F A kristusnak menyben valo menetelét. minek utanna meg gyözte volna. apokolbéli erött.

K Miért apüspök egyedül megyen aministerekkel. a templomban, hogy el kezdgye. a szentelést, és miért végezi el tsak akor a szentelést. amidön az egész nép bé ment volna véle együt?

F Ennek a betü szerént valo oka a. hogy ha mindgyárt az egész nép. véle együt bé menne, nem vihetné ollyan tsendeségel végben a Cérémoniákot. a szoroság miat, De ebböl. azt is tanulhattyuk., hogy akristus, az elsö menyben menetelekor tsak egy részit vitte fell. magával. azoknak., akikböl áll a lelki épület, és annak az épületnek meg szentelése, tsak akor végezödik ell, a midön. az épülethez valo élö kövek együt lésznek, a kiket bé mutattya az ö Attyának, a melyet, akor viszi végben. a midön, minek utánna meg itélte volna az eleveneket, és a holtakot. az egész anyaszent egy házal. mégyen bé gyözedelmesen menyekben.

K Mit jelentnek. a Görög, és adeák betük, amelyeket apüspök ir a pádimentumra, kereszt formára, a midön a benedictust énekelik?

F Jelenti azt, hogy akristus, kereszttye által, egy néppé tette mind azokot a nemzeteket, kik annak elötte. nagy külömbözésben voltanak magok közöt, hogy mindnyájan, tsak egy templomok legyenek., amely az Istennek szenteltessék. ugyan ezért is irják kereszt formára. abetüket, mint hogy pedig a görög, és adeák nyelv. leg inkáb voltanak el terjedve. ekét nyelv alá foglallya az anyaszent egy ház, a világon lévö nyelveket., akor pedig a benedictus énekét énekelik, mivel. az, akristus meg testesüléséért valo háláadásnak éneke.

K Mit jelent a viz, abor, a só, és a hammu. a melyeket a püspök meg szentelvén, esze elegyitti, és azzal. az oltárt. és a templom falait meg hinti.?

F. A viz, a kristus emberségét jelenti, abór az ö Istenségét, a hamu. ahalált, a só arodhadatlanságot., ez a négy féle dolog együt., jelenti a kristust., Istent. s embert, a meg holt, és fel

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1565)


Előző oldal | Következő oldal