F. Azokal az okoságokkal. melyek. az érzékenységre, aminden napi probára. a hitre, és az okoságnak kezdetére vannak épitve.

K. Mit értesz azon az okoságon. melly az érzékenységre vagyon épitve?

F. Azon azt értem. hogy az Isten a szivében óltótta minden embernek azö Istenségét. s. aug. tract. 106. supr. s. joan. n. 4.

Magyarázat

Az Istenségnek bé oltása cselekszi azt. hogy soha ollyan nép nem volt, aki nem üsmérte volna. az egy Istenségnek létit. nincsen is ollyan ember aki valamely hirtelen valo veszedelemben lévén, hogy mindgyárt az Istent ne hivná segéttségül. természet szerént valo érzékenységböl., tertullianus, ezt természet szerént valo keresztényi lélek bizonyságának nevezi tert. apolog. Cap. 17.

K. Mit értesz azon az okoságon. melly a minden napi probára vagyon épitve?

F. Értem 1. ezen az okoságon hogy minden náp láttyuk az Istennek rajtunk valo gondviselését., hogy minémü kegyeségel halgattya meg imadságinkot., láttyuk mitsoda szemlátomást, bünteti meg némelykor a gonoszokot., sokszor is láttyuk az ö tsudálatos minden hatoságát. sok dolgokban. 2. ez a teremtett állatokban is ki tettzik. rom. 1. 20. sap. 13. 5.

Magyarázat.

Nézünk el valamely szép épületet, valamely szép kép irást. abbol meg láttyuk az épitö mesternek. és a kép ironak okoságát. esztelenség is volna azt mondani., hogy ezek törtenet szerént lettek. sokal szebb, nemeseb. és rendeseb azért avilágnak munkája, mint sem emberi kézi munka., nézük el az emberi testet, hogy annak részei micsoda tsudálatosan vannak egybe foglalva. hogy mondhassa még is azután valaki hogy mind azok történetböl lettek. a bizonyára esztelen volna., valaki meg nem vallaná. hogy mind ezek atsudálatos dolgok. nem Isten munkáji volnának. ps. 18.

K. Mit értesz azon az okoságon mely ahitre vagyon épitve?

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 938)


Előző oldal | Következő oldal