tartották, hogy ezt a szót. az észak felöl jöt nemzeteknek régi nyelvekböl vették ki. de azt inkáb el mondhatni, hogy a deák nyelvböl vették. Missa, vagy missio, tészen küldést, mert az elöt ki küldötték a Catéchuménusokot, és a penitentzia tartokot, minek elötte a szent áldozathoz kezdettenek, és ahiveket is ki küldötték a szent áldozat után. ami képpen mostanában is ki küldik. erre valo nézve szokták mondani. a Catechumenusok Miséje, a hivek miséje, idövel az egész Isteni szolgálatot Misének nevezték, eképpen szentelé a szokás. ezt a szot Mise, arra, hogy a szent áldozatot tegye.
K Régen vagyoné szokásban ez a szó?
F Ezen a szón értették. a szent áldozatot, még a negyedik saeculumtol fogvást. s. leo. epist. 11. vel. 81. ad dioscorum. Cap. 2. s. ambr. epist. 20. vel. 14. vel. 33. ad sororem. Cardinalis bona. lyturgia libr. 1. Cap 3.
8. Articulus. Hogy mi legyen a Mise szent áldozattya.
K Mitsoda a mise áldozattya?
F. A kristus testének, és vérének áldozattya. amelyet akristus, és az anyaszent egy ház ajánlya az Istennek. apap keze által, a kenyér, és abor szinek alat. akereszt fán lévö áldozatnak emlékezetire.
K Mind a, valamiket mondottunk ide fellyeb. akülsö képpen valo áldozatrol. reá illiké aMise áldozattyára?
F Igen is, mert ez az áldozat. ollyan külsö, és láthato dolgokbol álló ajánlás, a melyet. az ajánlot dolgoknak valamely változásával, ajanlya Istennek, a törvény szerént valo egyházi szolga, mind azokra a végegre valo nézve, a melyekre kell az áldozatokot ajánlani az Istennek.
E külsö, és láthato dolgokbol álló ajánlás, tudni illik. a kristus testéböl, és véréböl, a melyet ajánlanak a kenyérnek, és a bornak láthato szinek alat.
Ajánlya az Istennek. mert tsak egyedül az Istennek ajánlyák a Mise áldozattyát, és a több áldozatokat, emlékezetet tésznek a misében a szentekröl, de nem ajánlyák nékiek az áldozatot mondgya szent ágoston. libr. 20. Contr fausti. Cap 21.
A törvény szerént valo egy házi szolga, tudní illik, a püspökök,
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1465)