ajánlása. akenyér, és abor szinek alat.
1. Ezt könnyü meg bizonyittani az egész Conciliumokból. az elsö közönséges Nicaeai Conciliumbol. Can 18. 325 esztendöben. az Ancyriai Concíliumbol. Can. 1. a Laodicaeai Conciliumbol, Can 3. 4. a Carthagobéli második Conciliumbol. Can. 2. 8. mind ezek a negyedik saeculumban voltak. a Toletumi tizenötödik Conciliumbol. Can. 5. 681 esztendöben. többeket is még elö számlálhatnék, ha szükséges volna, ezek mind azt tanittyák hogy az anyaszent egy házban. ajánlották, akristus testének, és vérének külsö képpen valo áldozattyát, és arrol Cannonokot is tsináltak:
Ezekhez azt is hozá adom, hogy a Calcédoníai közönséges Concíliumban. 451.eszt. panaszt tettek dioscorus ellen., azért. hogy fösvénységtöl viseltetvén, a szent áldozatra bort nem küldöt lybiában, ez a hely egyiptumban vagyon. és arra valo nézve, sok ideig misét nem mondhattak.
2. Azt meg lehet bizonyittani. az egész anyaszent egy házaknak lyturgiaibol, vagy missáléibol. szent Basilius, szent Chrysostomus. mindenik a negyedik saeculumban éltek. ezek a szentek a lyturgiát rendben vévén, meg most is azzal élnek agörögök., a lyturgia,
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1463)