és egész testét bé fedte, sok hellyeken láthatni még illyen régi Casulákot, régenten pedig közönségesen viselték azt. atöbb köntösön felyül. arégi formáju Cásula., egy nehány. Ceremoniára ada okot, a melyét még mostanában is meg tarttyák.
1. Az elött, mikor apap a Confitéort mondotta., az egész Casula le volt botsátva, hanem akor türték fel akét karjánál, midön az oltárhoz fel ment. és a mánipulát is akor adták abal karjára, valamint most is, tsak akor adgyák a püspököknek a karjokra. Bona. liturg. libr 1.
2. A Casulának nehézsége miat, a pap nem emelhette jol fel szabadosan a kezeit. hanem fel kelletet emelni a a Casulát., innét is jött az a szokás. hogy midön a pap akristus testét fel mutattya. a Casulát fel emelik. Cardin Bona. ibid.
A Görögöknél most is szokásban vagyon az illyen régi Cásula, a latinusok, azt lassanként az alkalmatoságnak kedviért a két oldalát fel hasitották, és aprodonként. addig hasitották, hogy ollyan formáju lett, a mint mostanában láttyuk., az anyaszent egy háznak minden parantsolattya nélkül.
17 Articulus. A Szent Mise szolgáltatásának, napjairol. és oráirol.
K Mitsoda napokon kell szolgáltatni amisét?
F. 1. A bizonyos hogy a kristus ugy rendelte a mise áldozattyát, hogy az anyaszent egy házban azt világ végiig ajánlyák.
2. Azt el hihetní hogy a jérusalémi anyaszent egy házban, mellyet az apostolok fundalták. a szent lélek le szállása után, misét szolgáltattak minden nap, mivel szent lukáts ezeket, mondgya, Az Apostolok minden nap egyenlö akarattal. a templomban mennek vala, és a házaknál a kenyeret meg szegvén. act. 2. 42. 46. meg fellyeb azt mondgya. hogy ahivek foglalatosok valának. a kenyérnek meg szegésiben, és a könyörgésben. a világosan ki tettzik, hogy szent lukáts, a kenyérnek meg szegésin, az oltári szenttséget érti, elhihetní tehát azt, hogy az apostolok aházaknál minden nap áldoztanak.
3. Azt tudgyuk a szent Irásbol, és atraditiobol., hogy ahivek minden vasárnapon. öszve gyültenek. a szent áldozatra, hasonlot
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1480)