nélkül fontolná meg tselekedetinket., senki ö elötte nem üdvezülhetne. ps. 129.

2. hogy az örök életet az Isten nem ugy adgya az embernek mint adoságul, hanem kegyelméböl, és irgalmaságábol. valamint szent pál mondgya Gratia dei. vita aeterna.: mink azt meg érdemelhettyük. de a mi érdemünk, tsak tisztán, az kristus által valo kegyelméböl, és irgalmaságábol vagyon az Istennek. rom. 6. 23.

K Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szoknak, ami urunk Jesus kristus által, aki által teremptetted ezeket ajókót, ezeket meg szenteled. ezeket élteted, ezeket meg áldod, és ezeket nékünk adod?

F Hogy ezeket jól meg lehessen érteni., azt meg kell tudni, hogy régenten a Canon végin. az óltárnál gyümöltsöt, veteményt, tejet, mézet, hust, és más egyeb efféléket meg szentelték, azért, hogy szentül költhessék azt., amit az Isten az emberek eledelére rendelt, valamint még mostanában is husvét napon bárányt szoktak szentelni, ezekre mondotta tehát apap ezeket a szokat, aki által teremptetted ezeket ajokot, &c. mivel minden meg áldatot. és szenteltetet akristus által, de idövel., hogy a Mise rövideb legyen. a mise utánra halasztották az eledel szentelését, mind azonáltal, az ahoz valo imádságot meg tartották, mivel ezeket aszokat ígen szép lelki értelemre is lehet magyarázni. eszerént.

A kristus által terempted minden nap akenyeret. és abórt, mellyek, szükségesek az áldozathoz, mindenek is a Fiu által teremptettek, azokat meg szenteled az Eucharistiában, azokat élteted. mivel a Consecratio elöt, élet nem lévén bennek, élö kenyérré, és életet ado eledellé változnak. aConsecratio után, azokat meg áldod mert akenyér, és abor, akristus testévé és vérévé valtozván, az Isten ditsöségére valo áldott áldozattá lesznek., és szüntelen valo áldására az anyaszent egy háznak., nékünk adod azokot. a Communioban, ahol veszük a kristusnak valoságos testét, és vérét.

K Mitsoda értelme vagyon ezeknek a szóknak. ebben az imádságban. ö általa, ö véle, és ö benne, minden tisztelet, és ditsöség tegedet illet ó mindenhato atya Isten. a szent lélekel együt. mind örökkön örökké.?

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1529)


Előző oldal | Következő oldal