az Istennek, annál is inkáb meg engeszteli ötet, mivel arégi áldozatok magokban nem voltanak foganatosak, se magokban nem voltanak engesztelök, mert tsak példái voltanak a kereszten valo áldozatnak, és attol is vették minden erejeket, de a Mise áldozattya. magában engesztelö; mert abban valoságal a kristus testét, és vérét ajánlyák,
3. A szent Mise, háláado áldozat, ugyan ezért is neveztetik Eucharistiának, egörög szó, mely hálá adást tészen. s. aug epist. ad honoratum. 120.
4. Ez az áldozat, meg nyerö áldozat, impetratorium azaz, ollyan Istennek valo ajánlás, amelyel tölle, mind lelki, mind testi szükségeinkre valo segittséget meg nyerünk., mi semmit meg nem nyerhetünk más képpen Istentöl., hanem akristus által, azért, ebben az áldozatban, ö néki ajánlyuk az ö szenttséges szent Fiát, aki is tsak egyedül. a mi közben járonk. hogy ö általa mehessünk az Istenhez. s. aug. epist. 59 ad pauli.
K Mint hogy a bünnek botsánattyáért ajánlyák a Misét. elegendö tehát. abün botsánat el nyerésire. amisét hittel halgatni. és nem szükséges a penitentzia tartásnak szenttségéhez járulni?
F. A misét hittel halgatni, botsánatot nyernek., a bótsánando vétekért, nem is szükséges azért, apenitentzia tartásnak szenttségihez járulni., de ami ahalálos vétkeket illeti, a szent Mise azokért meg engeszteli az Istent, és kegyelmét nyeri. hogy lehessen hasznoson járulni, apenitentzia tartásnak szenttségéhez. Conc. trid. sess. 22. Cap. 2. de sacrificio Missae.
Magyarázat.
A keresztnek áldozattya, akitöl vészi amisének áldozattya minden erejét. eszerént engesztelö áldozat, mivel avétkek a kereszten lévö áldozatra valo nézve, tsak a szenttségek által botsátatnak meg, de aszenttségek minden erejeket, akereszten lévö áldozattol veszik, és az Isten tsak annak az áldozatnak érdemiért adgya kegyelmit arra, hogy haszonnal járulhassunk aszenttségekhez.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1469)